Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Trött
-
@erree 731291 wrote:
Och att fokus ej läggs på kvinnors skills är väl inte riktigt sant?
Nej, asså, fokus ligger på tjejers kroppar. De står passivt på stranden i bikini och kollar på killarna som är aktiva och coola. Tjejerna är inga proffs. Deras enda syfte är att se snygga ut och, dessvärre, reproducerar det dassiga värderingar (tjejer är bara vackra, ömma smycken vars plats är bredvid mannen, eller möjligtvis på stranden när mannen surfar).
Dessutom verkar det helt världsfrånvänt, för när jag är ute står INGEN och kollar! 😉
-
Surfar man får man ligga. Men det vet ju surfare redan. Och de är de enda som kollar surfrelaterad film. Låt rumporna vara implicerade vetja 😀
-
Porren har flyttat in i alla genres källare. Känns som att det hade kunnat skippas här dock, då de enda som kollar surfrelaterad film är surfare, för surfingens skull. En stor våg och grym ridning räcker för upphetsning i sammanhanget tror jag.
-
det är koceptet som de försöker sälja som är crappigt och otidsenligt…alla märken marknadsför ju sin produkt som en upplevelse, med bilreklamer vid fronten…
så konceptet naish och best och massa andra säljer in är ju “köp vår kite och du hamnar i en värld full av sol, coolt häng och bikinibrudar i string runt omkring dig..” lite som p-diddy skulle styra upp det om han började kitesurfa..
jag såg en F-one promo som också las upp här för inte så länge sen…den var mer “om du har en f-one blir du med i den här sköna familjen som glider runt på en katamaran i perfekt väder, där alla kitesurfar och är glada hela tiden”
Så vilken grupp vill du tillhöra? “happy family” eller “urban getto super star..”
-
Håller med håller med. Mycket är sjukt skönt i surfkulturen, men vissa saker är snarare skjut jobbiga. De extremt smala och specifika könsstereotyperna och lokalism-hierarkier (två delar av samma underliggande föråldrade maskulinitet) tillhör det sistnämnda (svenska prettohippsters kan jag med viss ansträngning stå ut med).
Jag klickar helst inte på den typen av länkar, jag kommer aldrig köpa ett par Reef-sandaler, och jag har faktiskt svårt för några vindsurfingbrands enbart pga detta. Jag var på den förra tyska HSM-distributören om detta då han hade grymt sexistiska marknadsföringskampanjer. Då gjorde han just det som efterfrågas ovan. dvs han bytte ut sin flickväns rumpa med sin egen i sin annonsering – det blev sjukt stor uppmärksamhet!!!! Tänk om Reef vågade göra något liknande!
/JB
PS: Har föresten två döttrar som surfar av och till, samt en son som i princip aldrig gör det. Han är för rädd för det och vill inte förstöra sin frisyr…
-
Försök hitta en edit där musiken inte är soft i just tjejsekvenserna också, gäller nog de flesta sportfilmer faktiskt. Plötsligt byts snabba kill-klipp med tung electronica till slowmosekvenser och en loungelåt.
-
Skrev ett liknande inlägg om detta efter att ha sett filmen T.I.A. Orkar ni se denna smörja, nästan komiskt usel, speciellt slutet. Klubbslickning, rockringar och puss på badleksaker.
[video=vimeo;88687919]https://vimeo.com/88687919[/video]
-
Nike 6.0s Leave a message tycker jag är fet.
http://youtu.be/igUy2DvlVtwJag tänker på det Jopi säjer. Det är tyvärr ofta som du säjer. Ett bra exempel på motsatsen är Jess Kimura och Capita.
https://www.youtube.com/watch?v=5EiqJ-vPntEJag har funderat mycket på det här. Jag funderar på om det är pga det oftast är snubbar som porträtterar även kvinnliga åkare. I Kimuras fall så tror jag hon filmar mycket med en annan kvinnlig åkare som kallas Dykeboy. Undrar om att dom två är ute och chargar själva och skapar sitt material mycket själva gör att det kommer ut annorlunda?
Sen är det ju även så att den mesta actionsportfilm som porträtterar manlig performance är jävligt klyschig även den i en mansroll som inte jag riktigt känner igen mig i.
-
Bara för att sex efterfrågas är det inte ok med reklam som reducerar kvinnor till passiva sexobjekt (till skilland mot aktiva sexsubjekt). Efterfrågan är inte given, utan påverkas av allt möjligt, inte minst av kommersiella intressen. Vem är jag? En människa? En man? Vad är en man? Hur ser en bra man ut? Hur förhåller sig en bra man till kvinnor? Vad är en kvinna? Osv. Alla dessa frågor ger all denna skitreklam svar på, och det rejält sunkiga svar. Vi formar våra identitetert från det material vi erbjuds, av föräldrar, i skolan, av kompisar, på jobbet, av idoler, youtube-klipp och så inte minst de ideal som pumpas ut i all denna skitreklam. Dessutom hänger dessa s.k. småproblem visst ihop med de världens stora rättvisefrågor. Kolla in vilka som drabbas hårdast av IS (kvinnor), vilka Putin anser är dekadenta europeiska sjuka människor (homosexuella och framgångsrika kvinnor i politik och affärsliv). Kolla vilka som tar ansvar, jobbar och är aktiva i den afrikanska fattigdommen (kvinnor). Kolla in vilka som hetsar till krig (och skiter i miljön mer än några andra). TYVÄRR ÄR de sunkifga kvinnorreduserande/passiviserande reklamfilmerna en del i allt detta.
Make love, not war!
Det blåser och går vågor, i morgon dessutom sol!
/JB
-
Håller med, många filmer suger. Jag har startat en diskussion med Best marknadschef, de är rätt usla på detta så hoppas alla mina gnälliga mail puttar lite i rätt riktning.
Log in to reply.