Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Trimma styrlinor på kite

• Trimma styrlinor på kite

Publicerad av xkrja på 20 september, 2010 vid 08:28

Jag är nybörjare och skulle behöva lite tips om det är nödvändigt att trimma linorna på min kite.

Har precis köpt en begagnad naish 12m2 2010 års modell och var ute och testade den igår för första gången. Nu blev det ju inte mycket kajtat utan mest försöka få styrsel på själva kiten 🙂

En sak som jag märkte var att jag upplevde den vänstra styrlinan som längre än den högra. Dels var jag tvungen att hålla bommen något snett (jag var tyvungen att ta hem mer på vänster styrlina) för att kiten skulle vara stabil i luften och dels tyckte jag att den svarade långsammare när jag skulle styra kiten åt vänster jämfört med åt höger. Det såg också ut som att vänstra styrlinan var något slakare i luften.

Men när jag försökte mäta linorna på stranden efteråt såg jag knappt någon skillnad alls i längd mellan styrlinorna. Den vänstra var kanske 5 cm längre (ev något mer).

Kan denna lilla skillnad verkligen spela någon större roll? Jag tycker dock det är konstigt om jag måste hålla bommen något snett samt att den svarar långsammare åt vänster. Ska jag testa att korta styrlinan?

Tack för hjälpen!

_dave svarade 14 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jakobb

Medlem
    20 september, 2010 vid 08:53
    xkrja;632041 wrote:
    Jag är nybörjare och skulle behöva lite tips om det är nödvändigt att trimma linorna på min kite.

Har precis köpt en begagnad naish 12m2 2010 års modell och var ute och testade den igår för första gången. Nu blev det ju inte mycket kajtat utan mest försöka få styrsel på själva kiten 🙂

En sak som jag märkte var att jag upplevde den vänstra styrlinan som längre än den högra. Dels var jag tvungen att hålla bommen något snett (jag var tyvungen att ta hem mer på vänster styrlina) för att kiten skulle vara stabil i luften och dels tyckte jag att den svarade långsammare när jag skulle styra kiten åt vänster jämfört med åt höger. Det såg också ut som att vänstra styrlinan var något slakare i luften.

Men när jag försökte mäta linorna på stranden efteråt såg jag knappt någon skillnad alls i längd mellan styrlinorna. Den vänstra var kanske 5 cm längre (ev något mer).

Kan denna lilla skillnad verkligen spela någon större roll? Jag tycker dock det är konstigt om jag måste hålla bommen något snett samt att den svarar långsammare åt vänster. Ska jag testa att korta styrlinan?

Tack för hjälpen!

oj 5 cm är ju jättemycket! men frukta icke… under flottörerna nere vid bommen (grejerna i skumgummi) finns det knutar som man kan justera

• _dave

Medlem
    20 september, 2010 vid 08:56
    xkrja;632041 wrote:
    Ska jag testa att korta styrlinan?

5cm can be enough to be annoying. Don’t mess with the kite lines (definitely don’t try to shorten them). You should add a 5cm pigtail to the shorter line at the kite end. Just use a bit of 3mm dyneema (for example). Double it over and tie a figure-of-8 in both lines at the end. Attach this to the kite in the same way that you normally attach
    the kite line (i.e. either using the knot end or the loop end).

Lengthening the steering lines a bit shouldn’t cause any major problems with the trim of the kite since it is the front lines that stretch most over time.

• xkrja

Medlem
    20 september, 2010 vid 09:05

Ok, tack för hjälpen!

Då vet jag att det kan vara tillräckligt för att ställa till problem.

• sourra

Medlem
    20 september, 2010 vid 11:18

Som sagt – 5 cm är en rätt ordentlig skillnad. Det känns som att den som haft kiten innan dig bara har hoppat och loopat åt ett och samma håll. Vad du kan göra är att försöka sträcka den andra linan lika mycket men lyckas inte det hade jag nog hellre köpt nya fräscha linor istället för att hålla på och skarva med pigtails.

• xkrja

Medlem
    20 september, 2010 vid 11:37

Ok, tack.

En följdfråga kanske: Varför kan man inte korta den lina som är längre? Innebär det mer kraft i kiten eller?

• _dave

Medlem
    20 september, 2010 vid 12:27
    xkrja;632066 wrote:
    Ok, tack.

En följdfråga kanske: Varför kan man inte korta den lina som är längre? Innebär det mer kraft i kiten eller?

Nah – it would prob be OK. I was thinking of the older naish bars which didn’t have any adjustment on the back lines. You just need to adjust the length of the back lines by changing the knot under the bar floaters.

Personally I would never buy new lines just to fix this, but you can always throw money at kitesurfing….

• xkrja

Medlem
    20 september, 2010 vid 12:53

Thanks for the reply.

Great, I looked in the manual that came with the kite and I noticed that there are three knots under the floaters for adjusting the back lines. I will probably have to adjust ONLY the longer line and shorten it as much as i can by fasten the line in the lowest knot. However, the manual states that ”This setting does not allow the rider much room to depower the kite…. Only advanced kiteboarders should use this setting”. But since the line already have been elongated it should not be a problem setting the line at the lowest knot I guess?

Thanks again

• jakobb

Medlem
    20 september, 2010 vid 16:19
    xkrja;632079 wrote:
    Thanks for the reply.

Great, I looked in the manual that came with the kite and I noticed that there are three knots under the floaters for adjusting the back lines. I will probably have to adjust ONLY the longer line and shorten it as much as i can by fasten the line in the lowest knot. However, the manual states that ”This setting does not allow the rider much room to depower the kite…. Only advanced kiteboarders should use this setting”. But since the line already have been elongated it should not be a problem setting the line at the lowest knot I guess?

Thanks again

hahaha du hade kunnat spara lite tid genom att läsa mitt inlägg

• xkrja

Medlem
    20 september, 2010 vid 16:25

Haha, tänka sig. Hade jag kollat det lite nogrannare så hade jag fixat det lite tidigare. Anyway, om flera säger samma sak så är det förmodligen rätt.

Tack för hjälpen!

• _dave

Medlem
    21 september, 2010 vid 07:02
    jakobb;632103 wrote:
    hahaha du hade kunnat spara lite tid genom att läsa mitt inlägg

:smirk:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Trimma styrlinor på kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.