• Tung rigg..

Publicerad av helllgren på 3 juli, 2001 vid 12:53

Jag har en väldigt tung rigg. Jag vet inte riktigt vad det kan bero på. JAg har testat lite äldre riggar och dom är bra mycket lättare. Ska det vara så. Det kanske kan bero på bommen som är lite av ett hemmabygge skulle jag tro.

anonym-anvandare svarade 23 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • oscar

Medlem
    3 juli, 2001 vid 15:03

Vad har du för segel mast och bom då??

• helllgren

Medlem
    4 juli, 2001 vid 08:53

Seglet är ett gaastra racefoil. Masten och bommen är un named så att säga. Masten är en äldre sak och bommen som sagt verkar vara ett hemma bygge.

• dude

Medlem
    4 juli, 2001 vid 15:42

okay. så här är det. riggar du med mindre nedhal så seglet har stor buk så blir det tungt. riggar du seglet med nedhal som moderna segel, som jag riggat segel sedan 94/95, så att toppen floppar så blir seglet lättare i händerna när du seglar. problemet skulle kunna finnas om du har en riktigt gammal sleten mast. har haft polare som haft master gå av när riggat men det har vart med slitna kol- o alumaster från det förflutna…
    -nicke

• helllgren

Medlem
    7 juli, 2001 vid 09:55

Kan det bero på masten då kanske.. Den e sleten och sketen. Men jag tror fortfarande att bommen är lite väl kass, och att den skapar en hel del vikt. E det omöjligt?

• martin

Medlem
    7 juli, 2001 vid 10:56

Bommen du har är inte tyngre än en ny bom, men det är ett under att den håller fortfarande om det är den jag tror. Åk till HagaPark på Öland och kolla i fyndrutan. Det lär inte vara alltför svårt att hitta en bom för ett par hundra. Lämplig längd är 180-220.
    Alla segel med cambers blir tunga om de får ligga i vattnet en stund. Om du vill uppgradera riggen till rimligt pris till något lättare ska du satsa på en beggad 460 30% kolmast och ett segel utan eller med en camber (i monofilm) från 95-97, storlek 6,0 till 6,5. Exempel på master är Fiberspar Sportcarbon eller NP C15. Dessa kostar ca 400 kr om du hittar någon. Lämpliga segel är NeilPryde V5,VS,V6,NR, Gaastra 0X,1X, Simmer OnShore och liknande. Dessa segel bör ligga runt tusenlappen eller strax under.
    Det billigaste alternativet är att köpa ett slalomsegel, typ NP V8 med tre eller fyra cambers från samma tidsperiod. Det är långt från idealt, men det blir ändå en klar förbättring jämfört med dina mylarsegel. Jag har exempelvis ett HOT XTR 6,0 -95 som går bra med Screamern (jag antar att du kör på den i år också) som kan du få för lattpriset, 200 kr.

• helllgren

Medlem
    9 juli, 2001 vid 11:08

Jo jag letar ny bom för den blir ju inte direkt bättre, likaså ny mast. Så du tror att det är seglet som gör att det är sån skillnad mellan äldre riggar och nyare.. Hmm.. Låter ju inte helt otroligt. Så var du med på junior sm:et här i stan (bågskytte)? Det där seglet låter ju inte helt fel. Vi får snacka vidare om de sen jag måsste dra nu. Hej

• anonym-anvandare

Medlem
    10 juli, 2001 vid 19:08

öppna masten å kolla så du inte har en gammal torsk där

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.