-
Trimma styrlinor på kite
Jag är nybörjare och skulle behöva lite tips om det är nödvändigt att trimma linorna på min kite.
Har precis köpt en begagnad naish 12m2 2010 års modell och var ute och testade den igår för första gången. Nu blev det ju inte mycket kajtat utan mest försöka få styrsel på själva kiten 🙂
En sak som jag märkte var att jag upplevde den vänstra styrlinan som längre än den högra. Dels var jag tvungen att hålla bommen något snett (jag var tyvungen att ta hem mer på vänster styrlina) för att kiten skulle vara stabil i luften och dels tyckte jag att den svarade långsammare när jag skulle styra kiten åt vänster jämfört med åt höger. Det såg också ut som att vänstra styrlinan var något slakare i luften.
Men när jag försökte mäta linorna på stranden efteråt såg jag knappt någon skillnad alls i längd mellan styrlinorna. Den vänstra var kanske 5 cm längre (ev något mer).
Kan denna lilla skillnad verkligen spela någon större roll? Jag tycker dock det är konstigt om jag måste hålla bommen något snett samt att den svarar långsammare åt vänster. Ska jag testa att korta styrlinan?
Tack för hjälpen!
Logga in för att svara.