Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Trimma naish 09
-
Tycker det är ett större problem att depowerstrapen lossnar ur cleaten i början innan tampen blivit uppmjukad. Sjukt störigt när det bara säger tjong och så har man mer kraft än man tänkt sig. Vet inte om det händer ofta har bara kört ett par gånger med de bommarna. Jag upplevde det i alla fall som om det vart lite klurigt att haka i centerline i cleaten de gånger jag har kört.
-
BAU;551361 wrote:Hej jag har problem att trimma med min 09 naish bar, känns som att linan fastnar i cleaten och att man måste dra hårt för att den ska släppa.
Finns det nåt knep?
Fall av i vind så du inte har så mycket drag i framlinorna så blir det lättare. Dra också loss linan ur cleaten efter varje session så börjar man inte nästa session med att uppleva att linan går trögt att få loss. Skulle du krascha nån gång och bli draggad medan kiten loopar kan man dra fast linan rätt bra men då är det bara att följa kitefredriks trick. Allt är en fråga om vana och jag gillar under bommen mycket nu när jag fått in den rätta knycken.
-
Det är inget krångel så snart man lärt sig handhavandet. Krångel är t.ex. när block i bridlen går sönder så kiten inte går att kontrollera. Eller när chickenloopen lossnar och försvinner till havs… 🙂
-
Och jag har hellre en krånglig depowerstrap (för hur krångligt är det egentligen, mina ovanstånde inlägg påpekar bara att det är lite enklare med depowerstrapen ovanför, inte att det är svårt att ha den under) än en taskig kite =)
-
Tack för alla svar ska absolut ge det en chans, en bra sak är ju att om man kör utan stopper så får man ju max depower när man släpper bommen oavsett trim och det är ju en fördel vid ett fall.
-
Kör hårt och var inte rädd för att köra med stopper heller. Har du satt leashen i trimlinan och löser ut din quickrelease så får du max depower oavsett om du har satt stopper långt ned. Det är rätt smutt att ha när man ska snurra upp bommen efter diverse apkonster.
Logga in för att svara.