Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Trumpeten vs Wakenils.
-
Trumpeten vs Wakenils.
Publicerad av surfdude27 på 15 augusti, 2009 vid 17:28För ett par månader sen uppstod en dispyt mellan dessa två herrar som jag fortfarande inte har fått något definitivt svar på. Det är nämligen så att dom inte är eniga om vad det är som egentligen händer innan man lättar från vattnet i ett vanligt popphop. :ooo:
Wakenils säger att det är den klassiska gummisnoddseffekten som gör att man flyger upp, medans Trumpeten, hör och häpna nu, hävdar att MAN BYGGER SIN EGEN VÅG med sin kant för att sedan hoppa från den. Hur fett är inte det?? Tänk om man faktiskt kan bygga jättestora vågor och hoppa ännu högre, eller om man kan bygga upp en våg åt någon annan kanske. Banar väg för nya möjligheter…
Men lite mer allvarligt, hur ligger det egentligen till? Vem har rätt?
kitelife svarade 15 år, 8 månader sedan 22 Medlemmar · 75 Svar -
75 Svar
-
surfdude27;566922 wrote:För ett par månader sen uppstod en dispyt mellan dessa två herrar som jag fortfarande inte har fått något definitivt svar på. Det är nämligen så att dom inte är eniga om vad det är som egentligen händer innan man lättar från vattnet i ett vanligt popphop. :ooo:
Wakenils säger att det är den klassiska gummisnoddseffekten som gör att man flyger upp, medans Trumpeten, hör och häpna nu, hävdar att MAN BYGGER SIN EGEN VÅG med sin kant för att sedan hoppa från den. Hur fett är inte det?? Tänk om man faktiskt kan bygga jättestora vågor och hoppa ännu högre, eller om man kan bygga upp en våg åt någon annan kanske. Banar väg för nya möjligheter…
Men lite mer allvarligt, hur ligger det egentligen till? Vem har rätt?
Ingen av dem skulle jag säga. Men mest gummisnodden i så fall.
Min (vin-boostade) teori skulle vara följande: så länge man är ikrokad är avståndet till kiten konstant. Vad händer då om man ger sig av i en riktning från kiten (mot lovart), med fart? Enda sättet att hålla avståndet till kiten konstant är om man lyfter från vattnet. Oder?
Till viss del håller jag dock med om gummisnodderiet. Egenuppbyggd våg tror jag inte på.
-
Eller kanske det bara är resultatet av två motverkande krafter… :confused2:
(Framgår inte om det är ”pop” eller ”hopp” iof) -
bungy linor som tänjs ut lite när man kantar emot som en tok skulle va nått..
-
Rex_Milvus;566933 wrote:Enda sättet att hålla avståndet till kiten konstant är om man lyfter från vattnet. Oder?
Nej det var ju förstås inte sant. Avståndet skulle också hållas konstant om kiten följde med dig upp i vind – men det känns inte så sannolikt att den gör det i större utsträckning.
-
Både och. Wakestyle är mer av egen ramp, som jag skulle vilja säga att det blir när du trycker ner tailen djupt i vattnet, och dingeldangelskiten är gummi.
Du har ju även ett tredje alternativ när du använder en naturlig våg och inte alls nå gummi. Det är det bästa alternativet.
-
Jag tror också både och.. Jag var en gummiförespråkare men nu har jag tittat på kiterna när folk poppar och har en egen, kanske korrekta?, teori:
Man läar ju lite precis innan, närman krokar ur, och då hamnar kiten lite längre bak i fönstret. Ett bra popp accelererar kiten sedan därifrån. När den får fart så får den mer tryck förståss, och det är nog vad jag trodde varit gummisnodd förut (för det känns som man bygger kraft som kommer sen).Rörande bygga egen ramp/våg så stämmer ju det om du kikar på hur vattnet trycks undan i tippen, det blir ju som en ramp i riktningen poppet görs.. Borde ju kunna kallas för egen ramp/våg egentligen?
Så båda har rätt tycker jag.. 🙂
Detta har inget med frågan att göra men min teori rörande pop för wakestyle fortsätter så här: Efter accelerationen så har ju kitaren samma relativ fart och riktning som kiten, och kiten har accelererat frammåt i fönstret en bit – då minskar trycket på kiten igen. En bra wakestyle kite stannar så mycket att det blir väldigt lite tryck kvar (om kiten står lågt) och det blir lättare att passa (men hårigare att landa).
-
Gummisnodd? Vad hände med ”load up a string”. Funkar inte kiten lite som ett Waketower? I popen blir väl momentet så stort att åkaren strävar mot samma höjd som dragpunkten.
-
Milkman;566972 wrote:Man läar ju lite precis innan, närman krokar ur, och då hamnar kiten lite längre bak i fönstret.
Bara amatörer och nybörjare som läar innan. No offence.
-
Milkman;566972 wrote:Detta har inget med frågan att göra men min teori rörande pop för wakestyle fortsätter så här: Efter accelerationen så har ju kitaren samma relativ fart och riktning som kiten, och kiten har accelererat frammåt i fönstret en bit – då minskar trycket på kiten igen. En bra wakestyle kite stannar så mycket att det blir väldigt lite tryck kvar (om kiten står lågt) och det blir lättare att passa (men hårigare att landa).
Om du menar accelerationen (framåt) på kiteren efter poppet med ”Efter accelerationen”, så stämmer ju samma relativ fart och rikning som kiten, men kiten förflytar ju inte sig frammåt i fönstret medans man är i luften (möjligen om man depowrar väldigt mycket) varför man nu skulle vilja göra det mitt i ett poptrick, och lite svårt om man poppar urkrockat.
Trycket minskar när accelerationen avtar,(kiteren närmar sig kitens hastighet) de e här bommen passas lättast.
Jag förstår inte riktigt det där med att en bra wakestyle kite stannar så mycket, (menar du stannar kvar bak i fönstret?)
-
När man kör kabel eller båt så är där ju itne särsklit mkt gummieffekt. Varken båten eller kabeln med dess styva linor ger speciellt mkt vika för åkarn oavsett hur mkt man gräver brädan, från till skillnad från kiten där mestadels handlar om den luftmassa som man bygger upp vid poppet (som fungerar som en stor fjädereffekt, som man kan pressa ut)
jag tro trumpetens teori ligger närmare kabeln/båten och wakenils teori kite, men att både gummieffekt och frånhopp finns i bådas fall.
sen tror jag att en slags gummieffekt finnes i åkaren själva oavsett fallen. Både i dom Spända/böjda armarna, men också själva tekniken: böjd kropp vid kantning till utsträckt vid avhopp
-
Wacko har fler akademiska poäng från tekniska utbildningar så han har rätt. Men ser man på det rätt krast så är det la så att man bygger upp en vattenkudde framför brädan närman kantar och när man sen poppar så unnar man sig en take-off på den kudden. Eller? Ta upp tomtarna i en ring så de får duka ut på varann. Nån ska ju stå som vinnare.
-
Kolla här. Om jag bygger fart av kajten och sedan kopplar loss mig och släpper bomen kan jag fortfarande göra en front roll utan problem. För vissa moves behövs givetvis kitens motstånd men vad jag vill påvisa är att gummiskiten är i stort helt onödig. Men de som vill kan ju fortsätta köra så, kite är mångfacetterat.
-
Mattijas;567003 wrote:”Allmänfråga” vad utmärker en bra wakestylekite?
Oftast ser man den ovanför huvudet på plattvattenräkorna.Ibland som underlägg för brutna plattvattenräkben i högläge. Brukar mest hålla sig på vattendjup mellan 3-20cm.
-
diskussionen uppstod i kabelparken, jag ansåg att när man poppar och släpper vattnet så rycks man framåt av kabeln eftersom man kantat emot innan, därför blir det slack när man landar (blir ju sjukt slack i kabeln och ryggen håller ju på att gå av första gångerna man poppar en raley), det är ju inte några spectralinor i kabeln direkt, samma effekt fås iofs när man är rejält överriggad och kite poppar
själva poppen står väl brädan och benen för tillsammans med att man håller en hög hastighet så brädans bärkraft blir hög och vattenytan känns hård, sen om man kan säga att man bygger en våg o poppa på vetifan, ingen synlig iaf
inom wakeboardingen föredras helt stumma linor, stora v8’or som drar som tåget så där kan jag inte tänka mig nån gummisnoddseffekt, snarare man själv som får dra åt sig handtaget vid pop för att få slack eller släppa på skäret. Det går att göra poptrick men då är det akrobatik och då kan man hålla sig i en gymnastikhall
nåt konkret svar var det kanske inte… men varför fundera så mycket, det blåser ju idag!
Logga in för att svara.