• Trimma kiten

Publicerad av viktor77 på 16 augusti, 2010 vid 12:39

Efter kurs var jag nu i helgen ute för första gången med min kite, en Naish Cult 12. Blåste runt 7 s/m och jag övade först en del bodydragging. Jag väger runt 90 kg och det var rätt lite tryck i kiten, även om jag körde ner den i powerzonen. Drog jag bommen till mig fick jag betydligt bättre tryck och flög iväg i vattnet.

Jag upplevde också att kiten blev stabilare och flög bättre ifall jag skotade in, även mycket lite. Detta går ju att trimma. Men vad är bäst för vind rund 6-7 s/m och med min vikt? Ska jag bara röra baklinorna och ha kvar de-powern i fullt läge?

sourra svarade 14 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • lance

Medlem
    16 augusti, 2010 vid 15:30

Hej jag kör samma Kite fast en 13,5 kvm och väger bara ett par kilo mer än dig. Jag har aldrig kört med (hem-skotat) depower i 7 ms utan behöver all kraft jag kan för att kunna åka helt enkelt. Drar du bommen mot dig får du ju mer kraft i kiten. Upplevde du att kiten var instabil vid 7 s/m? Låter konstigt, jag tycker Culten är grymt bra med just stabiliteten i den. Jag kör från 7 till 12 med min 13,5 kvm men nu kan jag ju kört ett par säsonger också. Kanske inte körde så vågat första gångerna 🙂

Jag säger att vid 7 s/m behöver vi biffar all kraft vi kan så låt bli depowern och ös på ordentligt 🙂

/Lance

• sourra

Medlem
    16 augusti, 2010 vid 17:35

I väldigt lätt vind kan det vara bra att dra ca 5 cm trimlina för att undvika att man stallar kiten men 7 m/s är inte väldigt lätt vind, det är snarare perfekt vind. Vid body dragging är det svårt att få något bestående tryck i kiten eftersom kiten alltid vill gå ut till kanten av vindfönstret så därför gäller det att röra kiten hela tiden (utom om man bodydraggar efter brädan för då vill man ju att kiten ska vara långt ut i vindfönstret så man kommer till brädan nån gång).

Om du har bommen långt ut så tar ju inte styrlinorna upp särskilt mycket kraft så och man har lite spänning i duken så det kan helt klart bli lite stabilare då man skotar in lite. Det där får man känna sig fram till. Kanske är det läge att köra igång med brädan nu?

• viktor77

Gäst
    16 augusti, 2010 vid 18:00

Det var framför allt att trimma baklinorna som jag tänkte på. Depowern ska jag nog inte röra. På min bom går det att sätta baklinorna i tre lägen. Nu använder jag mellanläget. När jag provade vattenstarta i helgen tyckte jag kiten var lite svårstyrd. På tidigare försök, med annan kite, tycker jag det inte varit så svårt att dyka ner kiten och känna kraften komma. Men nu i helgen kändes det rätt trögt, även om jag försökte vara aggressiv och snabb dyka ner kiten.

Men det är väl bara en sån sak som måste nötas in.

• sourra

Medlem
    16 augusti, 2010 vid 18:24

Aha, nu tror jag att jag är med på vad du menar. Det är styrlineinfästningen på kiten va? Den kan du sätta på snabbaste läget om du vill, det brukar underlätta i början. Prova dig fram till vad som känns bäst. Själv tycker jag om när kiten är lite långsammare eftersom man får jämnare kraft när man dyker kiten. Sätt gärna dit linförlängningarna också om du inte redan har gjort det.

[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=75442″]Hur förlänga linorna… – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

• viktor77

Gäst
    16 augusti, 2010 vid 20:35

Precis, det är styrlinorna som jag funderar på att trimma. Ska ändra till det snabbaste läget och se vad det gör. Att förlänga linorna har jag inte tänkt på så mycket. Det gör väl kiten långsammare, vilket ju borde vara bra för mig som nybörjare.

• sourra

Medlem
    16 augusti, 2010 vid 21:00

Längre linor gör att kiten får ett större vindfönster så det tar längre tid att köra den från t.ex. kl 9 till kl 3 men kiten i sig självt rör sig lika snabbt som annars (eller rent av snabbare eftersom den har en längre sträcka att accelerera på). Du får mer kraft under längre tid.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.