Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing trasig kolfena-hur laga?

• getwet

Medlem
    13 september, 2007 vid 07:04

Lite allvar mitt i alltihop nu.

Kanske vi ska låta bli att åka i ankdammen i onödan……min tanke är att det bara ska seglas där när det är sjutusan till bra förhållanden, med andra ord kuling eller mer.

Tanken med mitt resonemang är att fågelskådarna lär få vatten på sin kvarn nu och ta upp frågan återigen om dom ser oss segla där inne jämt o ständigt, kanske ett 20-30 tal surfare. Och ABSOLUT inte segla där under vår o försommar när det är häckningsperiod. Risken att det blir totalförbud för hela området är överhängande eftersom det finns ett antal rödlistade arter just runt och i ankdammen.

• tobhed

Medlem
    13 september, 2007 vid 12:08
    getwet;414478 wrote:
    Lite allvar mitt i alltihop nu.

Kanske vi ska låta bli att åka i ankdammen i onödan……min tanke är att det bara ska seglas där när det är sjutusan till bra förhållanden, med andra ord kuling eller mer.

Tanken med mitt resonemang är att fågelskådarna lär få vatten på sin kvarn nu och ta upp frågan återigen om dom ser oss segla där inne jämt o ständigt, kanske ett 20-30 tal surfare. Och ABSOLUT inte segla där under vår o försommar när det är häckningsperiod. Risken att det blir totalförbud för hela området är överhängande eftersom det finns ett antal rödlistade arter just runt och i ankdammen.

Finns det ett förbud för området redan?

• pugge

Medlem
    13 september, 2007 vid 12:53
    tobhed;414578 wrote:
    Finns det ett förbud för området redan?

Nej inte än!! Men dom vill gärna spärra av i princip fram till vår strand och rakt ut i sundet och runt öarna till beijershamn. Flera olika alternativ har varit uppe! Har varit många och långa tunga möten om detta bland ortsbefolkning, surfare, kommunen, länsstyrelsen ,fågelskådare osv. Lika jobbigt varje gång:confused2:

Så tänk efter hur ni agerar om ni seglar där nån gång, försök att minimera påverkan så gott det går!

Sandreveln som agerar som vågbrytare och gör att vi har dessa fina förhållandena på haga besöks flitigt av häckande fåglar av olika sorter, håller man sig bara i vattnet så bryr sig dom inte nämnvärt, men traskar man upp på den eller ska ta sig till och från strippen via den så givetvis störs dom med moln av fåglar i luften som inte gör sig bra från land! Så även om man får knalla lite vid lågvatten för att ta sig runt till strippen så är ju inte det hela världen.

En annan sak tex. är att ALDRIG gå iland på beijershamns-udden via vattnet.
    Även om man skulle skrota prylar eller nåt sådant så är det så pass grunt att man kan vada bort med prylarna mot haga! Visst vid olycksfall och ev. extremfall kanske det inte finns andra alternativ att tillgå. Vill man besöka beijershamn finns speciella leder att följa och dom tar man sig till via landvägen från haga.

Så skulle ni se en dubbelpipig hagelbrakare från fågeltornet så se till att ni har tillstånd från Öwc att vara där:grin:

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing trasig kolfena-hur laga?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.