Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tröttsamt…
-
sätt INTE MASTEN i skruvstädet utan nöj dej med klumpen längst ner på förlängaren och dra i maste istället.
-
Är det plugg på alla master då? Om det är det på denna masten så sitter den järnet iaf… Annars är det en grym idé. Ikväll ska jag göra ett försök med skruvstäd och muskelkraft plus ev gummiklubba. Nu ska den satan ut.
Magnus
-
På vissa gamla master är hela mesten konisk, dvs att där man sticker in förlängaren kan den kilas fast om den sticker in för långt. Jag provade själv min förlängare på en av riggarna klubben har och den var konsik så min förlängare fastnade… På den skitmasten var det heller ingen plugg längst upp utan det var en fast plugg eller vad man ska säga.
Men som sagt prova att skruva fast klumpen längst med på förlängaren och koppla på bommen på masten och försök rucka den fram och tillbaka, med hjälp av hävstångseffekten så kommer du nog efter ett tag att kunna få låss prylarna.
-
Hmm, egentligen vill man väl inte att kolfibret ska utvidgas, utan dras ihop? Utvidgas det blir ju hålet mindre… Eller?
-
Utvidgas kolet, dvs masten, blir ju hålet större… Får liksom en fetare diameter!
-
Det absolut effektivaste sättet att lösa problemet är “Ryckmetoden” dvs att knyta fast en tamp eller spännband på ca 2 meters längd i mastfoten. Den andra ändan fäster du i dragkroken på bilen eller i ett träd. Sen är det bara att hålla i övre delen av masten och ta sats och rycka till för allt du är värd, funkar alltid och ingen risk att paja masten. Lyck till!!!!
-
Om nu kolfiber utvidgar sig av kyla så kanske problemet beror på att man seglat i kallt vattten..? Men det faller ju på de där Rhodosmänniskorna, förstås…om det inte var kallare i vattnet än i luften där… hmmm…får filosofera vidare på detta…
/e
-
Meh, diametern blir ju mindre medan mastans tjocklek ökar =) ELler?
Förresten, stickar du mössorna själv?
-
..min mastförlängare satt fast som berget igår..gick inte att rubba förhand…testade bomtricket o det funkade kanon!
-
Nu har jag fått loss förlängaraset. Vinnande tekniken var att binda förlängaren stehårt i ett träd, sen var vi två man som drog och vred som satan i masten. Efter ett tag så släppte den. Vet ff inte riktigt varför den fastnade bara, kunde inte se riktigt vad som hänt. Men men, lite tur så händer det nog inte igen…
Tack alla för hjälpen iaf.
Magnus
-
brukar vara sand eller annan smuts som är boven när masten fastnar ihop eller när förlängaren fastnar i masten.
Om det är ett återkommande problem trots att du har sköljt rent innan du satte ihop masten eller masten och förlängaren föreslår jag att du drar en tejpremsa över skarven mellan masthalvorna och mellan mastbotten och mastförlängaren./feg
-
Svar till:
Har för mig att jag läst att kolfiber har negativ värmeutvidgningskoefficent… dvs man skalll kyla om man ska göra masten större…
Annars tror jag på att surra fast förlängaren med nedhalstampen och sedan sätta fast en bom på masten och vrida…[/ QUOTE ]
Negativ värmeutvidgningskoefficient?
Går inte det rakt emot gällande fysiska lagar?
Om inte, så vill jag veta mer -har letat efter ett sådant material i 7 år. -
Har för mig att jag läste detta, men kommer inte ihåg var och i vilket sammanhang och om personen hade ngt belägg för påståendet…
-
Har letat på webben och allt material jag funnit pekar (inte förvånande!) på positiv värmeutvidgningskoefficient för glasfiber. (Anm: Men det finns åtminstone ett material (i vätskefas, så det räknas egentligen inte hit – men ändå …) som har negativ värmeutvidgningskoefficient, nämligen vatten när det värms från + 0 till + 4 grader C).
Logga in för att svara.