Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tröttsamt…
-
Tröttsamt…
Publicerad av mangs på 20 september, 2004 vid 19:03Lånade kompisens mast häromdan och körde med. När jag skulle ta isär grejerna sedan så hade mastförlängaren fastnat i masten. Har dragit och försökt skruva ut den med allt jag kan hitta på men den sitter tokfast. Rör sig inte ur fläcken överhuvudtaget. Riktigt störigt… Vad har hänt? Vaacum? Nån som vart med om nåt liknande? Och hur löser man det? Tacksam för tips.
Magnus
electric svarade 20 år, 1 månad sedan 17 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
Det kan vara sand som gör att det kärvar.
Stoppa ned den delen i vatten eller allternativt försök att spruta in vatten med slang, samt lirka och dra.
Per-Arne -
Det kan vara sand som gör att det kärvar.
Stoppa ned den delen i vatten eller allternativt försök att spruta in vatten med slang, samt lirka och dra.
Per-Arne -
Bind fast mastförlängarens nedhalstamp i ett träd och dra som fan i masten. Det har funkat för mig några gånger.
-
Tjenare. Kan den fastna så jäkligt av lite sand bara då? Kan ju inte rubba den överhuvudtaget, åt något håll… Är nästan ingen sand där jag riggar heller, utan mest gräs. Brukar det kunna släppa om man blöter det?
Magnus
-
Är detta ett vanligt problem alltså? Aldrig ens hört talas om det… Jag och två till körde lite dragkamp med masten igår, hände ingenting. Men det där med bommarna var en intressant idé, ska testa det.
Magnus
-
Men tjena! det är ju mastförlangaren som fastnat inte jointen mellan mastdelarna….
-
Går det inte att värma med en värmepistol?
Plast utvidgar sig mycket vid uppvärmning
Arne -
jag var ute för exakt samma sak i sommras. vi försökte med bommar och allt på stranden men ignet hjälpte.
så jag anlitade personen som alltid fixar alla pryttlar jag har sönder, farsan. han skruvade fast mastfoten i skruvstädet och så stod två av gubbarna på hans jobb och ruckade och skruvade på den medans han bonkade löst med handtaget på en gummiklubba där den satt fast.
efter många svordommar, ett par snus och nått pipbloss lyckades dom rucka loss den.ett annat alternativ kan vara att lossa toppen på mastdelen, stoppa ner en rundstav eller ett armeringsjärn eller nått och banka på den så man trycker ner förlängaren.
-
Hej,
jag har vart med om detta två gånger. Jag tvingades ta en mejsel och bända lite i den minimala springa som fans. detta gjorde såklart jack i förlängaren men efter ett tag kunde jag lägga en träbit emellan och banka ut den.
Vet inte vad det beror på men jag tror på att det hamnat sand eller skräp emellan. -
på rhodos va vi 6 man som hjälptes åt för att få loss mastfoten från masten.det hade kommit sand och saltvatten imellan.
-
Jo, vi var som sagt 3 man som drog för allt vi var värda utan resultat. Försökte med mejsel också, men det sket sig det med. Men att köra den i skruvstäd är nog ingen dum idé, är bara lite skraj för att skada masten eftersom den inte är min. Kan man förebygga detta sen på nåt sätt eller? Är ju jäkligt trist att lägga energi på nu i höstvindarna…
Magnus
-
Också funderat på att lossa toppen på masten på nåt sätt, men den verkar sitta där den sitter, och jag vill ju som sagt inte paja nåt. Annars hade det nog funkat. Värmepistol vete tusan om det är så bra, är ju en kolfiber mast och hur den reagerar på det har jag ingen aning om…
MAgnus
-
Har för mig att jag läst att kolfiber har negativ värmeutvidgningskoefficent… dvs man skalll kyla om man ska göra masten större…
Annars tror jag på att surra fast förlängaren med nedhalstampen och sedan sätta fast en bom på masten och vrida… -
Jag har tricket för dig mannen! Ta loss pluggen som sitter i mastdelningen på masten och ta ett kvastskaft och banka med, eventuellt att en polare ger den en kyss med gummiklubba precis vid förlängaren samtidigt.
Det kommer garanterat funka! Annars får du ge den lite kärlek.
/Oscar
Logga in för att svara.