Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › trevligt trevligt
-
Vi borde få in lite mer inflytelserika kajtare på steffo som kan påverka åt vårt håll. Carl Philip eller pappa Kungen t.ex. 😉
-
Kungen och Carl Philip hade varit GREAT! De kunde komma ned och köra några repor på Parkvägen med ett pressuppbåd i hälarna. Sedan hade Kommun med glädje markerat ut ”Ljunghusen Royal Kite Course” med tydliga markeringar.
-
en skylt med badförbud vore lite väl överdrivet, men en skylt där det står klart och tydligt att detta är en kite zone och att man badar på egen risk käns ju mer naturligt…har ni fått ett område där ni ska hålla er så borde ju det framföras till övriga badande, dels för deras säkerhet men också så att ni kan hålla er där utan att bli tjatade på…
-
Mushu;471921 wrote:[..] har ni fått ett område där ni ska hålla er så borde ju det framföras till övriga badande[..]
Vi har inte fått ett område där vi ska hålla oss, bara områden som vi ska hålla oss ifrån.
Mushu;471921 wrote:[..]en skylt där det står klart och tydligt att detta är en kite zone[..]Nej, vad som behövs är en skylt där det står något i stil med ’om du seglar så kom ihåg att badgästerna har företräde och håll god marginal’. God marginal är alltså varken 50cm eller 5m, snarare 50m.
Så fort det är badande på stranden så är det vi som ska akta oss. Vi har inget free-card i att utsätta folk för fara, eller upplevd fara – någonstans. Det är ytterst få dagar på året som det är badare och vind samtidigt och de här dagarna kan vi låta badfolket få vara på stranden utan att de ska känna att de löper någon som helst risk. Helt ärligt, jag fattar inte ens att jag måste skriva det; det ingår både i sunt förnuft, grundkurs i kitesurf och vanligt sjövett.
Sedan är det såklart en gråzon när det är halvtomt på stranden men att någon intet ont anande tvåbarnsmor har slagit sig ner mitt i launchzonen med plasthinkar och grejer. Då brukar man kunna lösa det genom en snabb dialog i stil med ’ursäkta mig, det här är ganska farligt och vi skulle vara tacksamma om du kunde flytta dig 100 meter, tror du det går bra?’.
Tro’t eller ej: med lite sunt bonnaförnuft och en gnutta kommunikation kommer man ganska långt.
-
jag har aldrig själv varit på just denna spot och jag förstod det som att det fanns en redan klarlagd del ni skulle hålla er till, som det fins på många andra stränder, men eftersom jag antog fel så kan ni stryka det jag tidigare sa.
Logga in för att svara.