Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Träningskite, två eller tre linor?

• Träningskite, två eller tre linor?

Publicerad av finn1 på 31 mars, 2010 vid 18:47

Tänkte att jag skulle börja kita och funderar på vilken träningskite man ska ha. Storlek?
    Det jag är mest fundersam över är vilken typ av kite man bör ha. Två eller tre linor? Vad är fördelen/nackdelen?

Finn

ric svarade 14 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • acemattias

Medlem
    31 mars, 2010 vid 21:06

Är du säker på att du behöver en träningskite?
    Går du en kurs så har instruktören all utrustning som behövs.
    Vill du förbereda dig innan kursen för att få ut mer av den, se på instruktionsvideos.
    Evt skulle du kunna köpa en begagnad ”ricktig” drake 6-8m2 som du kan ha glädje av i hård vind efter att du lärt dig och öva med i lätt vind på en säker plats.

• milkman

Medlem
    31 mars, 2010 vid 21:39

Äh, det är kul med en bra träningskite också, sen har du glädje av den när alla dina kompisar får leka med den på stranden för du vill ju inte låna ut din riktiga.
    Trelinors kan du enkelt backa upp och säkerhetssystemet spinner inte draken när det löst ut. Båda gör att du slipper gå fram till draken titt som tätt.

Kontrollera också att det är ordentliga linor, nylon suger och går av lätt. Dynema ska det vara om du vill ha bra saker.

• imported_hellstrom

Medlem
    1 april, 2010 vid 15:13

Håller nog med acemattias….
    De första jag köpte var en träningskite, den gav i stort sett ingenting mer än hur kiteknutarna såg ut…. så det var att kasta pengarna i sjön specielt då jag använde den totalt 5-10 min,
    -lyckades dock byta bort den mot en ny våtdräkt så de var ju en rellativt bra affär endå för min del 😀

Men min största rekomentation är att ta en Kurs för motsvarande summa, kommer att ge mkt mer!

• milkman

Medlem
    1 april, 2010 vid 20:30

Jag håller med Hellström. En kurs ger MYCKET mer!

Bra ställen för kurser om man vill testa en trelinors träningskite är via http://www.kiteakademin.se

• kitemaster

Medlem
    2 april, 2010 vid 23:28

Det är stor skillnad i prestanda mellan olika märken och modeller. Ozones trainerkite (IMP, tre linor) som rekommenderas här ovan är faktiskt väldigt bra om man vill ha en trainer med lite drag i.
    Lizard (North) och Dope (Flysurfer) drar betydligt mindre och är tvålinors. Lizard är snabbast av de tre och ger minst drag, medan förstaplatsen i lättvind delas av Dope och IMP enligt mig. Vi använder alla tre modellerna i kursverksamheten med utgångspunkt i vad vi vill att eleven skall öva på.
    Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor kring trainerkites, eller kanske för att boka en kurs med oss på Kite.se.

Good winds!

• ric

Medlem
    2 april, 2010 vid 23:42

åker du mkt skridskor är en trainerkite ruggigt kul att leka med, annar är det mest pengar i sjön

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Träningskite, två eller tre linor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.