Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Trim
Tagged: racing
-
Posted by anonym-anvandare on 5 mars, 2002 at 10:10
Jag är ny i fomula världen och relativt ny i hela vindsurfinghobbyn. Har nu vindsurfat i två år. Jag köpte min första formulabräda i förrgår. Förr när jag kört freeride har jag inte brytt mig så mycke om hur långt fram eller hur långt bak jag haft mastfoten. Alltid kört med den ganska i mitten. Nu undrar jag vad de egentliga trimmen för mastfotspositionen i olika vindstyrkor är?
/Alexanderanonym-anvandare replied 22 years, 9 months ago 2 Members · 5 Replies -
5 Replies
-
Utgångspositionen är mitten även på formula. Mastfotsplaceringen hänger ihop med segelstorlek, fotstropsplacering, bomhöjd och även hängselelinornas placering och längd. Större segel kräver att man flyttar fram mastfoten något.
Man skall känna en balans i benen med något mer tryck på det bakre (kryss). Är trycket för stort på det bakre benet får man svårt att kontrollera vinkel på brädan som skall vara plan eller något åt lä samt att brädan studsar och går för högt med fören, prova då att flytta fram mastfoten och eller sänka bomen. Har man för mycket tryck på det främre benet blir det svårt att ta ordentlig höjd, brädan tappar fart pga för mycket våt yta och att lovartskantten lätt trycks ner, brädan kan också få en tendens att näbba på slörarna.
När vinden ökar och vågorna blir större måste man se till att hålla ner brädan på kryssen så att man inte förlorar fart. Detta gör man genom att luta sig framåt för att få mer tryck på mastfoten och ev flytta denna framåt någon centimeter och eller sänka bommen, prova dig fram. Se till att du inte skotar ut seglet i byarna då kommer du genast tappa mastfotstryck vilket medför att brädan börjar studsa och i värsta fall får du en ordentlig tailwalk.Se till att du har hängselelinorna rätt placerade, de skall vara så långt bak att du kan släppa den bakre handen, detta för att försäkra att du skotar in hela vägen till mitten av brädan på kryss, seglet skall vara helt stängt mot däcket, annars förlorar du några graders höjd hela tiden. Spalten mellan underliket och brädan kontrollerar man också med mastfotsplacering eftersom den ändrar mastens lutning (rake). Flytta fram mastfoten för att lättare stänga till seglet och bak i fall att det veckar sig mot decket.
Personligen tycker jag att att det perfekta trimmet för kryss inte fungerar alls lika bra på undanvind, vilket gör att jag måste kompromissa.Mastfotens placering är bara en del i det totla trimmet. Alla komponenter hänger ihop. Det är dock väldigt viktigt att du bara ändrar en sak i taget för att veta vad som gjorde vad. Att ha någon att jämföra fart eller höjdtagning med är också väldigt viktigt då det är väldigt svårt att känna om förändringen gav de där extra graderna i höjd eller den där extra knopen i fart.
Kom ihåg att ett trimm som fungerar för en person kanske inte alls fungerar för en annan, så det är inte bara att kopiera Emanuelssons trim, du måste själv hitta ditt. Windsurfing är väldigt individuellt…
//JIMMY
-
Map denna diskussion kan man fråga sig när det är dags för en enklare mastskena på Formuilabrädorna.
-
Det är nog så att de flesta är nöjda med att ha den på samma ställe under ett race samt att en eventuell justerbar mastskena skulle väga förmycket i förhållande till hur mycket skillnad det gör.
//JIMMY
-
som säkert alla känner till finns det en bra sajt http://www.surfblaskan.com även om den aldrig uppdateras så finns det bra saker på sidan som är viktigt att veta. heta tipps är Segel design skolan, som går in på hur trimmet fungerar och Bräddesign skolan som går in på vad som händer med funktionen och brädans reaktioner om du ändrar nånting i tex scoopline. Inte för djupt och mycket lätt att förstå.
/Micke
Log in to reply.