Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Trimhjälp!
-
Trimhjälp!
Publicerad av lumpan på 6 april, 2006 vid 16:59Har skaffat mig en Flysurfer Voodo 14m2 och kört med under vintern.
Behöver nu lite hälp. Problemet är att när jag drar bommen åt mig för att få mer kraft händer följande: Vingtipparna viks inåt och all kraft försvinner.
Vad ska jag göra för att åtgärda detta?skye10 svarade 19 år sedan 6 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Lite mer kring-information vore bra. Rent hypotetiska frågor:
1. I vilka vindar händer detta? 3 ms eller 10 ms?
2. Händer detta när du åker vanligt, står still eller om du hoppar?
3. Hur länge har du bommen indragen mot dig?
4. Har den flygit bra någon gång?Och svar:
1. I för låga vindar så backstallar ju kiten om du drar bommen mot dig
2. Se ovan.
3. Att dra bommen mot dig ska du ju bara göra vid behov, du ska
inte dra bommen emot dig hela tiden och tro att du ska ”automatiskt ska
få mer kraft”
4. Om inte, kolla alla linor, längd och jämför med standarduppsättningen.PS. Kör du foil och vill ha tips så är det bättre om du frågar efter hjälp på kitenation.se = fler stockholmsåkare = fler foilåkare = något seriösare forum = vettigare svar.
Huka dig nu
😀
-
Upplever att det händer även när det är bra tryck i draken. Det är främst när jag åker och försöker hoppa.
Kiten har nog varit så sen jag skaffade den. Köpte den begagnad i december.
Den flyger bra så länge jag har bommen uppsläpt.
Polaren har en lika fast 10m2 och den beter sig inte alls lika.
Åker absolut inte med bommen hemskotad hela tiden. Främst när jag ska hoppa och vill få lite lyft. -
Jag kan kolla på det när jag är hemma i Borlänge nästa gång, kanske i slutet av nästa vecka!
Johan
073-0474948 -
Skumt. Kanske har förre ägaren tweakat kiten. Kolla sömmar, linor, bom. Kolla http://www.flysurfer.de > support så kan du börja där. Mäta bar set-up, linset-up etc. Eller höra av dig till närmaste återförsäljare för hjälp.
Lycka till
-
Finns ju nåt på draken som heter wac +/- och wingtip-brake tror jag. Kan det ha något med dessa inställningar att göra
-
Det kan det ha. I låga vindar bör du inte ha på den inställd på WAC+ , WAC – så flyger draken snabbare och svänger snabbare, etc. Men det ska inte vara så känsligt som du beskriver det.
-
vettefaen hur det funkar med en fjoiill men hade de varit lei så gör styrlinorna lite längre bara
-
Hur pass stora justeringar ska man göra. Är det för mycket att börja med tex 5 cm.
-
använd depowern tills draken flyger som den ska så ser du hur långt du måste lägga till eller kapa beroende på vilka linor ju
-
lumpan wrote:Hur pass stora justeringar ska man göra. Är det för mycket att börja med tex 5 cm.
Jag är i Borlänge över påsken, åker dit ikväll. Om du vill kan jag kolla på draken, ring mig på 073-0474948 isåfall!
/Johan
-
Skye, det är tvärt om med WAC+ och WAC-. 😉
Mitt råd är dock att du ställer WAC’en i mitten. Sätt gärna kiten lite mot Tip-Break också. När du ställt in den så behöver du i princip aldrig röra dem i fortsättningen.Och korta ner frontlinan (genom att flytta ner knopen på leader-linan cirka 5 cm), den har troligtivs blivit lite utdragen med åren…
Johan fixar det där åt dig snabbt skulle jag tro. 😉
/Kaj(Tech)
-
Cortex wrote:Skye, det är tvärt om med WAC+ och WAC-. 😉
/Kaj(Tech)
HA HA. Det var det jävligaste!
Äh, jag fattade aldrig de där inställningarna, men det gick ju bra ändå…
😀
Logga in för att svara.