Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Träning före surfet som förhindrar träningsvärk dagen efter!!
-
Träning före surfet som förhindrar träningsvärk dagen efter!!
the_novice svarade 17 år, 10 månader sedan 15 Medlemmar · 38 Svar
-
@Rasmus_W 372867 wrote:
Klart man kan. Men jag klassar bägge som “syreupptag” eftersom den anaeroba prestationsförmågan hänger ganska intimt samman med den aeroba. Utan en utmärkt aerob förmåga blir det inte mycket med mjölksyratåligheten.
hmmm hur då?
aerob / anaerob förbränning är två olika sätt muskeln jobbar på …med eller utan syre!Hur har den aeroba förbränningen förknippad med mjölksyretåligheten?
-
@jarp 372873 wrote:
hmmm hur då?
aerob / anaerob förbränning är två olika sätt muskeln jobbar på …med eller utan syre!Hur har den aeroba förbränningen förknippad med mjölksyretåligheten?
Om du har en rejäl aerob kapacitet så behöver du inte jobba anaerobt lika ofta eller lika mycket, vilket i allmänhet brukar betyda att du kan jobba mer och hårdare när du väl behöver din anaeroba förmåga.
Det finns en anledning till att konditionsidrottare på elitnivå tränar ca 50 % lågintensivt, 40 % medelintensivt och högst 10 % högintensivt. Jag gick en spinninginstruktörsutbildning i höstas och kursledaren, en gammal tävlingscyklist poängterade just att tack vare att han tränade så mycket på låg intensitet så orkade han spurta mycket hårdare än de flesta.
-
Shit, det var på det berömda håret…
Man vill ju inte bli kickad av Rambomannen.
-
Tror det blir svårt för honom att kicka mig. Min harvärja är nog en av konfens vassate.
-
Vet inte riktigt vad en vassate harvärja är för ngt men Rambo om någon borde ju veta var gränsen går för att bli kickad…. 😀
Logga in för att svara.