Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trimfrågor (planande gammelräser, slör)

  • Trimfrågor (planande gammelräser, slör)

    Publicerad av carl-r på 22 juni, 2008 vid 10:22

    Jag undrar lite över trimmet på brädan när man slörar med uppfällt centerbord. Mitt problem är att jag har så (för?) mycket drag på framhanden i slören.

    Bakgrund:
    Jag seglade min Equipe igår, det blåste mellan 7 och 9 ungefär.
    Eftersom det gick att plana så försökte jag bara köra så fort som möjligt. Jag trimmade brädan med mastfoten längst bak (markering 14) och med centerbordet helt uppe. Farten var inget problem, 20.8 knop på gps är nytt personbästa, men jag fick kramp i framhanden av att jag fick dra så mycket med den hela tiden när det planade.
    Efter några vändor så orkade jag inte längre hålla bommen så jag gick in och bytte till klubbens Starboard Go, och då var det inget problem alls med balansen i seglet. Då kunde jag “spela piano” med fingertopparna. Det kändes lättseglat och stadigt i planing men jag fick aldrig någon bättre hastighet än 20.8. (Nollställde inte GPS’en)
    Eftersom seglet är balanserat när jag kryssar med Equipen, eller när jag har det på nån annan bräda så misstänker jag att det är nåt med brädans trim som ställer till det när jag ska slöra.

    Prylar och trim:
    Mistral Equipe XR -90tal
    Vanliga kolcenterbordet (fast helt uppe)
    Curtis SR-6b 38 cm
    Mastfoten längst bak (#14)
    Bakre foten i bakstroppen,
    främre foten mellan bakre kryssstroppen och slörstroppen.

    NP MKIV 6.8 (Rek Max luff 485, MCS 28)
    Fiberspar 490 MCS 28
    Förlängning, första på mistralförlängaren.
    OBS: Seglet var dock inte sladdrigt ända ner till bommen, man kunde tro att det skulle vara lite för mycket nedhal kanske, men det såg vettigt ut tycker jag. Skulle ha dragit det sladdrigare om det hade blåst mer.
    Bom 214 (enl. segel rek), löst sittande uthal.
    Bomhöjden, vid axlarna.
    Tampar, NP 28, 10 cm isär.

    Låg sittsele (DaKine Speedseat)

    Starboard GO 160 lit
    rak fena, 49 cm
    Mastfoten längst fram.

    Fråga:
    Varför får jag sånt väldigt drag i framhanden när jag slörar på långbrädan, men inte på kryssen och inte med samma rigg på en kort bräda?
    Ska jag byta till större eller mindre fena, eller flytta fram masten eller nåt annat knep?

    Tack!

    carl-r svarade 16 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • rillestark

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 12:07

    Jag tror att du ska ha bommen betydligt högre när du seglar Equipe mot när du seglar Go med samma rigg. Sen är det nog så att du kan ha mindre nedhal till Equipen, vilket flyttar bak tryckpunkten lite. Även hängselelinorna bör nog vara längre. Jag har justerbara linor på min långa bom, vilket är en stor fördel.
    Den här känslan du beskriver gissar jag beror på att Equipen trots att mastfoten är längst bak har ett större avstånd mellan mastfot och fena än Go. Detta kan kompenseras till stor del genom en högre bom.

    Frid,

    /Richard

  • Knatte

    Gäst
    22 juni, 2008 vid 15:58

    @Carl R 476650 wrote:

    Jag undrar lite över trimmet på brädan när man slörar med uppfällt centerbord. Mitt problem är att jag har så (för?) mycket drag på framhanden i slören.

    Bakgrund:
    Jag seglade min Equipe igår, det blåste mellan 7 och 9 ungefär.
    Eftersom det gick att plana så försökte jag bara köra så fort som möjligt. Jag trimmade brädan med mastfoten längst bak (markering 14) och med centerbordet helt uppe. Farten var inget problem, 20.8 knop på gps är nytt personbästa, men jag fick kramp i framhanden av att jag fick dra så mycket med den hela tiden när det planade.
    Efter några vändor så orkade jag inte längre hålla bommen så jag gick in och bytte till klubbens Starboard Go, och då var det inget problem alls med balansen i seglet. Då kunde jag “spela piano” med fingertopparna. Det kändes lättseglat och stadigt i planing men jag fick aldrig någon bättre hastighet än 20.8. (Nollställde inte GPS’en)
    Eftersom seglet är balanserat när jag kryssar med Equipen, eller när jag har det på nån annan bräda så misstänker jag att det är nåt med brädans trim som ställer till det när jag ska slöra.

    Prylar och trim:
    Mistral Equipe XR -94
    Vanliga kolcenterbordet (fast helt uppe)
    Curtis SR-6b 38 cm
    Mastfoten längst bak (#14)
    Bakre foten i bakstroppen,
    främre foten mellan bakre kryssstroppen och slörstroppen.

    NP MKIV 6.8 (Rek Max luff 485, MCS 28)
    Fiberspar 490 MCS 28
    Förlängning, första på mistralförlängaren.
    OBS: Seglet var dock inte sladdrigt ända ner till bommen, man kunde tro att det skulle vara lite för mycket nedhal kanske, men det såg vettigt ut tycker jag. Skulle ha dragit det sladdrigare om det hade blåst mer.
    Bom 214 (enl. segel rek), löst sittande uthal.
    Bomhöjden, vid axlarna.
    Tampar, NP 28 cm, 10 cm isär.

    Låg sittsele (DaKine Speedseat)

    Starboard GO 160 lit
    rak fena, 49 cm
    Mastfoten längst fram.

    Fråga:
    Varför får jag sånt väldigt drag i framhanden när jag slörar på långbrädan, men inte på kryssen och inte med samma rigg på en kort bräda?
    Ska jag byta till större eller mindre fena, eller flytta fram masten eller nåt annat knep?

    Tack!

    Satt verkligen hängselelinorna på rätt ställe?? Har du testat att flytta fram dessa lite? Hade du båda fötterna i fotstropparna?
    För utan framfoten i fotstroppar så kan du du inte segla avslappnat:laugh:

  • carl-r

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 17:09

    Richard, jag vet inte om jag håller med om bomhöjden. Jag tycker att Starboarden är omöjlig att få i planing om man inte har bommen högt. Dessutom så vet jag inte om jag vill ha högre än axelhöjd. (Med axelhöjd menar jag axlarna när man står upp intill masten.) Långbrädan tycker jag egentligen att går att segla fint med bommen vart som helst.

    Knatte, Framfoten var inte i stroppen. Jag kunde ha petat in den i bakre krysstroppen, men jag fick inte bak seglet så mycket att jag kunde gå i den riktiga framfotsstroppen (den med footpad under). Det kändes som att ju mer jag drog bak seglet ju mer tryck på framhanden fick jag.
    Det känns konstigt att när jag lyfte över det till starboarden så var det helt balanserat.

    Bakre tampen var precis bakom 60-markeringen på bommen. Tamparna cirkus en dec isär. Verkar det inte konstigt att flytta fram tamparna för att speeda?

    Är seglet för litet för att slöra i stropparna?
    Är fenan för stor för seglet? (Jag har en 44cm för lättvind och original är fenan 32cm)

  • rillestark

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 17:34

    Jag kan garantera att du ska ha högre bom. Det är därför du inte kommer bak i stropparna…
    Upp till nästippen är inte helt orimligt på en courseracer.
    Min erfarenhet kommer av att jag också använder samma segel till min Cat som till slalombädan.

    Frid,

    /Richard

  • carl-r

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 17:52

    Ok, det måste jag testa.

  • Knatte

    Gäst
    22 juni, 2008 vid 18:17

    @Carl R 476729 wrote:

    Richard, jag vet inte om jag håller med om bomhöjden. Jag tycker att Starboarden är omöjlig att få i planing om man inte har bommen högt. Dessutom så vet jag inte om jag vill ha högre än axelhöjd. (Med axelhöjd menar jag axlarna när man står upp intill masten.) Långbrädan tycker jag egentligen att går att segla fint med bommen vart som helst.

    Knatte, Framfoten var inte i stroppen. Jag kunde ha petat in den i bakre krysstroppen, men jag fick inte bak seglet så mycket att jag kunde gå i den riktiga framfotsstroppen (den med footpad under). Det kändes som att ju mer jag drog bak seglet ju mer tryck på framhanden fick jag.
    Det känns konstigt att när jag lyfte över det till starboarden så var det helt balanserat.

    Bakre tampen var precis bakom 60-markeringen på bommen. Tamparna cirkus en dec isär. Verkar det inte konstigt att flytta fram tamparna för att speeda?

    Är seglet för litet för att slöra i stropparna?
    Är fenan för stor för seglet? (Jag har en 44cm för lättvind och original är fenan 32cm)

    Det var så länge sedan jag seglade stor kossa så jag minns inte, men jag stod längst bak på alla stroppar på den tiden det begav sig i alla fall. Likadant på min nuverande Pacer 290 så är det de bakre stropparna som gäller.

    Men regeln för hängselelinor: Är ju att flytta linan åt det håll som draget är. Har du framdrag, så flytta linan lite framåt.
    Om inte brädan är orolig eller vill kantra så borde inte fenan vara för stor..
    Kolla med Anders, han kanske kan ge dig tips, då han har seglat/seglar ? samma bräda som dig:smile:

  • carl-r

    Medlem
    22 juni, 2008 vid 19:06

    Jovisst, att flytta fram hängseletamparna är ju den enkla fixen, helt logisk.
    Men jag är väldigt sugen på att veta hur riggens balans kan skilja sig mellan två brädor? I mitt huvud så borde tamparnas position bero på segel, mast, nedhal och uthal. Men tydligen har jag missat nåt där. 🙂

  • Knatte

    Gäst
    22 juni, 2008 vid 19:26

    @Carl R 476775 wrote:

    Jovisst, att flytta fram hängseletamparna är ju den enkla fixen, helt logisk.
    Men jag är väldigt sugen på att veta hur riggens balans kan skilja sig mellan två brädor? I mitt huvud så borde tamparnas position bero på segel, mast, nedhal och uthal. Men tydligen har jag missat nåt där. 🙂

    Det kan väl bero på att brädorna ser helt annorlkunda ut? En är drygt 1 m längre, den andra är betydligt bredare mm. Detta kanske skapar olika förutsättningar, som gör att riggen beter sig konstigare på en lång bräda.

    Har faktiskt inga bra tips varför riggen upplev olika på dessa brädorna. Men det kanske är som Miracle säger, att du inte får bak riggen tillräckligt pga av mastskenan sitter längre fram och då blir det obalans.

  • stinger

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 06:40

    Moderna brädan är (väl) en hel del bredare så om du har stropparna långt ut mot kanten så kommer du längre från mastfoten -> riggen hamnar annorlunda (lutning åt alla håll o kanter) så lite finlir går nog åt för att få balans i grejorna.

  • robin

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 08:58

    Måste du trycka ifrån med framhanden eller hålla emot?

    Om du måste trycka ifrån beror det på att seglets tryckpunkt vandrar bakåt när det blir överriggat. Detta hjälps bäst med att öka farten, vilket händer om du kommer i båda stropparna.

    Jag har kört 6.7 och 7.5 på en Equipe, och med 6.7:an kom jag aldrig i slörstropparna. Det här var länge sedan och jag minns inte vilka vindar det handlade om, men jag kan gissa att du skulle segla bekvämare med ett större segel.

  • carl-r

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 09:31

    Jag måste dra helt galet med framhanden, och trycka med bakhanden. Jag tycker att det borde bli tvärtom, att trycket skulle vandra bakåt. För att kompensera som det är nu så skulle tamparna framåt, men det känns inte rätt eftersom det funkar fint på kryss och på Starboarden. Kan vara så att seglet är för litet som du säger, eller att bommen måste obekvämt upp.
    Jag har mest seglat 8.8 och 7.5 med den brädan. (och 6.0 en gång med hela havet stormar och förskeppet en meter över vattnet. :))

    Om seglet är för litet, kan tryckpunkten flyttas för att fenan blir för långt bak i förhållande till mastfoten? På nåt sätt tycker jag inte att det borde det, bara att man skulle få styra emot eventuellt och att det skulle vara svårare att plana. Men jag har nog fel. 🙂

  • andersbq

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 19:57

    Ett generellt problem med (gamla) centerbordsbrädor är att bakersta läget på mastfoten sitter för långt fram. Dvs i förhållandet till tryckpunkten i riggen.
    Man borde egentligen ha mastskenan 2 dm längre bak än det går. Nu tas set förvisso fram en del ny segel från starboard/serverne som ska passa geometrin bättre. Om det är detta problemet så märker du det tydligast med att det är lite FÖR enkelt att stänga till mellanrummet mellan underliket o brädan. Mitt North Prisma från 1997 funkar inte alls till min Equipe 2.

  • carl-r

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 20:52

    Det låter väldigt rimligt i mina öron. Då borde också problemet vara mindre ju större segel jag använder?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trimfrågor (planande gammelräser, slör)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.