Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tune your waveboard

  • Tune your waveboard

    Publicerad av adde på 15 februari, 2007 vid 09:24

    Michi ger lite tips om hur du trimmar vågbrädan för olika seglingsstilar och förhållanden. Lite goa klipp med Robby också!

    HÄR

    /adde

    oldschool svarade 17 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • ola-h

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 10:15

    Schysst. Del två skulle kunna handla om hur man kan trimma brädan med olika fenor. Du får tipsa Michi.

  • adde

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 10:58

    @Ola H. 365218 wrote:

    Schysst. Del två skulle kunna handla om hur man kan trimma brädan med olika fenor. Du får tipsa Michi.

    Jag satt och funderade i de banorna – lite inspirerad av speednissarnas fensnack. Hur mkt av brädans karaktär kan man ändra/kompensera/justera med trim egentligen (olika fenor, stroppplacering, mastfotplacering osv)? På segelsidan snackar vi ju rätt mkt om hur man kan rigga olika för lite olika känsla, men hur är det egentligen på brädfronten?

  • ola-h

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 11:25

    Grundkänslan i en bräda kan man inte påverka så mycket, tycker jag, men man kan liksom justera “prestandacentrum” väldigt mysket med olika stora feno (och olika typer av fenor ibland). Tidigare hade jag tre olika serier med vågfenor (tjocka, tunna, hårda, mjuka etc) men med den modell jag kör nu så håller jag mig till en linje i 20-26cm. Dessa fenor har jämför med mer traditionella vågfenor ett mycket större användningsområde, dvs de funkar i ett större vindregister. Det gör att jag på en och samma bräda och med en och samma segelstorlek kan köra fenor med upp till 3cm storleksskillnad beroende på förhållandena i övrigt.

  • dude

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 17:49

    Skönt med lite inspiration, men vem skulle inte vilja ha lite mer praktik och lite mindre teori så här års!

  • soulsurferusa

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 19:03

    för mera allmän trim kolla även: http://www.pappasrock.com surfa till trimtips sidan!

    aloha
    arnie

  • gurra1978

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 19:47
    soulsurferusa;365319 wrote:
    för mera allmän trim kolla även: http://www.pappasrock.com surfa till trimtips sidan!

    Mycket bra skrivet!

  • the_novice

    Medlem
    15 februari, 2007 vid 20:10

    Jag tycker fenan är väldigt viktig även för vågsurfing när man väl har snöat in på ämnet så är man fast.:tongue:

    Håller delvis med Ola om att karaktären på brädan nog är som den är, men tycker samtidigt att fenan kan göra en hel del. Är man på gränsen till underriggad i onshore förhållanden tex så kan en lite större fena vara allt som behövs och den går relativt fort att byta, och även att byta tillbaka om vinden går upp och ned vilket den ju alltid gör.

    Även när man känner sig överriggad så kan en mindre fena göra att allt funkar bättre, det går liksom inte att köra med både ett lite för stort segel och för stor fena, och kanske även lite för stor bräda, något måste man liksom byta ned och då är ju fenan lätt att byta. 🙂

  • arnout

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 05:09

    @gurra1978 365328 wrote:

    Mycket bra skrivet!

    TACK! Alltid bra med positiv kritik. Respekt för att du seglade gilsvövs förra vecka i minus grdr… egentigen mycket dummt men hej, du fick din dose ju.
    Seglade i dag med 5.0 i 19plus grdr… icke så dåligt…

  • dude

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 10:05

    En fråga till texten “Only in extreme light- or highwinds move your mastfoot 1-2″ (2-5cm) forward or backward, respectively.”

    Det menas väl att man i hård vind fördelaktigt flyttar mastfoten längre fram och vice verse?

  • soulsurferusa

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 15:02

    @dude 365375 wrote:

    En fråga till texten “Only in extreme light- or highwinds move your mastfoot 1-2″ (2-5cm) forward or backward, respectively.”

    Det menas väl att man i hård vind fördelaktigt flyttar mastfoten längre fram och vice verse?

    I mycket lättvind kan du flytta fram mastfoten, detta ger en längre vattenlinan på brädan, mera flytt och tidigare planing. Sammtidigt att mindre vind kräver större segel med längre boomar som gör att mastfoten helst ska flytta fram.

    Vid hårdvind flytta mastfoten bakåt, vattenlinan minskar, brädan ligger högre, fastnar mindre i chopp. Extrem hårdvind däremot, flytta mastfoten fram igen, för att hålla brädan nere, men då är det oftast dags att ta lilla brädan från takräcket ändå.

    Hoppas detta hjälper

  • dude

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 15:46

    Juste, så om 75-pannor på 75-liters vågis med 4.7 vågrider logohögt med en hel del chop på vågen så kan man flytta fram mastfoten om man känner att det studsar för mycket på choppet för att ha kontroll i bottom-turnen, eller så kan man flytta bak mastfoten om man känner att det går segt och man vill ha lite mer liv i sin segling. 🙂

  • soulsurferusa

    Medlem
    16 februari, 2007 vid 22:23

    @dude 365427 wrote:

    Juste, så om 75-pannor på 75-liters vågis med 4.7 vågrider logohögt med en hel del chop på vågen så kan man flytta fram mastfoten om man känner att det studsar för mycket på choppet för att ha kontroll i bottom-turnen, eller så kan man flytta bak mastfoten om man känner att det går segt och man vill ha lite mer liv i sin segling. 🙂

    Ja, det kan man säga, Flytta även fram dina fotstroppar för att få mera vikt på railsen fram.

    Jag har lite problem med videon eftersom den är lite väll almänn och förutsetter att alla är typ 180lång, 77kg, och ganska så duktig, man vet “medel svenson”.

    Jag på 194cm, 95kg och bra mycket längre ben än dem flesta vill gärna ha samma stance som en “genomsnitt människa”, detta kräver att stroparna ska flyttas mera isär så att bakstroppen kommer längre bak och fram stroppen mera fram. Någon på 165 och 60kg, kan ha stropporna tättare på varann, eftersom han eller hennes ben är mycket kortare (segla bredbent är ingen höjdare). Tyvärr behandlas detta icke i filmen, och tyvärr finns “medel svenson” på 180cm och 77kg icke…

    MEN video tipsen är en MYCKET BRA grund för att prova sig fram på!

    aloha
    arnie

  • ola-h

    Medlem
    17 februari, 2007 vid 10:09

    @soulsurferusa 365490 wrote:

    Jag har lite problem med videon eftersom den är lite väll almänn och förutsetter att alla är typ 180lång, 77kg, och ganska så duktig, man vet “medel svenson”.

    Jag skulle snarare säga att detta manifesterar att en viss bräda egentligen är optimerad för en viss seglare, eller i alla fall viss vikt på seglare. Tillverkarna vill gärna får det till att en viss bräda t ex både kan vara en hårdvindsbräda för en stor seglare och en lättvindsbräda för en lite seglare, men i praktiken den kanske bäst som en “medelbräda” för en medeltung seglare. Det blir ju liksom bara medelseglare som har tillgång till brädans fulla trimområde. En stor seglare kanske t ex direkt hamnar med stropparna i ytterlägena och då finns det ingen justermån kvar.

    Obs att jag inte menar att en produkttionsbräda på 75 liter inte kan funka helt OK som hårdvindsbräda för en seglare på säg 85 kilo, men det är typiskt sätt inte idealt (eftersombrädan oftast är utvecklad som en allroundbräda för en seglare på 75 kilo). Jag tycker den här sortens “viktoptimering” är ett mycket intressant område.

  • dr-masse

    Medlem
    17 februari, 2007 vid 11:20

    Ja, jag är faktiskt förvånad över att man inte pratar mer om seglarens vikt/längd när man pratar shape. Rimligtvis så borde ju jag (190/77 kg) som är lång och klen/lätt (välj alternativ…) föredra en annan typ av bräda och stance än någon som är 172 och väger 80. Ytterligare en faktor är ju att jag fortfarande söker mig fram och lär mig när det gäller vågsegling, och faktiskt inte “vet” om jag föredrar en bräda för bakfots- eller framfotssvängar. Försöker ju liksom att lära mig bägge… Och backside blir det ju helt klart mer bakfot, frontside vill jag gärna lära mig riktiga bottensvängar med framfotstryck. Och detta helst med en och samma bräda, just det.

    En egen slutsats jag dragit genom åren, som mycket väl kan vara helt å h-e fel som så många andra av mina “slutsatser”, är att jag påfallande ofta gillar brädor som är snäppet större än vad jag “borde” segla. Det har förmodligen mycket att göra med att jag inte är någon överdängare, långtifrån, på att segla och gillar marginal (och borde kanske vänja mig av med det för att bli bättre, ähum) men jag misstänker starkt att en lite större bräda ofta tillåter en stance och setup som passar min långa lekamen lite bättre. Upplever exempelvis sällan att jag har kontrollproblem med 80-85 liters klassiska vågisar, 55-57 bredd när seglare med samma vikt, men som är kortare än mig (lustigt nog ofta portugisiska locals i Guincho) kör 70-75 liters saker som är 53-54 breda. Jag går faktiskt inte ner på en 75 liters 53-54 sak förrän det är tryck i 4.7, typ. Och då kan jag ofta gå ner ytterligare lite i brädstorlek, mot 68-70 liter och 52-53 bredd.

    Det blir liksom lätt så att vid 5.3 – 5.7 så kör jag en 80-85 liters modern klassiker eller allroundmaskin (typ RRD WaveCult 84) och även när det är byig 4.7 segling, tryck i 4.7 och neråt så kör jag 68-70 liters saker med 52-53 bredd. Så har det blitt de två senaste omgångarna på Guincho… Så, den hyllade “75-liters klassiska allroundbrädan” är faktiskt en storlek som i alla fall jag på sistone helt hoppade över, vilket jag ibland kan tycka känns lite tokigt? Nåja, det funkar för mig… (detta avspeglar en fördel när man hyr grejor och kan välja och vraka lite, roligt är det!)

    Annars gillar jag videon. Kombinationen video + Arnies fina tips funkar utmärkt! Jag skall lätt använda mig av Arnies tips om att ha lite mer förlängning i nedhalet för att kunna ha bommen högre, slarvar själv med det och även om jag sätter bommen i högsta läget så är det nog lite lågt i lättare vindar. Skall nog även bredda stancen lite ytterligare, bakre stroppen åker nog ett snäpp längre bak till Irland, mmmm.

  • dala-lama

    Medlem
    17 februari, 2007 vid 12:07

    Går just och funderar på att göra nåt åt min bräd situation, kör en Hawk på 95 liter till 6,4an och ibland även till 5,7an om det är lite down.
    Sen har jag en AB+ på 80l, 58 bred onshore modell.
    Har kört den ner till 4,0 men med mina 175cm och 67 kg så stog det rätt snart klart en bit in på denna härliga höst att det krävs ytterligare en bräda.
    När jag lånade 2006 års combat segel(hade2000 NR wave) så blev kontrollen i hoppen så mycket bättre så jag ska skaffa helt nya segel i år.
    Men för vågridning o även kontroll i hopp mm krävs såklart en mindre bräda.
    Men min fråga är stubby eller klassisk vågbräda och ska man ner under 60 liter.
    Det är i svenska förhållanden jag tänker använda grejerna, vid segling utrikes så får det bli att hyra grejerna.
    Per

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tune your waveboard

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.