Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › tull på importerat
-
tull på importerat
Publicerad av surfmc på 16 februari, 2005 vid 00:08Jag har en fråga som kanske är dum men den ställer jag ändå. När man beställer från en affär utomlands riskerar man ju att åka på tull, men om jag köper av en privatperson utomlands, då blir det ingen tull eller?? Nån som gjort det?
bohm svarade 20 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
allt utanför EU åker du på en 33% tull o moms, om dom inte börjar skriva Sample o grejer då kan du komma undan, men det kan dom inte göra varjegång, då lackar FedEx och tullen börjar klaga…
Köper du beg av en privat person ska det också deklareras, klart han kan skriva ner värdet, men om paketet försvinner sitter ni i limmet. Och tullen brukar bitcha rätt hårt ahde en polare som skicka en BOZE stereo till en polare i staterna som sen skciak vidare, tullen trodde inte på det nerskrivna värdet och bitchade ordentligt… han fick betala straffskatter osv.
-
Yep, 25% moms och 2.5% tull har jag åkt på iaf, 2,5% tull är för sportartiklar och liknande.
-
Jag har handlat från live2kite.com, dom skrev ner värdet på mitt paket till 45 dollar. Då slipper man betala…(om man är så omoralisk). Det du inte får då är försäkring på paketet om det skulle skadas eller komma bort.
-
De företag som skickar och skriver ner värdet eller uppger att det är gåva eller varuprov vet nog inte vad de riskerar om dom åker dit.
Lagen är hård men rättvis!
Sen finns risken att dom lovar att skicka som gåva och skiter i det och man åker ändå på tull moms mm.
vad ska man säga? Att man inte vill ha det när det går rätt till?
Tullen har mycket mer koll än vad folk tror annars hade dom seriösa skattesmitarna använt samma dåliga system att skriva ner värde mm. -
Hej igen!
Så om jag förstår det rätt så är det olika om man köper från en privatperson och om man köper från ett företag.
Jag ska eventuellt köpa en kite med linor o bom för 650 us$ från en privatperson i australien. Betalning mm sköter vi via paypal, verkar rätt säkert. Vad riskerar man att åka på för avgifter? moms? tull? De kan väl inte ta ut avgifter för alla paket som skickas privatpersoner emellan? Eller är det olika om man skickar med olika företag? Typ deras motsvarighet till posten eller FedEX
Tacksam för fler svar
-
Tull och moms betalar du på varor utanför EU som överstiger en viss summa (typ 500 spänn) detta oavsett om du köper från företag och privatpersoner.
(I teorin skulle du kunna slippa momsen om någon har köpt en kite i Sverge och denna person flyttar sedan utomlands och säljer till dej som är bosatt i sverige. Då har ju den skatten som ska betalas redan betalats en gång i sverge, tull får man nog betala ändå)
Om du köper en kite när du är på semester utomlands som du fint packar ner i resväskan ska du tulla för den. Fast jag tror inte det är så många som gör det…
-
Så om jag skulle åka på avgifter på en kite jag köpt för 650 us$ vad skulle det i värsta fall kosta?
-
lägg på fraktkostnadem på 650. Sen multiplicerar du den summan med 1.25 (momsen 25%) sen multiplicerar du den summan med 1.025 (tull 2.5%) så får du fram totala summan av vad det kommer kosta…
-
Det var ju som jag brukar säga OÄDELT, frakten var inräknat i de 650 dolarena men inte den andra skite. Det tillkommer alltså 28% totalt och det skulle landa på ca 833 us$ vilket är 5900 sek.
Det är ju i och för sig inte en vansinning summa för en CO2 från 2004, men ändå tråkigt, jag hade räknat att få betala ca 4500:- -
Om du inte nödvändigtvis måste ha en CO2, får du ju en ny 04 för det priset…Dessutom ingår bra service oftast i sverige.
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=1596&sort=1&cat=9&page=2
-
ibland funkar det att skriva att det är en testprodukt som ska skickas tillbaka..
-
Varför räknar du på us dollar när du köper från australien
-
Ja du brickan, det var i US dollar jag fick priserna och det är helt ok för mig att betala i den valutan även om jag betalar någon i australien. Men om det känns bättre för dig så kan jag i fortsättningen göra valutomomräkning till Australian $ 🙂
Summa summarum, hur stor är chansen att man kommer undan avgifter? Vad ska man be säljaren skriva på paketet? Jag tänkte ringa tullverket och fråga lite närmare i morron, jag kan ju dela med mig av deras svar då. Have a good night, hälsningar från ett Varberg med isgator
-
Fråga rakt ut: hur gör man för att slipp tull? säg att det är dina grejor och att du bodde i Oz men fick inte med dej sakerna när du flyttade hem till sverige.
Jag tror det är andra regler om man köpt något utomlands och bott där mer än 6 månader… fast jag är inte säker…Och kanske måste man bevisa det på nåt sätt
Logga in för att svara.