Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › tull,tull?
-
tull,tull?
Publicerad av marden på 22 september, 2008 vid 19:42någon som har koll på tull regler?
prolog
jag köpte en begad 400rdm mast-07 i nyskick av en norrbagge i vintras
den gick av utan anledning i sommar.
mailade norrbagge om kvitto för att kunna reklamera här i sverige
han sponsor åkare så inget afärrskvitto men han va snäll o skötte reklamationen från norge och dessutom bjöd han på frakten hit till sthlm igen.
blev lätt förvånad när tullen ville ha 550kr i tull o moms när jag hämtade ut masten på posten idag som jag inte betalt något för utan va en reklamation
orkar jag bråka me tullen om det om så bara för sakens skull när dom dessutom inte kör me mail utan jag måste leta upp ett frmärke o komma in me en överklagansäljer nu denna nya mast när jag hann skaffa en annan
u-lilja svarade 16 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Bråka…
Reklamationer ska du inte betala för, vet att jag fick tillbaka ett par hörlurar från usa på reklamation och slapp tull av just den anledningen. Tror jag…
-
Har du kvitto på den första masten? Om inte så kommer du att bli tull och momsbelagd för ett uppskattat värde. Import är import, och Tullen är som den är.
-
Be norrbaggen skicka ett kvitto på första masten (där han anger årsmodell å pris, såklart), som han skriver under. Skicka in till Tullen, ange att den nya masten är en reklamation som behövde lösas i Norge eftersom masten ursprungligen köptes där, och 550 spänn borde nog kunna gå att få tillbaka.
Faktum är att, mig veterligen, även signerade kvitton mellan privatpersoner är helt giltiga. När jag säljer beggade surfgrejor så ser jag alltid till att köparen får ett kvitto för ev. försäkringsvärdering eller liknande.
Sen att det är ett j-a krångel och om det är värt den där femhundringen är ju en annan sak..
-
dr Masse;501844 wrote:Be norrbaggen skicka ett kvitto på första masten (där han anger årsmodell å pris, såklart), som han skriver under. Skicka in till Tullen, ange att den nya masten är en reklamation som behövde lösas i Norge eftersom masten ursprungligen köptes där.
Vet extremt lite om importregler, men är det inte rimligt att tro att tullen då begär att se tullkvitto på första sändningen? Hur man än vrider och vänder på det så har ju masten passerat gränsen minst en gång och ingen tull är betald.
-
@glader 501847 wrote:
Vet extremt lite om importregler, men är det inte rimligt att tro att tullen då begär att se tullkvitto på första sändningen? Hur man än vrider och vänder på det så har ju masten passerat gränsen minst en gång och ingen tull är betald.
VA betala du ingen tull första gången glader:) (lite internt)
-
Man betalar väll inte heller tull på använda beg. grejor som jag uppfattat det? Brukar räcka att smutsa ner grejorna litegrann och ta bort prislappen på nya leksaker så går dem igenom. Så har i alla fall många av mina kompisar gjort med skidor/Snowboards från staterna…
-
Jag tar mig friheten till ett lite längre inlägg i tråden för att ge en ytterst översiktlig sammanfattning om tull.
Vid reparation:
Du betalar inte tull och moms på mastens värde eftersom den inte köps/säljs. Däremot betalar du tull och moms på kostnaden för reparationen och kostnader för frakt, eventuell försäkring och fraktbolagets administrations- och expeditionskostnader. Tull och moms tas nämligen ut även på värdet av tjänster. Du måste dock kunna styrka att varan har varit på reparation, dels med ett fraktbevis som visar att du ursprungligen har skickat iväg masten från Sverige, dels med någon form av intyg på det utförda arbetet från reparatören (faktura, arbetsrapport eller liknande).
Vid reklamation:
VId reklamation till annat land än EU-land skall varan deklareras/tullas. Dokument som behövs tillhandahålls av transportören som skall förmedla varan, d v s DHL, Posten o s v. Tullverket svävar på frågan om avgifter.:confused2:Köpa nytt och smutsa ner:
Man kan åka över till det aktuella landet och frakta tillbaka den själv eller be en kompis som ska resa dit att köpa med sig grejen åt dig. Är det nya prylar så kan man slänga eventuell kartong, posta kvitto och andra köpehandlingar hem till sig själv. Sedan är det upp till dig eller kompisen att vara en bra skådis vid eventuell tullkontroll av handbagaget. Om man blir tagen i tullen så kan det dock bli riktigt dyrt eftersom man då inte bara betalar tull och moms utan även böter. Det måste se ut som om du eller din kompis har haft med saken hela tiden, tur och retur så att säga.
Dock är det så att du faktiskt får ta med dig varor för ett värde av upp till 1.700 kr (utöver din resanderanson av sprit och tobak) avgiftsfritt till Sverige då du ankommer från ett icke EU-land. Så om det är en billig mast du köper så kan du alltså ta den med dig tillbaka till Sverige utan att behöva betala några avgifter.Gåva kan vara en idé, men det är en annan historia.
Puh….sorry för det långa och högtravande inlägget…..hoppas att det hjälper någon i alla fall. :blush:
-
@U.Lilja 501915 wrote:
Gåva kan vara en idé, men det är en annan historia.
Quick note about gifts. The limit for a ‘gift’ is 500kr (which includes the postage cost too, I think).
My brother just sent me a gift that was sent directly from a supplier in the US (eBay). This guy wrote the correct price on the package and I ended up paying 400kr (for something that cost my brother 750kr) to get it from the post office. Fees were duty + moms and the post office even took a 60kr fee for processing it all…. the bast#&ds!
-
Hej, här kommer mitt bidrag…
Det finns ett frågeformulär på tullverkets hemsida där man kan ställa frågor av den här typen.
Jag köpte en grej från utlandet som blev skadad i frakten. Om jag skickar tillbaks den så får jag tillbaks tullavgiften mot att man förlkarar för tullen varför man skickar tillbaks den och uppvisar kopia på fakturan.
Johan
-
@Tim.Eriksson 501871 wrote:
Man betalar väll inte heller tull på använda beg. grejor som jag uppfattat det? Brukar räcka att smutsa ner grejorna litegrann och ta bort prislappen på nya leksaker så går dem igenom. Så har i alla fall många av mina kompisar gjort med skidor/Snowboards från staterna…
tveksam till om det hjälper att det är beganat,om man tar hem en gammal bil från staterna har jag för mig att man får betala moms.
just denna mast köpte jag i göteborg (via glader) av norrmanen och förmodligen skulle han betala moms när han åkte över gränsen hem till norge utan mast och detta kvitto skulle jag nog behöft,ren spekulation.
kanske bättre att ställa frågan på tullverkets sida än här
-
Det stämmer bra Mården,
Det spelar ingen roll om masten är ny eller begagnad. Man betalar fortfarande tull och moms. Beloppet beräknas på mastens värde, inklusive kostnader för frakt, eventuell försäkring och fraktbolagets administrations- och expeditionskostnader. Hela beloppet alltså, precis som man i Sverige betalar moms på både varan och fraktkostnaden.Håller med om att det är bättre att kontakta Tullverket. Jag brukar föredra att ringa framför websidan. Då kan man vara som en fluga på koskit tills att man får ett vettigt svar, vilket kan vara svår att få.
Logga in för att svara.