Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Trim tips till Simmer Crossover
-
Trim tips till Simmer Crossover
Publicerad av pure på 6 april, 2008 vid 15:53Finns det några tips till trimning av Simmer Crossover segel eller generella Simmer trim tips?
pure svarade 16 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Gå in på Simmer’s hemsida http://www.simmerstyle.eu/ och klicka dig fram till rigging video. Finns både film för basic trimming och detailed trimming för olika segel bl a Crossover.
-
perfekt.. härligt att fler o fler börjar köra med instruktioner på video..
Finns det för 2007 oxå? har du dom surfmeister?
Eller det kanske gäller samma för 2007 som för 2008..
-
Det finns en recension här också: http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=62&cat=19
Inte så mycket riggtips kanske…
-
Min känsla av CO är att ta det lite lugnt med uthalet. Om seglet blir utplattat tappar det drivet. CO är ett bukigt segel och mår bäst så, då levererar det grymt skön känsla med mycket bottendrag (och låg tyngdpunkt).
Nu använder jag iofs ett annat märke av olika anledningar som jag också är äckligt nöjd med, men jag skulle inte tveka att köpa ett Simmer igen. -
Mycket nedhal och trimma sedan med uthalet. Dra dock inte för mycket i uthalet, det dödar seglet. Speciellt de små storlekarna. Riktigt sköna segel med svinbra vindregister.
-
@pure 456587 wrote:
perfekt.. härligt att fler o fler börjar köra med instruktioner på video..
Finns det för 2007 oxå? har du dom surfmeister?
Eller det kanske gäller samma för 2007 som för 2008..
CO 2007 och 2008 är i princip identiska så trimtipsen gäller absolut för 2007 (har för mig att de säger detta också på videon). Det har inte hänt så där värst mkt på Crossover de senaste åren (har seglat med -03,-05,-07) förutom finare justeringar och bättre mtrlval/kvalité.
Man kan trimma CO väldigt mkt beroende på förhållanden. Nedhalet har jag i princip samma oavsett förhållanden (“set it, forget it”), seglet ska vara “löst” ca 2/3 av avståndet mot masten mellan de två översta lattorna. Trimningen sker sedan på uthalet. För vågsegling är jag inte rädd att ha lite extra uthal då detta ger ett “lättare” segel vilket är skönt då man lättare kan få seglet neutralt (typ i botten-/toppsvängen). Man kan också ha väldigt lite uthal (i princip noll) och då får man ett segel med fett bottendrag. Den stora trimmöjligheten är guld på t ex 4.2 som är enl mig den bästa CO storleken (tillsammans med 5.7) då man kan komma igång mkt tidigt med den storleken. Dock som Svenne och snaffe säger ska man inte ha trimmet för platt då detta dödar seglet (gäller alla storlekar men främst de små).
Det bästa är att själv testa dig fram och hitta det som passar bäst för dig och dina förhållanden. Börja t ex först med att bara leka med uthalet. Sen när du har lärt dig det kan du börja leka med nedhalet och kombinera det med uthalet (t ex lite nedhal+lite uthal=extrem tidig planing etc). Lycka till!
-
@surfmeister 456583 wrote:
Gå in på Simmer’s hemsida http://www.simmerstyle.eu/ och klicka dig fram till rigging video. Finns både film för basic trimming och detailed trimming för olika segel bl a Crossover.
Någon mer än jag som har problem med att kolla på hela filmen eller problem med att ladda ner den?
-
@Chuckey 456835 wrote:
Någon mer än jag som har problem med att kolla på hela filmen eller problem med att ladda ner den?
Jag kan inte se basic varianten nerladdad.. kör ubuntu med mplayer & VLC.. Den säger att den inte hittar nån video ström i filen.. så den kan vara korrupt.
-
pure;456841 wrote:Jag kan inte se basic varianten nerladdad.. kör ubuntu med mplayer & VLC.. Den säger att den inte hittar nån video ström i filen.. så den kan vara korrupt.
Problem i Os X och firefox/safari också.. VLC och lite andra program. Måste vara att filen är knas.
-
Det verkar som om “rigging video” för Icon fungerar. Titta gärna på den också då tipsen är densamma som för CO (dvs samma riggningsinstruktioner).
-
Fick svar från simmer:
—
Hi!
Thank you for pointing this out. We have uploaded the file again to our
server and it should now work.Thank you for your interest in simmer style.
BR
Johan
—Får kolla när jag kommer hem 🙂
Logga in för att svara.