Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Trimaran vs vindsurfing
-
Oregistrerad
Gäst22 augusti, 2007 vid 16:05@Rasmus_W 407747 wrote:
Hur är det med bogar? Som jag har fattat det så har trimaraner ett övertag på väldigt djupa slörar, plus att de fixar helt andra kryssvinklar än en vindsurfare, medan vindsurfare har ett övertag när man ligger runt halvvind. En riktigt toköverriggad vindsurfare har väl dessutom en grym VMG på kryssen (speciellt formula men som jag fattat det kan t.o.m. speedbrädor kryssa ifrån det mesta om det bara blåser rejält) trots att man inte tar så himla bra höjd.
På en offshore speedbana måste man ju kryssa tillbaka. Vanligtvis med assymetrisk fena av för liten storlek. Med för stort segel.
-
@Oregistrerad 407762 wrote:
På en offshore speedbana måste man ju kryssa tillbaka. Vanligtvis med assymetrisk fena av för liten storlek. Med för stort segel.
Visst. Peter Hart skrev nån gång att hans snabbaste kryss nånsin hade varit med en 30 cm bred speedbräda i tarifa. Han hade valt lite för stor fena och därför gick det tokfort på kryssen, han blåste bland annat ifrån dunken. När det sen var dags att falla av och speeda så gjorde dunken över 43 knop, medan Hart inte kom upp i mycket högre fart än han hade gjort på kryssen innan.
-
Rasmus_W;407766 wrote:Visst. Peter Hart skrev nån gång att hans snabbaste kryss nånsin hade varit med en 30 cm bred speedbräda i tarifa. Han hade valt lite för stor fena och därför gick det tokfort på kryssen, han blåste bland annat ifrån dunken. När det sen var dags att falla av och speeda så gjorde dunken över 43 knop, medan Hart inte kom upp i mycket högre fart än han hade gjort på kryssen innan.
Det är helt riktigt vad Peter Hart berättar. Kan man kryssa tillbaka utan stora problem har man för stor fena.
-
Tycker det är löjligt att vi ska jämföras med en trimaran fastän att vi har övertag i speedrekordet, en stor båt väldesignad för att gå fort och gud vet inte hur mycket större segel och en bemanning på en ca 7 personer. Trots det så kommer en ensam vindsurfare på en liten bräda och ett segel om 6kvm och tar en sådan skapelse, trimaranen..
Slutsats: löjligt med trimaran, helt obeskrivligt med vindsurfing. -
@40knots 407767 wrote:
Det är helt riktigt vad Peter Hart berättar. Kan man kryssa tillbaka utan stora problem har man för stor fena.
Absolut. Men det säger också att om man av nån konstig anledning får för sig att trimma en speedbräda för kryss och sen ger sig ut i lämpliga förhållanden, så kommer man kryssa bra mycket bättre än de flesta andra segelfarkoster.
-
jag seglade för first hotel i runt år 2000. att de skulle göra 30 knop i 8m/s verkar inte ricktigt rimligt. den var bland det snabbaste som byggts på i 60fotsklassen men gjorde max ca 18-20 knop i 8-10ms. vad gäller slör så har flerskrovsbåtar problemet att de slår runt om man pressar dem för hårt på djupa slörvinklar. vi gjorde som max 29.7 knop i norge på en fjord.det är faktiskt snabbare än vad jag vindsurfat än så länge.
-
Rasmus_W;407818 wrote:Absolut. Men det säger också att om man av nån konstig anledning får för sig att trimma en speedbräda för kryss och sen ger sig ut i lämpliga förhållanden, så kommer man kryssa bra mycket bättre än de flesta andra segelfarkoster.
Kryssningsegenskaperna är ju inte bra med tanke på att ju fortare man seglar desto sämre höjd kan man sträcka. Då man tex åker i 30+ knop ner för en speedbana som är lagd i 130 graders vinkel till vindriktningen skotar man ju in för fullt. För att sträcka tillbaka längs banan i vinkeln 70 grader kan man nog inte hålla mera än 15-20 knops fart och fastän det är hög hastighet i relation till enskråvsbåtar kan man inte gämföra med tex en jolle som går 8 knop på kryssen i ca 30 graders vinkel. Kryssningsegenskaperna på en funboard utan köl är i min mening dåliga. Formula kan vara annorlunda.
-
emilvikingstrand;407846 wrote:jag seglade för first hotel i runt år 2000. att de skulle göra 30 knop i 8m/s verkar inte ricktigt rimligt. den var bland det snabbaste som byggts på i 60fotsklassen men gjorde max ca 18-20 knop i 8-10ms. vad gäller slör så har flerskrovsbåtar problemet att de slår runt om man pressar dem för hårt på djupa slörvinklar. vi gjorde som max 29.7 knop i norge på en fjord.det är faktiskt snabbare än vad jag vindsurfat än så länge.
Vad tycker du går fortare, first hotel i 29,5 knop eller du på en funboard i full fart? Frågar bara hur du upplever hastigheten. Hur känns det på en trimmaran i gämförelse med en surfingbräda.
-
emilvikingstrand;407846 wrote:jag seglade för first hotel i runt år 2000. att de skulle göra 30 knop i 8m/s verkar inte ricktigt rimligt. den var bland det snabbaste som byggts på i 60fotsklassen men gjorde max ca 18-20 knop i 8-10ms. vad gäller slör så har flerskrovsbåtar problemet att de slår runt om man pressar dem för hårt på djupa slörvinklar. vi gjorde som max 29.7 knop i norge på en fjord.det är faktiskt snabbare än vad jag vindsurfat än så länge.
First Hotel är en GAMMAL båt, den var redan gammal när den kom hit. Inte för att förta upplevelsen att segla på den, men den är långt från de snabbaste och dagens ORMA-moppar som snurrar runt i Norden idag är både större och mycket snabbare.
Det är sällan som de slår runt, att First gjorde det var en miss från besättningen – som oftast.Att segla i 30 knop i måttliga vindar (för en surfare) känns faktiskt inte så speciellt. Om det går sjö så rör den sig måttligt. Allt runtom passerar snabbt som f*n i ett fågelperspektiv. Det krävs mer av besättningen på alla sätt – mycket segel, enorma krafter, andra båtar, tyngre skotning – men att krama skiten ur en kölbåt känns definitivt mer krävande.
-
Tjena grabbar intressanta jämförelser.
Några saker att ha i åtanke under Deffi Wind i år körde Alboue över 40 under långa sträckor toppade över 42. Säkert så gjorde även ett antal andra till ex Bringdal det och så hmm.Undra hur många trimmaraner eller kattamaranar som hadde följt med där.
Att segla 30 knop i vindar runt 10ms och då pratar vi längre sträckor inte topphastighet, är inget större problem jag är övertygad om tar man topp 15 på GPS rankingen i Sverige så gör alla det.
När jag hade förmånen att få se vad Martin M och Dirk D kunde köra under bra förhållanden i West Kirby dom seglade 44+ knop på slören och Dirk vet jag seglade tillbaka i över 36 ganska imponerande.
Så dessa 20millars båtar får nog se sig slagna rejält.
Kryss hastigheten på en formula i vindar runt 7-10ms brukar ligga runt 18knop.
Djupslör upp till 30 givetvis fins det dom som seglar fortare än så med Formula.
Men kul jämförelser.:smile:
Mvh
MickeÖ SWE-707 -
@40knots 407855 wrote:
Kryssningsegenskaperna är ju inte bra med tanke på att ju fortare man seglar desto sämre höjd kan man sträcka. Då man tex åker i 30+ knop ner för en speedbana som är lagd i 130 graders vinkel till vindriktningen skotar man ju in för fullt. För att sträcka tillbaka längs banan i vinkeln 70 grader kan man nog inte hålla mera än 15-20 knops fart och fastän det är hög hastighet i relation till enskråvsbåtar kan man inte gämföra med tex en jolle som går 8 knop på kryssen i ca 30 graders vinkel. Kryssningsegenskaperna på en funboard utan köl är i min mening dåliga. Formula kan vara annorlunda.
8 knop i 30 graders vinkel blir ungefär 6,9 knop i VMG, och det är ungefär vad en formula också presterar, den gör 17-18 knop på kryssen men i rätt låg vinkel. Formulan är väldigt stor och bred och har stor friktion mot vattnet, så jag kan inte tänka mig annat än att en liten speedbräda, men en lite för stor fena, kan hålla ungefär samma kryssvinkel som en formula, men med något högre fart. Som jag ser det så borde därför en VMG på 8-10 knop vara möjligt.
Fast jag har ingen GPS, det är ni GPS-seglare som kan berätta vilken VMG som är rimlig med smågrejor.
-
så jag kan inte tänka mig annat än att en liten speedbräda, men en lite för stor fena, kan hålla ungefär samma kryssvinkel som en formula, men med något högre fart.
Ojojoj… det har jag mycket svårt att tro. Blir inte körbart om man ens försöker slänga på en för stor fena, sedan är ju en speedplankas outline mm inte direkt optimerad för att höjda…
-
@Rasmus_W 407937 wrote:
.. en liten speedbräda, men en lite för stor fena, kan hålla ungefär samma kryssvinkel som en formula, men med något högre fart. ….
Du måste ha duktigt stora vader om du skall hålla en 70 fena på en speedbräda. Jag har stora vader och testade med 42 cm fena på en 55 cm slalombräda med OFO på 34, segel Gaastra F1 7,4 med camber på alla lattor utom topplatan, lätt var det inte…
Frid.
/Richard
-
@Miracle 407997 wrote:
Du måste ha duktigt stora vader om du skall hålla en 70 fena på en speedbräda. Jag har stora vader och testade med 42 cm fena på en 55 cm slalombräda med OFO på 34, segel Gaastra F1 7,4 med camber på alla lattor utom topplatan, lätt var det inte…
70 cm fena är inte vad jag kallar “lite för stor”. 70 cm på en speedbräda är att sätta en 747-vinge på en papperssvala. Finns ingen som helst anledning att slänga på så stor fena på en speedbräda. En slalomfena på 30-32 är nog väldigt stort redan det.
-
@Jester 407958 wrote:
Ojojoj… det har jag mycket svårt att tro. Blir inte körbart om man ens försöker slänga på en för stor fena, sedan är ju en speedplankas outline mm inte direkt optimerad för att höjda…
Nu tror jag att även du tänker 70 cm fena. Vad som behövs är en fena som är stor nog att ge tryck på bakfoten när man höjdar. Sen är det klart att med väldigt rak outline så går det antagligen lite bättre, men kryss i hård vind funkar enligt min erfarenhet bäst om man bara kör på fenan och har så lite bräda som möjligt i vattnet. Och så överjävla mycket tryck i riggen då.
Däremot kan jag tänka mig att det låga scoopet ställer till det, men det är inte säkert. Plus såklart att det antagligen är riktigt plågsamt för underbenen, att mina tibialis anterior (muskeln på underbenets framsida) är tokstora beror med all sannolikhet på att jag har kryssat mycket med gamla tiders smala slalombrädor, jag var tvungen att dra så hårt jag kunde uppåt med framfötterna för att inte brädan skulle tippa åt lä.
Logga in för att svara.