Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Träning….
-
Kjellorix
Gäst24 januari, 2006 vid 08:16Hzon wrote:Blicka framåt! En solig vårdag kommer det att ge sin belöning:)!
Lycka till och tänk på att det alltid är värst det första veckorna på gymmet!
/AndreasUsch ett svettigt gym i flera veckor ööööh. i maskiner ho ho, aldrig.
När jag börjar vindsurfa på¨våren biter jag ihop första dagen. skön träningsvärk när jag lägger mej.
Sen är det bara att vindsurfa så det ryker, hela sommaren. no problem.Nu lämnar jag detta tråkiga ämne, blev ett par inlägg för mycket.
-
Hzon wrote:Ta din vikt * 3 så får du den vikt dina ben belastas med för varje steg!
Hur kan benet belastas med det trycket, i mitt fall 265kg? Bara en fundering sådär….
-
Det var en elit löpare som berättade dessa fakta för mig när jag köpte mina löparskor för ett år sedan.
Jag känner mig också tveksam till dessa fakta men han menade på fult alvar att det skulle stämma.
/Andreas
-
MJunken wrote:Ok, en annan fråga då e ju hur många set och reps e lagom. Jag har hört att det e många reps som gäller när man ska ha uthållighet?
Adde är väl experten på detta med tanke på att han tävlar i Mr.Fitness 😀
Jag kör ett varierat program på reps. (i teorin, det blir inte alltid så…)
Fyra veckor med 3 x 15-20 (beror på övning), en minuts vila mellan setten
Fyra veckor med 3 x 8-10, två minuters vila mellan setten
Tre veckor med 3 x 3-5, tre minuters vila mellan setten
En vecka vila som fördrivs med att äta upp sig på semlor!
Starta om från början igen.Avsluta gärna med en omgång med uthållighet, typ 3×15. Det är bra för vindsurfingen.
Och det gäller att lasta på så mycket vikter så att du precis klarar den sista (STRIKT! Inget hävande med vikter för det är skaderisk!).
Programmet kommer från Nya Zeeländska forspaddlingslandslaget och kallas “Workout from hell”. Jag har modifierat det lite dock (men behållit namnet för det är så tufft;)). Men det är inte alls helvetiskt (utom de första fyra veckorna för de är faktiskt helvetiskt tråkiga!). Men det ger både uthållighet och styrka. Första veckorna uthållighet, sista styrka. Och om och om igen. Du tappar sjukt mycket uthållighet då du kör 3×3. Och tvärt om.
Jag kör som Adde säger stora övningar. Marklyft, knäböj, pull-up, dips, rodd etc. etc. Men jag lägger alltid till några specialare i början eller i slutet av passet (främst för att mina kassa axlar och min rygg behöver det – snowboardskador).
Och sedan är inte konditionen att förakta! Ut och spring, cykla, trappträna eller vad ni gillar. Det ger väldigt bra utdelning.
En kompis om är både vindsurfare och PT kör stenhårt på Pump och Spinning i kombination med lite specialövningar i styrka på gymmet. Funkar för honom.
Workout from hell funkar för mig. Jag brukar dock bara hinna med att gymma på vintern, ca. ett halvår. Så jag hinner genom detta program två gånger (om jag har tur, i år ligger jag efter pga Sydafrikaresan). På sommarhalvåret blir det så himla mycket vindsurfing och jagande efter vind så då hinner jag inte gymma. Men det är jag ju inte dirket ledsen för… 😉
Och nu skall jag till gymmet!
/Staffan
-
SoundWave wrote:ingen som vilar sig i form? Hockey är inte bra träning tycker jag, bara ben och så blir man stel, spelade i 8 år så… var inte en hejar på att klättra efter det. Stel som ett kylskåp blir man 😉
Näe man ska antingen åka snowboard eller dra till ngt varmt ställe å surfa tills man blöder. Bara för att ha kul… man orkar ändå inte träna seriöst om man inte tycker det är kul, iaf om man har 0 självdisciplin (som jag)
Hehe, många sanna ord mannen. Jag har lirat hela mitt liv i princip, och lade ner stretchingen förra säsongen. Helt stel är jag inte än, men tillräckligt mycket för att det ska kännas. Det är bara det att det är så fruktansvärt skoj att lira.
-
joo jag vet vad du menar, farten liksom… hade dock inga roliga lagkamrater och satsade på plugget. Började surfa oxå! Appropå det där med 3 * sin egen vikt, det är möjligt att lasta det på sina ben (se på höjdhopp). Det ska dock sägas att lasten inte kommer drabba lederna i verkligheten, Mycket försvinner i elastiska moment och helt enkelt genom att benet inte är 90 grader i förhållande till lasten, det blir liksom en komposant. Föga troligt att man gör det när man joggar med löparskor, såvida du inte springer tillräckligt fort för att uppnå reell massaddition med E = m*c*c formeln. Då blir iofs benet också tyngre men det får någon annan hitta konstiga bevis för… nu går jag och lägger mig!
-
adde wrote:För surfing gäller funktionell styrka. Basera din träning på sk. fler-leds-övningar (sammansatta eller eng. compound exercise), dvs övningar som omfattar fler än en muskel och jobbar över fler än en led, exempel är knäböj, marklyft, raka marklyft, chins, dips, frivändningar och i viss mån bänkpress.
Var också noga med att träna alla övningar i dess fulla range-of-motion (ROM), dvs från ytterläge till ytterläge. Du behöver kunna mobilisera krafter i de mest otränkbara lägena när du seglar…
/adde
jag har sedan länge gett upp min karriär som proffssurfare och gått över till att sattsa mer på att se biffig ut på stranden där jag ju faktiskt hänger mestadels. därför gick jag till gymmet igår o biffade upp mig lite. känner at jag e tillräckligt stark men det syns inte och dessutom har jag sjukt lite att göra samt är snuskigt rik så jag tänkte börja gå oc lyfta skrot lite oftare.
nu till min fråga: skånephilip säger att jag behöver käka sjuukt mycke knark då, är det sant eller räcker det med bananer o mjölk?
-
Ian wrote:jag har sedan länge gett upp min karriär som proffssurfare och gått över till att sattsa mer på att se biffig ut på stranden där jag ju faktiskt hänger mestadels. därför gick jag till gymmet igår o biffade upp mig lite. känner at jag e tillräckligt stark men det syns inte och dessutom har jag sjukt lite att göra samt är snuskigt rik så jag tänkte börja gå oc lyfta skrot lite oftare.
nu till min fråga: skånephilip säger att jag behöver käka sjuukt mycke knark då, är det sant eller räcker det med bananer o mjölk?
Try the see food diet if you see food, eat it!
Ät allt du ser och lyft allt som inte är fastskruvat som vi brukar säga.
/adde
-
adde wrote:Try the see food diet if you see food, eat it!
Ät allt du ser och lyft allt som inte är fastskruvat som vi brukar säga.
/adde
doktorn har talat =D
-
Oregistrerade
Gäst2 februari, 2006 vid 18:24MJunken wrote:Har äntligen kommit igång med gymmandet inför surf 06 :-). Men det blir lätt att man kör dom standard övningarna man allt kört, finns det någon som har några bra tips på övningar eller träningsprogram som e bra för surfet?Jag kan behöva lite inspiration och eftersom surfet e det som motiverar mig så känns det alltid lättare när man vet att övningarna man gör kommer märkas på vattnet.
Alla tips och idéer uppskattas.
//Micke
Pröva med att putta din gröna vw uppför dynamitbacken i Uddevall 2 ggr per dag ska du se att gipparna sitter sedan. -
Oregistrerade wrote:Pröva med att putta din gröna vw uppför dynamitbacken i Uddevall 2 ggr per dag ska du se att gipparna sitter sedan.
Ja det ska jag prova 🙂 Då lär jag vara kung på vattnet sen, eller i alla fall kung i dynamitbacken :-):-)
-
Jag måste slå ett slag för dörrposttrappetsen ni vet en såndär stång man skruvar upp i dörrposten. Mycket trevlig sak som man kan hänga lite i så fort man går förbi. Eftersom man tränar med kroppens vikt som tyngd minimeras risken för skador som man får när man går till gymmet.
-
Rasmus_W wrote:Tycker man det är tråkigt att köra individuellt så är Bodypump ett himla kul sätt att styrketräna, med inriktning på lite lägre vikter och fler reps. Dessutom brukar andelen kanonsnygga tjejer vara väldigt hög på de flesta bodypump-pass, högre än på de flesta andra sorters pass. 🙂
Detta rekomenderar jag varmt. Bästa gymträningen för både ögon 😉 och kropp. Ger uthålliga muskler vilket behövs en lång dag på vattnet. Kondition är säkert bra men SÅ tråkigt att träna upp…
Lycka till alla inför beach 2006 …
Logga in för att svara.