Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Transportfena och "antiskruvmejsel"
-
Transportfena och "antiskruvmejsel"
Publicerad av badjanne på 11 juni, 2007 vid 21:05Köpte nyligen en JP X-Cite Ride 150l och blev grymt besviken på att man behöver använda skruvmejsel för att montera fenan. Både Mistral och Fanatic har en “toolfree” lösning.
Hålet till skruven är dessutom 27 mm djupt och bara anpassat för pianofingrar.
På fredag åker vi till Ringköping i Danmark och där är det grymt långgrunt.
Man måste gå flera hundra meter för att komma ut få seglingsbart djup= 70 cm
Därför brukar jag använda en kort transportfena och byter när jag är ute på djupt vatten.
Nedan lite bilder på en specialfenskruv med distans som går att montera utan verktyg. (Det går oxå att använda en lång Mistral skruv med distans)
När jag är ute skruvar jag av transportfena och stoppar ner den i flytvästens bakficka.
Tycker om skogspromenader men f-n inte lågvattenpromenader.nlc svarade 17 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Det är inte bara JP som har en vanlig skruv för fenan, och jag ser ett annat problem – många skruvar åt alldeles för hårt och skadar i långa loppet brädan.
Fanatics gamla skruv-med-grepp-lösning är bättre, den går inte lika lätt att dra för hårt. -
@Svenne 389713 wrote:
Det är inte bara JP som har en vanlig skruv för fenan, och jag ser ett annat problem – många skruvar åt alldeles för hårt och skadar i långa loppet brädan.
Fanatics gamla skruv-med-grepp-lösning är bättre, den går inte lika lätt att dra för hårt.På tal om Fanaticskruv, finns dessa eller liknande att få tag på?
Tappade en för nån vecka sen och nu får man använda verktyg…:frown:
Går ju iofs men det vore ju guld att få tag på “originalet”…//BooMan
-
Skidsport har en del sådana. Se till att få rätt längd (eller en för lång som du kan kapa).
-
Sen slår man fötterna i den där hårda metallklumpen som sticker upp…
Jag har en x-cite själv och det tar på sin höjd 20sekunder att skruva fast fenan..
-
@dr Masse 389723 wrote:
Skidsport har en del sådana. Se till att få rätt längd (eller en för lång som du kan kapa).
Kanon, Tackar så mycket… har beställt! Fanns tom exakt rätt längd 56 mm…
//BooMan:smile:
-
@Oscar 389738 wrote:
Vad ska du med fötterna där bak att göra?
Undrar jag med…?
Men i mitt fall så är det inte bara ett hål för skruven utan också en “skåra” så jag kan vika in “flärpen”…BadJanne: Tack för bra tips och ursäkta jag hängde på tråden…
Mvh
//BooMan
-
Badjanne: Varför krångla med “transportfena” när man kan göra som formulaseglarna gör i t.ex. Haga Park: Ställa sig på nosen och segla ut brädan baklänges.
-
@Svenne 389713 wrote:
Fanatics gamla skruv-med-grepp-lösning är bättre, den går inte lika lätt att dra för hårt.Vaddå skruva åt för hårt ? Man har ju en liten gummibricka och en metallbricka mellan skruvhuvuduet och brädan. Skruvar jag inte i fenan med viss kraft så sitter den å vickar i boxen.
-
Intressant lösning!
Jag har själv funderat på hur jag skall kunna ta med mig ytterligare fenor när jag är ute och seglar, bland annat eftersom jag först ofta måste kryssa mig ut en gånska lång bit genom en långsmal vik innan jag kommer fram till fri vind och fritt vatten. Det är kul att ha fler fenor med sig, både för att testa olika bräd- segel och fenkombinationer och praktiskt för att byta till större eller
mindre fena om vinden ändrar sig.Jag har ingen bild på min lösning. Det jag gör är att jag spänner fast två fenor (korslagda) mellan bakre delen av sittselen och en sån här:
(Boards Safety Pack)
och sedan säkerhetsförankrar jag fenorna med två ståltrådar som är fästa i sittselen och som är virade runt varsin fenskruv, som sitter i respektive fena.
Själv har jag inte kommit på någon praktiskare lösning. Har någon annan någon idé om hur man bäst tar med sig extrafenor?
Filip
-
Badjanne,
Var har du fått tag på den grå ditansdetaljen någonstans?
Filip
-
Är du säker på att bagageremmen är från SAS? Så det inte är en lufthansa eller kanske BA?
-
NLC;389777 wrote:Vaddå skruva åt för hårt ? Han har ju en liten gummibricka och en metallbricka mellan skruvhuvuduet och brädan. Skruvar jag inte i fenan med viss kraft så sitter den å vickar i boxen.
Vem han? Badjannes lösning är det inget fel på, det är alla andra som har vanlig skruv och drar sönder brädorna. Har lagat några såna nu…
Logga in för att svara.