Senaste nytt › Forums › Övriga › Off Topic › Trafikpoliser..
-
Trafikpoliser..
Publicerad av simpa på 28 november, 2008 vid 00:18..är ena jävla paragrafryttare!
Vad är syftet med att ställa sig 100 meter efter en 3 mil lång 110-sträcka, där det precis övergått till 90 och dessutom nedförsbacke och skjuta med laser?
EN sak, håva in stålar.2 lax mindre på julbordet.
skotten svarade 15 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Fick två lax för tre veckor sen när jag rullade 6 kilometer för fort på 30-väg, i nerförsbacke! Håller med usch, känns löjligt när det handlar om så lite!
På råga på allt så var det en snoffsig praktikant som bötfällde mig med! Svin! -
Är det något jag har mindre acceptans för än trafikpoliser som bötfäller fortkörare, så är det folk som gnäller för att de får böter. Jag kör också för fort, men jag accepterar risken.
Ni körde för fort. Sluta gnäll för f*n. -
Absolut, men sen kan man ju undra vilken vits det är med att stå i en nerförsbacke klockan nio en onsdag kväll i ett stendött visby och böta folk, jag har svårt att tro att jag utsätter andra människor för fara när jag bokstavligen rullar 6 kilomter för fort i en nerförsbacke en blåsig novemberkväll och inte en käft ute förutom trafikpolisen. Ifrågasätter inte trafikpoliser i sig, tycker det är bra att de sätter åt människor som sätter andras liv på spel men kan ju tycka att dessa resurser bör kunna användas på annat sätt,tror inte att risken skulle vara större att jag kör på någon i 36 km i timmen eller i 30, stoppa rattfyllerister vore ju en bättre idè, fick själv inte ens blåsa, så syftet med boten känns rättt meningslös!
Jag vill inte direkt påstå att jag lärt mig en läxa av det, snarare fått en ännu sämre inställning till stöddiga trafikpoliser som njuter av sin makt! -
@simpa 518452 wrote:
..är ena jävla paragrafryttare!
Vad är syftet med att ställa sig 100 meter efter en 3 mil lång 110-sträcka, där det precis övergått till 90 och dessutom nedförsbacke och skjuta med laser?
EN sak, håva in stålar.2 lax mindre på julbordet.
Håller med dig Simpa! Det där är ju en ren “fälla”…
Men jag håller med Svenne också när jag tänker på en kollega som är kronisk fortkörare, snart pensionär, så han har väl bråttom förstår jag… Han har åkt dit 2 el 3 ggr i år och det har varit nära körkortet. Råkar man säga att han faktiskt får skylla sig själv blir han riktigt grinig… Vilket jag “råkat” gjort några ggr…:wink:
-
om det är någonstans man ska hålla hastigheten så är det väl verkligen på 30-sträckor.
Finns ju där av en anledning.vad är syftet med den här tråden? wina om sånt här är kanske bättre att göra med sina kompisar än på ett internetforum?
-
Håller med dig om att man ska hålla hastigheten på 30-sträckor,brukar alltid göra det, och trodde faktiskt inte att det gick 6 km för fort. Tycker bara att det känns löjligt att stå en onsdagkväll i en nerförsbacke och plocka in folk, har nog aldrig sett en “fartsyndare” någonsin köra överdrivet fort där, sommartid är en helt annan sak, då är det folk i rörelse och förvirrade turister som kör i fel riktning osv.
För mig känns det bara trist då jag mest var exalterad över att komma ner till hvaet och se på de feta vågorna vid kallis , euforin försvann rätt fort, antar att det är det som stör mig mest, det och det faktum att 2000 kr försvann från min surfbudget.Jag tycker det är rätt intressant att se folks olika åsikter kring just detta med trafikpoliser, kanske därför tråden existerar, för att alla har mer eller mindre en åsikt som rör just trafikpoliser, kanske det som är syftet.
-
@Svenne 518517 wrote:
Är det något jag har mindre acceptans för än trafikpoliser som bötfäller fortkörare, så är det folk som gnäller för att de får böter. Jag kör också för fort, men jag accepterar risken.
Ni körde för fort. Sluta gnäll för f*n.Det handlar inte om gnäll. Det handlar om vad trafikpoliser egentligen är ute efter.
När man ställer sig och skjuter med laser i en nedförsbacke där det övergår till 90 och folk har setat och kört i 110-(120) i 3 mil och då ska man alltså behöva bromsa, det räcker inte med att släppa gasen för att komma ner i 90.
Vad tror du att dem är ute efter? Sätta dit rattfyllerister, galna fortkörare eller bara generellt sätta en bot?Jag såg listan med alla botar han hade gett folk, kan säga att det var mer än ett A4!
När du får en bot på 2000 på ett sådant ställe, då kan du ta den diskussionen (Antar att du aldrig fått en bot).När han sköt mig var det inte någon fråga om diskussion, han frågade mig om körkortet sen sa han inte ett ord mer, han skrev en bot sen var det – hejdå. Rent rutinmässigt, bara plocka in folk, skriva en bot sen är det klart.
För övrigt så körde jag i 105, kunde kört betydligt fortare i den nedförsbacken efter den 110-sträckan. Tur i oturen. Detta var kl 8 på kvällen, beckmörkt och regnigt. En polare vars pappa är polischef tyckte t o m att detta är dålig stil.Jag tycker det är fel. Dem skjuter inte med laser i rätt syfte.
-
simpa;518537 wrote:Det handlar inte om gnäll. Det handlar om vad trafikpoliser egentligen är ute efter.
När man ställer sig och skjuter med laser i en nedförsbacke där det övergår till 90 och folk har setat och kört i 110-(120) i 3 mil och då ska man alltså behöva bromsa, det räcker inte med att släppa gasen för att komma ner i 90.
Vad tror du att dem är ute efter? Sätta dit rattfyllerister, galna fortkörare eller bara generellt sätta en bot?Jag såg listan med alla botar han hade gett folk, kan säga att det var mer än ett A4!
När du får en bot på 2000 på ett sådant ställe, då kan du ta den diskussionen (Antar att du aldrig fått en bot).När han sköt mig var det inte någon fråga om diskussion, han frågade mig om körkortet sen sa han inte ett ord mer, han skrev en bot sen var det – hejdå. Rent rutinmässigt, bara plocka in folk, skriva en bot sen är det klart.
För övrigt så körde jag i 105, kunde kört betydligt fortare i den nedförsbacken efter den 110-sträckan. Tur i oturen. Detta var kl 8 på kvällen, beckmörkt och regnigt. En polare vars pappa är polischef tyckte t o m att detta är dålig stil.Jag tycker det är fel. Dem skjuter inte med laser i rätt syfte.
Geeze, hur dålig förlorare är du egentligen? Tanken har inte slagit dig att han stod där för att det finns en anledning, typ att såna som du notoriskt kör för fort just där?
När du har passerat 90-skylten är det 90, inte 200 meter efter. Om du har problem med det så kan du gnälla hos Vägverket eller hos sheriffen som satte dit dig.
BTW, jag har nog plockat på mig mer bötesbelopp än vad din surfutrustning kostar, men jag accepterar det.
-
@Svenne 518543 wrote:
Geeze, hur dålig förlorare är du egentligen? Tanken har inte slagit dig att han stod där för att det finns en anledning, typ att såna som du notoriskt kör för fort just där?
När du har passerat 90-skylten är det 90, inte 200 meter efter. Om du har problem med det så kan du gnälla hos Vägverket eller hos sheriffen som satte dit dig.
BTW, jag har nog plockat på mig mer bötesbelopp än vad din surfutrustning kostar, men jag accepterar det.
Ha-ha, dålig förlorare? Är jag en dålig förlorare för att jag ifrågasätter trafikpolisernas arbete och hur de utför det? Bara för att dem är trafikpoliser så gör dem allting rätt, är det vad du anser?
Och vilka är sånna som jag? Dem som inte bromsar i nedförsbacke utan bara släpper gasen? En galen fortkörare? Rattfyllerist?Det har INGET med saken att göra. Det har aldrig hänt någon olycka på just den vägsträckan han stod på. Det är en mycket bred väg, inga hus i närheten och räcken på sidan. Så frågan är, varför man ställer sig där och skjuter kl 20 en regnig och slaskig torsdagskväll. Jag såg listan på alla som hade fått böter och det var nog inte den enda listan.
Och vilken badboy du är som dragit på dig ett böteslopp på över 100k.. Förstår att du tar allt det här med en nypa salt och tycker att vi är töntar som åker på en bot och “whinar” på trafikpolisen. För dem sköter ju sitt arbete! Dem är poliser!! Vad tänkte jag på? Man får absolut inte klaga på polisens arbete, allmänhetens tjänst!
“Vi ställer oss i den här nedförsbacken efter den 3 mil långa 110-sträckan, för här blir det 90 så ska vi se om folk bromsar i nedförsbacken, så kanske vi får fast några rattfyllerister!”.
En bot behöver inte vara en bot.
Big up’s för trafikpolisen och Svenne.. -
Är det inte lite väl konspiratoriskt att tro att snutar ställer sej och plockar fortkörare för att dryga ut kassan? Tror du att statens finanser är så dåliga att de måste dryga ut den med att jaga fartsyndare?
Den här boten satt ju som en sportkeps. Du blev av med 2000 spänn och blir sur för det. för att inte bli av med 2000 spänn till kanske du drar dej för att köra för fort näsa gång.
som sagt, det är 90 efter skyltarna så det räcker gott med att släppa på gasen, men det gör man medan man fortfarande är i 110området.
Bit ihop och ta att du körde för fort. Orsak och verkan. Det var du som körde för fort och inte snuten.
-
fan vilken tur man har haft när man har mött snuten i 120 på 90 väg ett fler tal gånger…
den ända gången de har vart nära är när man har kommit in till stan med dimljus+ halvljus…
jag – “go’kväll”
snuten – “vet du varför jag stanna dig?”
jag – “äääääh äääh ääääh……ja, jag tror jag råka köra lite med dimljusen på”
snuten – “de där kunde ha kostat dig 800kr, men jag är snäll ikväll”
jag – “tack och god jul” -
Vilka är dom att bestämma hur fort jag får köra?
Det är för säkert att leva i sverige numera, bjud på lite spänning i trafiken! -
Politikerna har satt som mål att ingen ska dö i trafiken. Så det är dem som driver fram att det ska vara regleringar i trafiken. Jag stödjer det.
-
Lite komiskt att jag läste i Dalademokraten för några dagar sedan att trafikpolisens arbete är under all kritik. Man har ökat antalet blåsningar men tagit fast färre för rattfylla. Trafikpolisen ska till och med själva ha blåst i alkomätarn för att få upp statistiken. De hävdar att polisen står på fel plats vid fel tidpunkt och inte är ute efter rattfylla längre, vilket egentligen är målet med dessa kontroller.
Stödjer åtminstonde min känsla och teori.
-
@simpa 520728 wrote:
Lite komiskt att jag läste i Dalademokraten för några dagar sedan att trafikpolisens arbete är under all kritik. Man har ökat antalet blåsningar men tagit fast färre för rattfylla. Trafikpolisen ska till och med själva ha blåst i alkomätarn för att få upp statistiken. De hävdar att polisen står på fel plats vid fel tidpunkt och inte är ute efter rattfylla längre, vilket egentligen är målet med dessa kontroller.
Stödjer åtminstonde min känsla och teori.
Öh, ok?
Först blir du sur för att polisen tar dig när du kör för fort och nu blir du sur för att trafikpolisens arbete är ineffektivt. Borde inte du bli glad för att trafikpoliserna är ineffektiva så att du slipper slita på julkassan ytterligare?
Logga in för att svara.