Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › trimbox?
-
trimbox?
Publicerad av joschen på 27 maj, 2008 vid 09:08Har köpt en bräda med trimbox och lurar lite nu på vad det spelar för roll om man har fenan långt fram kontra långt bak?
rillestark svarade 16 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
@Joschen 469874 wrote:
Har köpt en bräda med trimbox och lurar lite nu på vad det spelar för roll om man har fenan långt fram kontra långt bak?
Är väl lite mer kursstabil placerad långt bak och mera livlig placerad längre fram. Jag kör längst bak då jag vill ha lite bättre höjdtagning och kursstabilitet.
Finns säkert nån som har mer uttömmande svar…
Mvh
//BooMan
-
Knatte
Gäst27 maj, 2008 vid 18:58Fenan långt bak tar bättre höjd, fart och brädan mer riktningsstabil (mindre livlig)
Fenan långt fram -> livligare bräda som gippar/svänger bättre. Inte lika bra fart/höjdtagnings förmåga. -
Jag har seglat mye trimbox och har fortfarande kvar en bräda med en sådan.
Farten beror på vattnet. Är det stökigt så går brädan fortare med fenan längre fram eftersom den då kommer närmare mastfoten, vilket ger ökat lyft och högre nos på brädan. Vid plattvatten är brädan förmodligen snabbast med fenan längst bak. Brädan svänger dock som redan sagts ovan mycke bättre med fenan längre fram.
Min erfarenhet generellt är annars att det funkar bra att gå efter segelstorlek. Stora segel, fenan längst bak, små segel, fenan längst fram, osv.Frid,
/Richard
Logga in för att svara.