Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Trening etter prolaps i rygg

Taggad: 

• Trening etter prolaps i rygg

Publicerad av oddvar på 3 december, 2007 vid 08:43

Hei alle sammen.
    Fikk i fjor et prolaps i ryggen, og har etter det ikke seilt for å gi ryggen tid til å bli bedre. Endelig blir det faktisk bedre. 🙂
    Mitt spørsmål er da til dere: Kan dere si meg de beste øvelsene for å trene seg opp igjen. Hovedsaklig for rygg/ core styrke, men også generell styrketrening.
    på forhånd takk

oddvar svarade 17 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • peterka

Medlem
    3 december, 2007 vid 14:59

Börja att simma. stärker allt
    Försök att träna så ”raka” träningar som möjligt.
    Det är bra att gå, bara gå helt enkelt.

• fluff

Medlem
    3 december, 2007 vid 15:34

Balansbräda – båda sittandes och ståendes på ett ben. Prova också yogaboll. När du tränar annat, isolera muskelgruppen från ryggen så kan du vara säkrare på att du kan ta i. Och var försiktig. Lita inte på några ”förstå-sig-påare” eftersom det är din rygg. Dvs, lita heller inte på mina råd, utan du måste känna efter själv.

• rasmus_w

Medlem
    3 december, 2007 vid 20:34

Glöm inte magmusklerna, speciellt statisk magträning är väldigt viktigt för att ge ryggen avlastning. Balansövningar brukar vara bra till sånt, men också crunches och ”plankan”. Klassiska tunga basövningar som djupa knäböj (nu snackar vi djupa, böj knäna så mycket det bara går och lite till, men håll ryggen rak) och marklyft är också väldigt bra för att stärka bålen eftersom väldigt många olika muskler får arbeta. Däremot är jag långt ifrån säker på att din rygg klarar av sånt just nu.

Sen är ryggskador sällan helt lika, det som varit bra för mig kan vara väldigt dåligt för dig och vice versa. Jag har två gånger fått skador på diskar och bägge gångerna var jag ute och surfade efter bara någon vecka men första gången tog det månader innan jag kunde gå normalt och det tog mer än ett halvår innan jag klarade att springa mer än några hundra meter.

• oddvar

Medlem
    25 december, 2007 vid 10:55

takk for gode råd, ikke minst fluff sitt beste topp tips. 😉 Tar alt med meg i det nye året. God jul og godt nytt år alle sammen.:santa: :cool2:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Trening etter prolaps i rygg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.