Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Trumpeten vs Wakenils.
-
WakeNils;567036 wrote:sen om man kan säga att man bygger en våg o poppa på vetifan, ingen synlig iaf
Fotar du ett pop är den väldigt synlig. 2/3 av brädan är oftast under vattnet och vinklen brukar vara kanske 60-65 grader, alltså minst lika brant som den brantaste av kickers. Men det går så fort så det är förståeligt om folk inte uppfattar det.
-
Mattijas;567003 wrote:”Allmänfråga” vad utmärker en bra wakestylekite?
för mig är det en slö drake man kan parkera vid 45 eller lägre som ger bra pop, inte överskotar så man bara dras down-wind när man krokar ur men fortfarande får en att hålla en hög hastighet framåt, lätt att vattenstarta eftersom draken ligger i vattnet mest hela tiden när man testar nytt
bra även med en bred sweetspot, dvs så man kan depowra kiten mycket fortfarande kunna köra urkrokat
för att lättare kunna passa bommen så är väl slack vid bra pop ett plusjag gillar stabiliteten och pålitligheten min sport+, testa gärna den
-
Mattijas.. Min teori bygger på att medans du trycker i brädan så accelererar kiten. Då ökar kraften och timar du poppet precis när kraften är som högst så blir poppet bäst.
Du accelererar själv bara en jättekort tid efter release, i samma takt slutar förståss kiten att flytta sig frammåt i fönstret.Pepä: Jag kan inte göra det utan att läa litgran, jag orkar inte kroka ur utan att jag släpper trycket i CL en kort sekund, och då ”läar” jag ju.
Men om du gör det utan att minska trycket i CL så motbevisar det i alla fall min teori helt och då har jag fel om hur det funkar 🙂 -
Pepä;567039 wrote:Fotar du ett pop är den väldigt synlig. 2/3 av brädan är oftast under vattnet och vinklen brukar vara kanske 60-65 grader, alltså minst lika brant som den brantaste av kickers. Men det går så fort så det är förståeligt om folk inte uppfattar det.
bild!?
-
Fanns en grym på Stav i en front mobe där man verkligen såg kickern. Vi får väl bli bättre på att fota så vi får fram en sån 🙂
-
Håller med, man trycker ner brädan o skapar en ”vattenkudde” som någon skrev. Beroende på brädans rocker blir den olika brant och stor. Hade det bara vart gummisnoddseffekten hade inte brädans rocker påverkat poppet så mycket, enligt mig iallafall.
-
Milkman;567045 wrote:Mattijas.. Min teori bygger på att medans du trycker i brädan så accelererar kiten. Då ökar kraften och timar du poppet precis när kraften är som högst så blir poppet bäst.
Du accelererar själv bara en jättekort tid efter release, i samma takt slutar förståss kiten att flytta sig frammåt i fönstret.Okaj så med ”Efter accelerationen” menar du kitens acceleration på väg ut i fönstret när man pressar imot i poppet, då e jag med.
Men jag förstår fortfarande inte vad du menar med: ”En bra wakestyle kite stannar så mycket att det blir väldigt lite tryck kvar (om kiten står lågt) och det blir lättare att passa (men hårigare att landa).”
-
WakeNils;567042 wrote:för mig är det en slö drake man kan parkera vid 45 eller lägre som ger bra pop, inte överskotar så man bara dras down-wind när man krokar ur men fortfarande får en att hålla en hög hastighet framåt, lätt att vattenstarta eftersom draken ligger i vattnet mest hela tiden när man testar nytt
bra även med en bred sweetspot, dvs så man kan depowra kiten mycket fortfarande kunna köra urkrokat
för att lättare kunna passa bommen så är väl slack vid bra pop ett plusjag gillar stabiliteten och pålitligheten min sport+, testa gärna den
Låter hur underbart som helst, precis vad jag ville höra.
jag har provat den, jäkligt skön drake o köra. visserligen bara på snabb sväng inställnning och jag tyckte den var lite svår o känna var jag hade den, för lite bom tryck. Skulle vlija prova den på slow osså.
Utslaget vid urkrokat var lite mer än vad jag var van vid, men de är här jag är nyfiken vad folk anser hur en wakestyle drake skall vara?
SLE/bowkite
Hybrid
pure c-shapeSkall de dras som ett tåg när man krokar ur eller mer att man kan pressa fram draken vid poppskär?
(Sport+ anses väl vara någon slags hybrid eller hur är det?)
Som du säger vill man ju inte att kiten överskotar så man bara dras down-wind när man krokar ur. Vilket Sle/bowkites lättare tenderar o göra med dess stora vindfång och stora utslag vid urkrockning, men om man trimmar rätt så funkar det ju. (men försvårar att bygga upp rätt fart eftersom man måste hålla bommen väldigt indragen precis innan urkrokning)
Medans C-shape mindre utslag och har man rätt storlek för vinden så e de inte så mkt annat o grubbla på mer änn tricket man skall slänga!
-
Mattijas;567131 wrote:Låter hur underbart som helst, precis vad jag ville höra.
jag har provat den, jäkligt skön drake o köra. visserligen bara på snabb sväng inställnning och jag tyckte den var lite svår o känna var jag hade den, för lite bom tryck. Skulle vlija prova den på slow osså.
Vi får ta o byta kites en gång till nästa gång vi är ute!
Har kört på slow hela sommaren o gillart!9an kör jag på megaslow (fäster på båda snabb och långsam på kiten) och får ännu mera bom tryck..
Inte testat det på 13kvm än men ska jag nog göra nästa gång!
-
det finns ju rätt många olika sätt att poppa på, och man använder olika teknik för olika stilar/trick…
en liten våg gör man ju alltid vid frånstampet men i olika varianter. mest änvänder man ju den lilla egna vågen i en vanlig ollie eller olliebaserade trick som flat3 etc. då har man ju helt jämnt drag i kiten och kantar ofta inte alls utan kör rakt mot kiten, trycker till med bakfoten så att man får en uppförsbacke och hoppar…
ett sätt är ju att man kantar hårt som fan så allt stannar upp litegrann, sen blir det ett jävla svar i kiten och linorna och man rycks iväg i linorna. detta ryck blir såklart rakt mot kiten (linor kan bara dra längs sin egen riktning) vilket gör att man knappt kommer upp i luften om inte kiten står kring 45grader eller högre, och ses i de flesta pkra/freestyletricks
(antar att detta är vad folk kallar gummisnodden)ett annat sätt är att kantar ganska hårt men utan att alls sänka farten på varken kite eller bräda, håller kiten lågt (typ 20-40 grader) och ligger nära vattnet med kroppen samt låser kroppen ganska utsträckt. när man sen gör skäret uppvind koncentrerar man sig på att behålla kroppen utsträckt och låta den fortsätta mot kiten fast brädan har börjat åka uppvind. kroppen kommer då kastas uppåt av sin egen fart fast kiten sitter lågt. gör man det rätt känner man att accelerationen uppåt snarare kommer ifrån den låsta höften/benen än från kiten. det är lite som att man ”trippar” sig själv med brädan. denna teknik är mycket svårare men ser sjukt mycket bättre ut och tillåter att kiten är lågt. jag tycker det brukar vara väldigt tydligt i cabelclip tex detta, kolla hur han hugger ner brädan och behåller kroppen sträckt (som när man studsar studsmatta), han drar inte till ngt mer med armarna utan låter bara kroppen fortsätta framåt/uppåt.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=max2Hc1pJmE”]YouTube – Crowmobe540 by Dominik Guehrs(Dominator)[/ame] -
Nu blev det tech på steffo! Jag utgår att vi pratar om urkrokad trick, så kallade ”wakestyletrick”?
Här kommer min teori:
Skulle vilja påstå att det skiljer sig mellan olika kitare.
Den moderna ”freestylepoptekniken”.
Här används kanske 80% drakens lyftkraft, gummisnoddseffekt, whatever och 20% laddad popp, som åkaren byggt genom ett snabbt skär innan poppet. Karaktäristiskt för denna typ av åkning är att det inte alls behöver gå snabbt för att åkaren ska kunna göra diverse tekniska moves, det flyttas inte heller speciellt mycket vatten innan själva upphoppet. Detta eftersom att åkaren snarare använder kiten som fallskärm/gunga istället för att bygga sin egna våg. Tricken skiljer sig markant från sin ursprungsform ( om wakeboard) och de ser ofta ”förkitigade” ut.Sen har vi den mer wakestyleaktiga poptekniken. Åkaren utnyttjar sin hastighet mer, och är beroende av att utföra bra skär för att få en fin våg för att göra ett bra avstamp. Till detta behöver denne betydligt mer kraft än ovanstående och har därför större kite. Här ser oftast allting betydligt tyngre ut, det skvätter och far vatten åt alla möjliga håll, ur vissa vinklar syns inte ens åkaren eftersom att en jättelik flodvåg breder ut sig framför honom när han med sin så ofta bananformade bräda bygger sin egna våg att hoppa från! Landningarna blir hårdare och tricken åkaren utför (om han/hon är duktig) påminner mer om trickets ursprungsform från wakeboard än de trick popteknik nr1 utför.
Sen kan man poppa utan skär också. Bara genoma att åka snabbt och trycka ned brädan hårt rakt ned i vattnet. (Se nick davies när han gör flat 720 nedanför cablen utan att skära….) detta blir samma typ av pop som om en kitare åker med kiten vid vattenytan rätt in i en fin våg som är påväg att bryta, om de blåser sideshore dvs.. Detta är min personliga favorit eftesom att brädan slängs mer rakt upp under fötterna istället för ut i den railyaktiga positionen som alltid blir vid ett bra skär.
är man ute å cykalr eller?
-
bra poäng där dadil! fatta hur omöjligt det är att göra en sån där crow mobe..
Här är mer exempel på popteknik nr2, märk väl hur mycket vatten som behövs flyttas för att orka komma runt till en KGB.
granska även poptekniken vid 01:01, här ser vi ett tomrum någonting kite ännu inte lyckats kopiera/eller mer vanligt: ersätta med något enklare som påminner om ursprunget fast med ett annat namn .
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=1dXtL8UD-jU”]YouTube – Dominik Guehrs Wakeboarding in Florida 2009[/ame]
-
hengo;567162 wrote:granska även poptekniken vid 01:01, här ser vi ett tomrum någonting kite ännu inte lyckats kopiera/eller mer vanligt: ersätta med något enklare som påminner om ursprunget fast med ett annat namn .
De där e ju sjukt komplext, utnyttjar han inte svängen i kablen vid rycket dessutom, sån hightech har jag svårt o tro man kan åstakomma på kite, trots att den e tysk.
hade du länk på den nick davids 720?
Logga in för att svara.