Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tune your waveboard

• ola-h

Medlem
    17 februari, 2007 vid 15:19

I frågan stubbie eller klassisk tycker jag inte det spelar någon direkt roll om det är en stor eller liten bräda men är på jakt efter. Eller mer exakt utryckt, det finns argument för både stubbie och for trad oavsett vilket brädstorlek man letar efter.

Gör en sökning, så hittar du säkert lite åsikter i frågan. Annars kan jag posta en lite “sammanfattning” senare.

En fråga dock, om du skall ner under 60 liter antar jag att det är custom du letar efter eftersom jag inte tror det finns någon så liten produktionsbräda.

Och personligen tycker jag nog hoppet från 80 liter ned till <60 liter är lite stort (fast med dr Masses erfarenheter kanske det inte är så tokigt, förståss).

• the_novice

Medlem
    17 februari, 2007 vid 18:51

Jag kör hoppet 85 liter till 62 liter och tycker det funkar helt ok. Man skall nog inte stirra för mycket på volymen utan istället titta på vad man har för segellinje (tex så funkar ju 4.7 helt ok på bägge beroende på vinden).
    Hade ett tag 62, 74, 87 men det var lite väl overkill och 74 litarn blev inte använd särskilt ofta, om man nu är ute efter att segla och inte efter att prova en massa olika och kul brädor… 🙂

Med en vikt på 67kg så behöver man väl knappast gå ned under 60 liter för vågsegling?
    (väger själv ca 68-69)

Har inte Lorch haft en vågbräda på typ 58 liter (Kate kör väl på en sån)?

PS. Bra guide förresten men är det bara jag som får känslan av att han driver med Schwarzenegger hela tiden…? :blush:
    (får mig att tänka på gamla Saturday night inslag)

• dude

Medlem
    17 februari, 2007 vid 19:59

F-n, nästa gång jag får down the line (vilket iofs lär dröja) ska jag testa att köra framfot även i toppsvängen. Skita helt i bakfotsvängen helt enkelt. Så får jag se om det funkar…

• oldschool

Medlem
    18 februari, 2007 vid 03:28

Jäkligt kul med trim tips, men det blir ju sällan att man sitter å flyttar runt stropparna på vågisen (annat var det på det mitten av 90 talet när man raceade runt med 6 cambers i seglet). Man kör ju ofta på beprövade koncept…slö som man är!

Ok….en liten fråga som kanske har lite med trim att göra (men antagligen mer med teknik…hmm…borde skapa en ny tråd…jaja). Har en tendens att sätta nosen i många av mina cutbacks. Inget större problem i småvågor då man kan pusha igenom å tuta vidare, men när det börjar bli lite större är det rätt drygt då man tenderar att få en jäkla massa vatten över sig och får simma en hel del i onödan!!!!! Mastfoten och fenan sitter i mitten…stropparna längst fram å mitten bak (försöker lägga ner mycket rail i mina bottomturns). Kör Naish wave 79L 06a…å bara sideshore 5.3 å 4.7…å byigt för det mesta!

Lite tips nån??? Eller är det bara till att traggla vidare? 🙂

• dude

Medlem
    18 februari, 2007 vid 17:33

oldschool, av allt jag läst här så känns det som att det bara är att flytta bak stroppar och mastfot så har du mer bräda längre fram att gräva ner före hela nosen är under vattenytan.

(Förresten, var seglar du någonstans? side-shore 5.3 o 4.7 låter trevligt. få se nu. för min del lär det nog dröja till mars 2008 eller möjligen om det går att få side-shore i danmark i vår eller höst…)

• ola-h

Medlem
    18 februari, 2007 vid 18:04

Oldschool: Även om det finns undantag så beror oftast ett nosdyk i cutbacken på att man liksom först går upp för mycket på tailen i början av svängen (upp för vågen), trycker runt (fortfarande på tailen) och sedan liksom “plaskar i” mycket rail när man är på väg ner. Delvis är det en tajminggrej, men jag tror också det beror på att vi dödliga inte alltid orkar trycka igenom brädan i cutbacken med hyfsat med rail i redan från början. Vi fuskar alltså genom dra upp brädan på tailen, låta rätt mycket av brädan gå ovanför vågkanten och sedan “välta ned den” i den nya riktningen. Man kan säga at det är en slags sladd på tailen runt istället för att 100% rent skär. Lite svårt att förklara, hoppas du fattar van jag menar.

Jag tror att ett trick för att komma runt problemet är att lägga an svängen lite tidigare på vågen och också förbereda sig bättre genom att skota ut, flytta fram händerna etc, dvs alla klassiska cutbacktrick.

Jag skall se om jag kan hitta någon videosnutt som illustrerar det hela.

• oldschool

Medlem
    18 februari, 2007 vid 19:24

Dude: Seglar Diamond Head, Oahu, mest hela tiden! Sen så är man lite skeptisk till att flytta bak stropparna…försöker rida med framfoten så mycket som möjligt….men kanske något man borde testa!

Ola H: tack för tipsen…tror jag förstår vad du menar. Ska fundera lite mer på vad som egentligen händer i mina cutback nästa gång jag är ute å seglar (vilket ser ut å bli om 3 timmar 🙂
    Kanske kan hjälpa om man kan släppa på trycket lite mer i cutbacken, men jag flyttar redan fram händerna rätt ordentligt…hmm. Lite intressant är det att jag aldrig haft problem med det innan på äldre,lite längre, traditionella vågisar. Första gångerna jag seglade på brädan jag har nu (naish 06) så satte jag nog nosen i nästan varje cutback!!!!!

tack för tipsen…jag återkommer!!!
    /Pelle

• calle_b

Medlem
    18 februari, 2007 vid 19:52

@oldschool 365709 wrote:

Dude: Seglar Diamond Head, Oahu, mest hela tiden!

Borde vara en kraftig böter, säg en flygbiljett till Maui för detta uttalande… 😉

Ha d gott!
    /c

• gurra1978

Medlem
    18 februari, 2007 vid 19:58

Bästa tipset: Låt någon filma dig då du seglar. Redigera filmen så får du se dina cutback om och om igen. Sen kan du jämföra det du sett mot filmer på proffsen. Kolla filmer på nätet där man kan studera deras cutbacks med piltangenterna frame per frame. Slutligen kan du lägga ut filmen här så kan Ola H mfl komma med tips.

Själv har jag insett många många fel jag gör på vattnet genom att studera mig själv på film. Jag har mycket kvar att lära.

• dude

Medlem
    18 februari, 2007 vid 21:04

Bra tips gurra. funderar själv på att skaffa en videokamera. får se om det blir tidigare eller senare… (f-n är det fortfarande längre än två veckor till nästa surf [var som helst i sverige]?) (inte för att man lär få testa så många cutbacks då:))

• oldschool

Medlem
    19 februari, 2007 vid 01:33

Såja, då var man tillbaka efter en liten trevlig session på DH. Men eftersom jag var toköverrigad med 4.7…så var det svårt att försöka med något finlir i sina cutbacks. Det var ju liksom fullpull även när man skotat ut fullt å flyttat fram händerna….men det var iaf bra spetta i bottomsvängarna.Men jag flyttade fram fenan lite å mastfoten bakåt en cm, vilket jag tyckte hjälpte lite de gångerna vinden droppade ner lite å man faktiskt kunde ladda lite i svängarna!

Jo video film funkar ju alltid…men det brukar vara svårt å hitta nån som är sugen att sitta på land 🙂 Vi får se…polarna kommer hit om ett par veckor. Hoppas det blir lite vind då, så vi alla får segla lite..å kanske filma några minuter.

Med tanke på hur mycket det blåste här idag så måste Maui varit helt hysteriskt…!!! Bara till att boka biljett 😉

Aloha på er

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tune your waveboard

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.