Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Träning före surfet som förhindrar träningsvärk dagen efter!!

• oaxen

Medlem
    27 mars, 2007 vid 12:22

@Lars_K 372628 wrote:

Jag kör mkt roddmaskin och nog fasen tränar den mer än benen. Beror ju på vilken teknik man har. Har du ägnat din tid åt att glida fram och tillbaka på röven med stela armar när du har rott så förstår jag. 😉

Jag blir faktiskt mer trött i armar, axlar, rygg och mage än i benen efter ett pass. Plus att det ger bra med flås/kondition samtidigt.

Det finns ingen träningsmaskin som jobbar igenom såå många olika muskelgrupper samtidigt som roddmaskinen. Ska man välja EN enda maskin så är valet enkelt.

Fakta?!
    http://www.concept2.com/us/products/rowers/model_d/muscles_used.asp

• rasmus_w

Medlem
    27 mars, 2007 vid 12:51

@Lars_K 372628 wrote:

Jag kör mkt roddmaskin och nog fasen tränar den mer än benen. Beror ju på vilken teknik man har. Har du ägnat din tid åt att glida fram och tillbaka på röven med stela armar när du har rott så förstår jag. 😉

Jag blir faktiskt mer trött i armar, axlar, rygg och mage än i benen efter ett pass. Plus att det ger bra med flås/kondition samtidigt.

Tja, jag känner lite folk som är extrema med sitt roddmaskinanvändande, bland annat en kille som tävlar i roddmaskinsmaraton, av alla sporter. Han avverkar 500 m på runt 1m 40 s och han håller det tempot i fyra mil. Det jag har hört från dem är att den som använder roddmaskinen för att träna överkroppen har fel teknik, ska det gå fort ska benen göra det mesta jobbet.

Och hur som helst är det en maskin som framförallt tränar syreupptag och för det ändamålet är det inte så viktigt vilka muskelgrupper som arbetar utan att de för jobba länge. Det viktiga är att hjärtat jobbar.

• lars_k

Medlem
    27 mars, 2007 vid 13:22

Aha. OK. Det är säkert viss skillnad om man tränar roddmaskin för att ro långt/snabbt, eller om man tränar för uthållighet i vindsurfing… Bra att man kan anpassa sin teknik lite då. Jag jobbar mer med överkroppen för det är mest den som ska tränas. Att det är fel teknik för effektiv rodd skiter jag fullständigt i! =)

• rasmus_w

Medlem
    27 mars, 2007 vid 14:41

Å andra sidan skulle du få mycket bättre träning med bara en hantel. Enarms hantelrodd är en jättebra övning. Placera en arm och ett ben på en bänk, ha andra benet i golvet, nästan rakt. Håll hanteln i den fria armen och dra upp den tills den tar i bröstkorgen. Sänk ner den igen tills armen är helt utsträckt och axeln helt framsläppt. Rätt grjord vrider man överkroppen nästan 180 grader och tränar på så vis en hel rad små ryggmuskler, plus då latissimus dorsi och triceps. Lämplig startvikt för en kille är väl ca 20-25 kilo, och kanske runt 10 för en tjej. Gör rörelsen jämnt och mjukt, blir rörelsen ryckig är det ett tecken på att hanteln är för tung.

• adde

Medlem
    27 mars, 2007 vid 14:55

@Rasmus_W 372787 wrote:

Å andra sidan skulle du få mycket bättre träning med bara en hantel. Enarms hantelrodd är en jättebra övning. Placera en arm och ett ben på en bänk, ha andra benet i golvet, nästan rakt. Håll hanteln i den fria armen och dra upp den tills den tar i bröstkorgen. Sänk ner den igen tills armen är helt utsträckt och axeln helt framsläppt. Rätt grjord vrider man överkroppen nästan 180 grader och tränar på så vis en hel rad små ryggmuskler, plus då latissimus dorsi och triceps. Lämplig startvikt för en kille är väl ca 20-25 kilo, och kanske runt 10 för en tjej. Gör rörelsen jämnt och mjukt, blir rörelsen ryckig är det ett tecken på att hanteln är för tung.

?

snacka om att använda en övning för att träna “fel” muskel

• rasmus_w

Medlem
    27 mars, 2007 vid 15:06

Jaja. Blir man trött i triceps så gör man fel, det vet jag med. Men i praktiken finns det rätt få övningar som inte aktiverar överarmens muskler alls och lite aktiveras de även vid helt strikt hantelrodd. Det är primärt en ryggövning och ska betraktas som det.

För den delen, underarmarna får också jobba en del om man väljer en tung hantel och det brukar ju somliga se som önskvärt.

• stinger

Medlem
    27 mars, 2007 vid 15:13

Nu var det sådär 20 år sen jag var på ett gym men den där hantelrodden med vridning av överkroppen 180 grader (antar att du menar högst 90) låter inte som nåt jag skulle ge mig på.

Tror konditionsträning är allra viktigast. Jag löptränar 3-4 mil i veckan och kör chins kompletterat med lite mag o ryggövningar. Sen har jag grym träningsvärk i alla fall men det hänger nog på att man håller på för länge för det är så jävla kul!!!

• rasmus_w

Medlem
    27 mars, 2007 vid 15:51

Jag menar att axeln pekar nästan rakt upp när hanteln är i det övre läget, och nästan rakt ner i det nedre, jag får det till ber än 90 grader. Muskler bör om möjligt arbeta i hela sitt rörelseomfång, annars tappar man efterhand smidighet och det vill man inte som vindsurfare.

Ja kondition är viktigt. Kondition för orken, styrka för att hålla sig skadefri. Den där sista biten är det otroligt många som inte verkar fatta. Det främsta skälet till att styrketräna tungt är att det stärker skelett och leder, vilket minskar risken för skador.

• johnjrambo

Medlem
    27 mars, 2007 vid 16:25

Haha Rasmus_w..bjöd Rambo på ett par garv i detta inlägget.
    “latissimus dorsi”, givetvis.
    Testa denna länk för detaljerad information.. http://forum.body.se/ man lär sig bland annat hur mycket olja man skall smörja in sig med för att se mäst gay ut..även fina benämningar som latissimus dorsi.

• rasmus_w

Medlem
    27 mars, 2007 vid 16:32

Haha, försöker du antyda att bodybuildingvärlden är lite småknasig? Du sparkar in öppna dörrar. Fast du kan få några fler roliga namn om du vill: Tibialis anterior, erector spinae, illiacus.

• johnjrambo

Medlem
    27 mars, 2007 vid 16:50

nä inte alls, gymmar själv..men gränsen för muskelbyggare o fikus värkar vara hårfin hos vissa..
    Få se nu..hm..Tibialis anterior låter som något som sitter nära smalbenet..å erector spinae var en klurig som jag aldrig hört, men rectus femoris o rectus abdominis e vi alla bekanta med.. illiacus?? om man slår i spina iliaca kan de gö jivvligt ont iallafall…men tacka vet jag en hederlig go sternocleidomastoideus..eller varför inte en verteba cervicalis VII, processus spinosus då menar jag.

• rasmus_w

Medlem
    27 mars, 2007 vid 16:56

Tibialis anterior lyfter framfoten och sitter där du trodde att den sitter. Har du smal bräda och stor fena och är lite överriggad får den jobba av bara fan. Illiacus är en av höftböjarna och brukar ihop med psoas benämnas iliopsoas. Erector spinae är inte en utan en massa små muskler som tillsammans rätar upp ryggraden. Vanligtvis välutvecklad hos vindsurfare.

• oaxen

Medlem
    27 mars, 2007 vid 18:07

@Rasmus_W 372751 wrote:

Och hur som helst är det en maskin som framförallt tränar syreupptag och för det ändamålet är det inte så viktigt vilka muskelgrupper som arbetar utan att de för jobba länge. Det viktiga är att hjärtat jobbar.

Så vitt jag vet kan man träna både aerobt och anaerobt!

• rasmus_w

Medlem
    27 mars, 2007 vid 18:14

@Oåxen 372864 wrote:

Så vitt jag vet kan man träna både aerobt och anaerobt!

Klart man kan. Men jag klassar bägge som “syreupptag” eftersom den anaeroba prestationsförmågan hänger ganska intimt samman med den aeroba. Utan en utmärkt aerob förmåga blir det inte mycket med mjölksyratåligheten.

• johnjrambo

Medlem
    27 mars, 2007 vid 18:18

fan lägg ner nu gubbar..visst, det har inte blåst på ett tag nu, men om ni börjar tjöta muskel variablar på konfen som jag mer eller mindre äger blir jag tvungen att kicka er..jag länkade annars en fin länk som ni kan diskutera era fruktansvärt tokigt löjliga benämningar.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Träning före surfet som förhindrar träningsvärk dagen efter!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.