Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tung surfare och liten bräda?
-
Tung surfare och liten bräda?
Publicerad av nikke på 21 juni, 2007 vid 18:46Funderar på att dra utomlands snart och hyra utrustning men undrar hur det funkar när det typ blåser 3.5 -4.0 Man måste då gå ner i volymen på brädan och det kan bli en aningen svårt när man ligger på lite över 90 pannor. Har en 107 l själv och den går mellan 5.0 – 7.2 typ så hur gör man om man måste krypa ner under 5.0 i segelstorlek när man väger såpass som jag gör?
fredrik-ygge svarade 17 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Jag kör 90 liters med 4,2 väger 90…det räcker att gå ner mot 85 liter. Brädtyp gör mer en volym.
-
Oregistrerad
Gäst30 juni, 2007 vid 20:37@Oscar 391825 wrote:
Jag kör 90 liters med 4,2 väger 90…det räcker att gå ner mot 85 liter. Brädtyp gör mer en volym.
Tack för tipset, då ska det funka med liten bräda då! 🙂
-
@Oregistrerad 393674 wrote:
Tack för tipset, då ska det funka med liten bräda då! 🙂
Glömde visst logga in…hehe.
-
Jag kör 90 liters och väger 105 pannor. Det är dock en slalom, men så fort det är så pass mycket vind att det rör på sig så håller den sig i övervattensläge…
(205 lång kan jag väl tillägga !)
Bappel
-
Jag kör 74 liter och väger 86 kg. Fungerar kanonbra och jag seglar med 5.3 och ner till 4.0 med brädan (Starboard Evo 74). Så länge du har bra tryck i seglet är det hur lungt som helst, problemet kommer då vinden droppar (volym är volym…). Bredden på brädan är väldigt avgörande på vilket segel du kan ta och olika brädor tar olika vikt beroende på shape etc.
Ju mindre bräda destu mer kontroll kommer du ha då det brallor på, detta gäller definitivt då du seglar med 5.0 och mindre. Väger du 90 bör du absolut kunna segla en 75-85 liters bräda (beroende på typ av bräda; stubbie, klassisk, freewave etc) med 4.5m2.
-
körde en rrd fsw med 3.9 – 5.2 nere i sydafrika, både vågor och plattvatten. Väger 92 och det fungerade perfekt, skönt för mig som är lite ovan vid de förhållandena med lite mer volym.
-
Körde en 80-liters slalombräda med 6.8 i torsdags. Funkade fint så långe det var tryck i seglet (var lite underriggad mellan byarna om man säger så). Gäller helt enkelt att vänta på byarna för att komma igång, så det blir en del simmande om det är byigt. Oh, och jag väger 111kg för tillfället…
-
I princip kan du tänka dig att segelarea, brädvolym och fenlängd hör ihop oavsett seglarens vikt.
Jag tror att en lättare seglare kör med mindre volym med en viss segelstorlek än vad en tung seglare gör (men för honom passar det seglet i starkare vind), men det är inte självklart. Jester & jag hade ju meningsutbyte om fena i förhållande till segel beroende på om man är lätt eller tung men jag tror inte det blev någon speciell slutsats.
Summa summarum: Skall du till ett ställe där 3.5 är lagom för dig så kommer det högst troligt också finnas brädor med lagom volym oavsett om du väger 60 eller 100+.
Kanske värt att tänka på att det kan bli ganska brutalt att åka till ett ställe där 3.5 är normalt om man mest seglat över 5.0 här hemma. Det kan vara idé att välja ett lite lugnare ställe.
Logga in för att svara.