Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trasig söm på knappt använt segel

• Trasig söm på knappt använt segel

Publicerad av nisseb på 26 september, 2021 vid 16:05

Hej,

Jag och sambon köpte i somras ett nybörjarkit med gastra freetime och en technobräda.

efter bara några få användningar (5-6 tillfällen) har seglets sömmar börjat trasa upp.

Säljaren hävdar att det är förväntat slitage där seglet ramlat på brädan (vilket säkert stämmer), och att jag ska vända mig till en segelreparatör. Själv tycker jag att ett nybörjarkit borde vara designat för att hålla bättre isåfall?

Är lite rädd att jag blir lurad av säljaren och undrar därför vad jag egentligen borde förvänta mig av ett nytt nybörjarkit? Borde det hålla längre? Borde jag stå på mig med reklamation eller har säljaren rätt?

/Mvh Nils

Attachment Image
    Attachment Image
    billie svarade 3 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • the_novice

Medlem
    26 september, 2021 vid 19:37

Jag tycker att det ser ut som ett vanligt slitage om man har en bräda som inte har EVA material över hela brädan (det finns bara på rena nybörjarbrädor) utan istället har ett halkskydd som fungerar som ett grovt sandpapper. Alla sömmar är normalt även limmade på seglet så det bör inte vara något större problem. Jag tror nog att ni kan fortsätta att använda seglet som det är, men hålla uppsikt på skadan för att se om det är någon skarv i duken som börjar att öppna sig. Om en segelmakare skulle sy seglet på samma sätt som det var ifrån början så är nog tråden ganska så snart avskavd igen.

• the_novice

Medlem
    26 september, 2021 vid 19:39

Blev dubblett på inlägget ovan….

• billie

Medlem
    27 september, 2021 vid 10:23

Man kan om man vill ta smältlimspistolen och lägga ett litet lager lim på sömmen så att de inte slits så fort.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trasig söm på knappt använt segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.