-
Trim för kryss? (Slalombräda)
I dagsläget så trimmar jag alltid med löst uthal och vad jag anser lagom nedhal för vinden och seglet. (Ungefär som bilderna i trimm-faq’n när det gäller nedhal)
Jag har bommen strax under hakan när jag står upp intill masten om det är sommar å skitväder, annars kanske den är vid axlarna.
Mastfoten brukar sitta så att det känns bekvämt ihop med fenan. (Mastskena med pedal, justerar ibland under åken)
Idag när jag var ute hade jag mastfoten lite längre fram för att komma igång lättare, det kändes som att det var lättare att få brädan plan då. Hursomhelst så slog det mig hur dåligt jag tog höjd. Det kan ha varit dåligt med vind, men tanken slog mig att jag kanske alltid trimmar brädan så att den kryssar sämre än den skulle kunna göra?
Jag har en smal 280 lång slalom och nästan alltid raka slalomfenor. (och en chameleon) Borde kryssa som f*n om man trimmar den bättre va? Och har liiite mer vind än en fis.
Hur ska jag trimma riggen för bästa möjliga kryssegenskaper?
En andra fråga förresten, går det att kombinera lättvindstrim och trim för att kunna kryssa? Jag antar att fenan är densamma, stor och rak, men hur är det med resten?
Logga in för att svara.