Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Trimhjälp?
-
Trimhjälp?
Publicerad av storner på 13 juni, 2008 vid 12:24I en annan aktuell tråd “Swe speed syd cup -08” tar Klang upp ämnet dåligt framfotstryck. På http://www.severnesails.com (titta på sails/code red/pro tips) tycker jag att Jesper Orth på ett bra sätt listar upp några orsaker/lösningar på detta.
Som jag förstår J Orth så kan dåligt framfotstryck ofta bero på för lite nedhal. Har man däremot för mycket nedhal/tvist kan det resultera i att man får för mycket”rake” på riggen. Alltså ett visst motsatsförhållande.
Jag har stora problem med både för lite framfotstryck och för mycket “rake” (bomnocken slår i vattnet). Jag vet inte riktigt om/hur problemen hänger ihop.
Någon som har idéer om hur jag skall komma tillrätta med mitt “dubbelfel”?
Kan det vara så enkelt att jag seglar med för liten fena? Kör typ speed standardstorlekar 30/32 till 6,6 och 35 till 7,6 på en Exocet TB62.
Tacksam för alla tips och råd
glader svarade 16 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 24 Svar -
24 Svar
-
Vart har du fotstropparna placerade på brädan? Bör vara ganska långt bak på den brädan.
Och trimmet är ju bara o hugga oss locals i TT nästa gång. Daniel har ju blivit lite smått känd för just sina fina tips.
-
Jester;474768 wrote:Vart har du fotstropparna placerade på brädan? Bör vara ganska långt bak på den brädan.
Och trimmet är ju bara o hugga oss locals i TT nästa gång. Daniel har ju blivit lite smått känd för just sina fina tips.
Hej Jester,
Fotstropparna sitter redan längst bak. Det var en skäggig “fullvuxen” gubbe i TT som tipsade mig om det.Jag har hört talas om Surfans fantastiska tips. Jag får väl hugga tag i honom snarast innan han börjar ta betalt för sina speed clinics.
Jag är lite rädd bara att han kommer att tipsa mig om att jag skall sänka mina Challenger Aero ,som vindoffergåva i TT bukten, och köpa nya NP prylar.Just när det gäller Challenger Aero trimmet så kanske du har några bra tips. Jag tror faktiskt att mina -06 och dina -08or kan vara ganska lika. (Eeh, vi kan väl jämföra våra mastkurvor någon gång Jester?) Seglen har i princip samma mått. Har du t ex testat 6,6an me både 460 och 430? Jag misstänker att en 430 mast och något mindre nedhal kan vara ett lyft för det seglet. Jag tycker att min 7,6a med 460 mast känns betydligt mer harmoniskt än 6,6an med 460
-
Jag jobbar mig snarare mot mer nedhal på mina segel. Iofs så är dom nya, och har knappt hunnit sträcka ut sig ännu. Upplevde 6.6 på 460 som en bra kombo, men det kan ju bero på min vikt… Men har ju knappt hunnit köra in prylarna ännu, som sagt.. Tror Daniel är rätt ute med att faktiskt köra en aning uthal på seglen. Iaf i våra studsiga vatten.. Skall prova med n¨ån cm nästa gång det blåser och jag har bil.. (bil-jäveln är kvar på verkstan.. hur lång tid skall det ta o byta en kofångare bak???)
-
Kjello
Gäst13 juni, 2008 vid 16:42Vad mycket problem folk har med ny utrustning.
Jag har Fanatic Ultra Boa+Mamba jättegamla och en hel hög med fenor.
Använder mest (i princip alltid) en optimal till varge bräda, om det inte är storm och allt minimeras.Tycker jag aldrig har problem, gissar att problem uppstår när man köper nytt varge år.
kruxet kanske är att man har lärt sej utrustningen och prövat sej fram till optimala fenan, för brädan.Tror det är lika viktigt att ha fenor för alla förhållanden som resten av utrustningen.
Jag seglar bara med “gamla riggar” mest Fiberspar 90 carbon 490/460 master+fiberspar carbonbomar 3st olika längder,+ 3 olika långa fiberspar carbomförlängare, och 8 segel mest jättegamla, dom 2 nyaste Gaastra 5.0 wave / 6,4 speed, c;a -03 används mest.
-
Tror inte det handlar om problem, utan snarare att folk vill utveckla sig, och bli bättre o snabbare. Men visst, det är nog onödigt att byta varje år, helt klart.
Jag tycker det är väldigt spännande att iaktta hur standarden höjs här i Sverige år för år.
-
Tack Störner för att du tar tag i trim problemet. Jag har nu provat följande utan “aha” upplevelse.
– Nedhal ++
– Kortare hängselelinor
– Hängsele linor långt bak för tryck på framhand
– Nya skor, Nya fotstraps
– Mastfoten längst fram
– Fotstrapts helt ihop (& längst bak)Det enda jag har kvar är teknikträning… urk… kan man inte köpa sig lite trim någonstans…
-
Klang;474929 wrote:kan man inte köpa sig lite trim någonstans…
jo det kan man!! 🙂
-
@Jester 474794 wrote:
Jag jobbar mig snarare mot mer nedhal på mina segel. Iofs så är dom nya, och har knappt hunnit sträcka ut sig ännu. Upplevde 6.6 på 460 som en bra kombo, men det kan ju bero på min vikt… Men har ju knappt hunnit köra in prylarna ännu, som sagt.. Tror Daniel är rätt ute med att faktiskt köra en aning uthal på seglen. Iaf i våra studsiga vatten.. Skall prova med n¨ån cm nästa gång det blåser och jag har bil.. (bil-jäveln är kvar på verkstan.. hur lång tid skall det ta o byta en kofångare bak???)
Nu Är jag ju bilplåtslagare.
Att byta skena /stötfångare gör man väldigt fort. är förvånad att om det bara är skenan/stötfångaren som skall bytas låter det som dom gjort en fel bes av delen, eller har lev problem.. Men skall dom byta kofångare kan det vara svårare för det är inte lätt att hitta gubbar med hatt och lasso! -
surfan;474932 wrote:jo det kan man!! 🙂
Om du eller annan stjärna skulle fixa en “speed clinic” så skulle jag och jag tror väldigt många med mig vara extremt intresserade. Jag vet att såväl du som andra är generösa med tips gratis, men man vill ändå inte störa när det blåser och du själv vill ut och surfa. Att däremot betala för en kursdag med teori och praktik skulle kännas perfekt. Tror det skulle bli en väldigt trevlig tillställning dessutom!
-
Indirekt så är ju West-cup racen en mini-clinic. Meningen är ju att vi skall träffas hela högen, och rejsa lite, snacka skit en massa osv. Så se till att dyka upp på dom i framtiden!
-
Masfoten längre bak är mitt tips… 🙂
Riggen kommer upp (slipper få bommen i vattnet), nosen blir lättare och man kan då ha tryck på framfoten.
Är du lättviktare?
I så fall hjälper det också att flytta framstroppen ännu längre bakåt mha adaptrar (verkar som att stopplaceringen är gjorda för fullvuxna med eller utan skägg…) -
Jag är oxå inne på “The Novice” teori…Genom att göra stancen “smalare” så ökar man avståndet mellan mastfot-främre stroppar, borde ge liknande effekt som att flytta fram mastfoten men med den skillnaden att den våta ytan borde bli mindre…För min del så blev det klart bättre med smalare stance iaf…
-
The_Novice;474975 wrote:Masfoten längre bak är mitt tips… 🙂
Riggen kommer upp (slipper få bommen i vattnet), nosen blir lättare och man kan då ha tryck på framfoten.
Är du lättviktare?
I så fall hjälper det också att flytta framstroppen ännu längre bakåt mha adaptrar (verkar som att stopplaceringen är gjorda för fullvuxna med eller utan skägg…)Ja, jag är lättviktare.
Ditt råd skiljer sig ju radikalt från det “allmäna” rådet för att öka framfotstrycket (dvs mer mastfotstryck genom mastfot längre fram eller lägre bom) och därför har jag aldrig testat just det. Jag skulle ju också kunna testa att flytta fram bakfotsstoppen ett snäpp för att få ihop stancen ytterligare.Tack för tipset! Jag skall absolut testa det här nästa surftillfälle
-
The_Novice: Du kör vad jag minns blandat sitt- och midjesele. Märks någon skillnad fottrycksaspekten mellan de två?
Två av de lättare slalomgubbarna i Fiskebäck har börjat köra midjesele och jag har också tänkt testa lite.
-
@Klang 474929 wrote:
Tack Störner för att du tar tag i trim problemet. Jag har nu provat följande utan “aha” upplevelse.
– Nedhal ++
– Kortare hängselelinor
– Hängsele linor långt bak för tryck på framhand
– Nya skor, Nya fotstraps
– Mastfoten längst fram
– Fotstrapts helt ihop (& längst bak)Det enda jag har kvar är teknikträning… urk… kan man inte köpa sig lite trim någonstans…
Dags för Schack då Robban :tongue:
Logga in för att svara.