Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Träning före surfet som förhindrar träningsvärk dagen efter!!

• Träning före surfet som förhindrar träningsvärk dagen efter!!

Publicerad av wind-lover på 25 mars, 2007 vid 18:43

…mohaha ja…

Så här va… Dagen efter jag varit ute och surfat (endast blååsiga dagar då man jobbat hårt..!) kan jag ibland känna att jag på vissa ställen får en sån HIMLA TRÄNINGSVÄRK!!! Speciellt efter förra helgen då man jobbade sten hårt ute på vattnet!.. Visst kan det vara vanligt ja!?! Men kan man inte förhindra det så man slipper den värsta Smärtan *snyft* *snyft* *snyft*…?? Efter den helgen och många andra gånger så kunde jag knappt röra mig dagen efter 😉
    Det känns som om man använder muskler som man annars inte tränar när man är ute, eller iaf inte jag brukar träna så ofta. Något tips på hur man tränar så att man tränar dom ställena som man använder i surfet? (Känner mycket *smärta* i axlarna och skuldrorna och rygg typ dagen efter.. inte armar, mage och ben lika mycket…)

Något super duper tips?? 😀

//lidande person 😮

the_novice svarade 17 år, 10 månader sedan 15 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • gammelsurfen_

Medlem
    25 mars, 2007 vid 18:59

ska du träna axlar och skuldror tror jag rodd skulle sitta fint!

• ola_p

Medlem
    25 mars, 2007 vid 19:13

Surfa oftare, se till att få i dig ordentligt med energi och vätska under tiden och efteråt. Kör lite kortare pass, dvs. en paus då å då…

Träna på att avlasta ordentligt i selen så blir det bättre, att orka segla länge är delvis en teknikfråga.

Träning emellan surfet är inte nån nackdel, som föreslagits tidigare så är rodd inte ovanligt. Själv kommer jag ut å springer vid oregelbundna tillfällen (för sällan), och är det snö på vintern så åker jag en hel del längd, vilket känns som rätt vettig träning.

• wind-lover

Medlem
    25 mars, 2007 vid 19:26

@Ola_P 372290 wrote:

Surfa oftare, se till att få i dig ordentligt med energi och vätska under tiden och efteråt. Kör lite kortare pass, dvs. en paus då å då…

Träna på att avlasta ordentligt i selen så blir det bättre, att orka segla länge är delvis en teknikfråga.

Träning emellan surfet är inte nån nackdel, som föreslagits tidigare så är rodd inte ovanligt. Själv kommer jag ut å springer vid oregelbundna tillfällen (för sällan), och är det snö på vintern så åker jag en hel del längd, vilket känns som rätt vettig träning.

där har vi det! jag kan visserligen inte segla oftare än vad jag gör 😉 för jag är alltid ute när det blåser… Men äter och dricker gör jag nästan aldrig när jag är ute och surfar. och när jag är iväg själv och surfar så gör jag det i ett streck utan paus… får ta och ändra lite där! hehe…

• ola_p

Medlem
    25 mars, 2007 vid 19:30

Jag brukar försöka få i min 1.5liter vatten och hyggligt mycket energi. yoggi förpackningarna är praktiska, nyttiga eller rätt energiinnehåll vettefan dock… Heldagar så försöker jag komplettera med några mackor å nån banan.

• johnjrambo

Medlem
    25 mars, 2007 vid 19:32

Du tänker helt rätt, musklerna du använder vid surfet är inte vanliga “gym muskler”…beroende på hur man tränar då försåss.
    Jag har lyft skrot till o från ett tag nu, 5 dagar i veckan..det gör en viss skillnad..men jag får sjuk träningsvärk i nacke, axlar, hela ryggen..sällan armar.
    Har även haft elak träningsvärk i benen efter ett par “walk of shame” i vattnet..haha.

Men gymma hela ryggen, axlar lika så..kör rullande shrugs för nacke/axklar..”ox nacke musklerna”, lastdrag framför/bakom nacke är bra bas övning för rygg, rodd likaså..finns hur många övningar som hällst..lika bra att träna hela kroppen, det kommer göra stor skillnad att hålla igång dagarna de inte blåser.

Men trots gymmandet så går de inte att undvika en fet träningsvärk efter en heldag med 3.7..två 3.7 dagar irad skall vi inte tala om..man kör slut på sig helt enkelt o då funkar ingen träning.

Träningsvärken beror helt klart på hur man kör på vattnet, mindre ladd mindre träningsvärk, mer ladd = rörelse hindrad dagen efter.

Om du ska träna för att få surfmuskler så är det många reps som gäller, de ger uthålligheten.

• johnjrambo

Medlem
    25 mars, 2007 vid 19:50

Spelar fasen ingen roll om du äter, träningsvärk beror på något annat! överbelastning av musklerna, dem går isönder för att byggas upp, tyvärr så vet jag inte riktigt om dem byggs till de bättre efter en surfhelg när man sugit ur var ända energicell i kroppen, sitter träningsvärken i en 4-7dar är de inge bra..sådana dagar då man knappt kommer upp ur sängen vill säga.
    Men visst fan måste man äta under en heldag med surf, dricka är oxå viktigt.
    Det sitter väll i ryggmärjen dessa två saker? äta o dricka. (dock lätt att “glömma” en 3.7 dag..höhö)
    Äter du bra innan surfet står du dig, käka långsam mat innan surfet o snabb efter/under..så kroppen kan suga i sig det på rot.
    En proteindrink e inte fel, skall dock inte ersätta ett riktigt mål.

Men det är helt klart som ola säger, teknik i selen för o avlasta, köra avslappnat, använda så lite av kroppen som möjligt osv..gör mycket.
    Korta pauser för återhämtning osv.

Det är bara att inse..många surfare lyssnar inte på kroppen när de blåser:
    Rambos kropp: jag e helt slut, gå upp o vila!!
    Rambo: jag vägrar, de har inte blåst på 1månad, tänker fan surfa tills de mörknar eller vinden dör!
    Rambos kropp: skyll dig själv då din pung, du kommer inte kunna gå på 1v.
    Rambo: full av adrenalin o kopplar bort.
    Rambo dagen efter: fan va ont i kroppen jag har..körde nog för länge..

• ola_p

Medlem
    25 mars, 2007 vid 20:03

@jOHNjRAMBO 372304 wrote:

Rambo: jag vägrar, de har inte blåst på 1månad, tänker fan surfa tills de mörknar eller vinden dör!

Hahaha, en annan hade ju vissa problem med greppet efter premiären förra helgen, stackars fingrar och underarmar… :tongue:

Dricker man för lite så blir det värre, vätskebrist OCH träningsvärk är jobbigt. Men det skall ju kännas att man rört på sig… :cool2:

• dude

Medlem
    25 mars, 2007 vid 20:20

Springa upp till en mil, gärna i skogen tränar kroppen att hålla igång längre perioder och transportera bort slaggprodukter tillräcklgit snabbt för att inte ge illa träningsvärk bara för man varit ute och surfat. Inte är jag särskilt bra på att komma ut ofta för det, men jag märker att det blir bättre när jag är bättre tränad springmässigt. Grejen är ju nu att man inte får komma ut och surfa tillräckligt regelbundet för att det gör någon nytta att inte FÅ träningsvärk efter surfet. Man har ju ändå max två dagar surf i rad och sen är det minst en vecka emellan igen. Lite träningsvärk är inget som ger begränsningar surfmässigt för mig… Det är synd:tongue:

• supergleiter

Medlem
    25 mars, 2007 vid 21:17

klättring är ett hett tips!
    skitbra för underarmarna, ryggen, balans och ger snabbt valkar på händerna. Risken är bara att man börjar se ut som en gorilla om man kombinerar vindsurf med enbart klättring 😉

• mikaels

Medlem
    25 mars, 2007 vid 21:21

Roddmaskin is teh shit 🙂 När jag köpte en sån här: http://www.cykelringen.se/articles.asp?PID=718&Type=Prod&MID=118&Grp=Roddmaskiner&ArrProd=718,719,721,& och körde lite så gjorde det ont på precis samma ställen som när jag surfat.

• Oregistrerade

Gäst
    26 mars, 2007 vid 14:02

Kan hända att du arbetar lite för mkt med armarna. Guy Cribb brukar påminna tjejerna på kurserna om att på grund av att de flesta kvinnor har breda höfter så kan midjeselarna glida alldeles för högt vilket gör att de inte hänger tillräckligt i selen och därmed får ta i alldeles för mycket med armarna. Om kroken hamnar nästan uppe i bh nivå så kommer ju tampen nästan att stå rakt ut i stället för att dras ner. Därmed så blir det inte lika mkt tyngd ner i mastfoten och mindre avlastning för armarna. Kanske du skall prova en sittsele och känna om det blir ngn skillnad. Just a thought!

• wind-lover

Medlem
    26 mars, 2007 vid 16:43

@jOHNjRAMBO 372304 wrote:

hahahaha! det är så sant som du säger! 😉

Tack för tipsen!

• rasmus_w

Medlem
    27 mars, 2007 vid 00:13

Och så ett litet påpekande: roddmaskinen tränar BENEN, inte ryggen.

Däremot är skivstångsrodd, kabelrodd i gymmet, T-bar-rodd m.m. bra ryggövningar.

Sen kommer musklerna växa efterhand, bara du äter rejält. Jag körde alltid nonstop i 4-6 timmar (eller snarare “tills det slutat blåsa”) när jag var i din ålder så jag vet att det funkar och äter du bara rejält när du har surfat klart och när det inte blåser så borde du efterhand bli stark.

En sak som brukar hjälpa mot träningsvärk är som dude säger konditionsträning. Det skapar genomblödning i de ömma musklerna och mjukar upp dem. Jag kör alltid ett spiningpass 2-3 dagar efter ett tungt styrkepass för det gör att jag kan gå normalt igen.

• rasmus_w

Medlem
    27 mars, 2007 vid 00:39

Och så en sak till. Musklerna man tränar på gymmet är inte “andra muskler” än de man surfar med, men däremot kanske man inte alltid har så bra koll på vilka muskler man behäver träna, och så kanske man tränar en massa i maskiner som just har en tendens att isolera enskilda muskler.

Ett annat problem är att vindsurfing ställer så väldigt många olika krav på vår muskulatur och det är svårt att träna för alla kraven. Helst vill man ju vara explosiv som fan för att vattenstarta snabbare och för alla olika explosiva riggrörelser i freestyletricks m.m. och så ska man ha muskelvolym så man orkar bära stora tunga formulaprylar ner till vatten och så ska man ha uthållighet och syreupptag som en maratonlöpare eftersom man inte vill behöva gå iland medan det fortfarande blåser, tänk om det dröjer till nästa bra surfdag?

Men om man vill så kan man. Explosiviteten tränas med väldigt tung styrketräning, 1-3 reps/set med en vikt man bara orkar lyfta så många gånger. Volymen får man av set med något fler reps, ca 6-12 och uthålligheten kan man få upp genom att träna bodypump, genom att köra massor av set per muskelgrupp och genom att konditionsträna.

• lars_k

Medlem
    27 mars, 2007 vid 06:25

@Rasmus_W 372617 wrote:

Och så ett litet påpekande: roddmaskinen tränar BENEN, inte ryggen.

Jag kör mkt roddmaskin och nog fasen tränar den mer än benen. Beror ju på vilken teknik man har. Har du ägnat din tid åt att glida fram och tillbaka på röven med stela armar när du har rott så förstår jag. 😉

Jag blir faktiskt mer trött i armar, axlar, rygg och mage än i benen efter ett pass. Plus att det ger bra med flås/kondition samtidigt.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Träning före surfet som förhindrar träningsvärk dagen efter!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.