-
Tuta i T4
I min T4 funkar inte tutan. Hur felsöker jag?
När man larmar på så tutar det till från bilen, vilket jag tolkar som att tutan funkar. Det skulle såklart kunna vara så att larmet (troligen eftermonterat) har en egen tuta – hur troligt är det? Om tutan är de där två sakerna som sitter nedanför batteriet och ser ut att vara försedda med exponentialhorn har nog larmet sin egen tuta, för ljudet kommer från högra främre hörnet.
Om jag rycker loss tut-“knappen” i rattnavet så ser jag att den är ansluten med två svarta sladdar. Jag har provat att rycka loss dem och kortsluta dem – det tutar inte.
I motorrummet ser jag en svart sladd som har varit ansluten till batteriets ena pol (den längst till vänster, har inte kollat upp vilken pol det är) men som har rostat av precis vid anslutningen. Jag har provat att försöka ansluta den till polen – inget tutande.
Hur går jag vidare med felsökandet? Hur ser strömkretsen ut? Var finns det saker att kolla upp? Jag sprayade lite 5-56 på släpkontakten mellan ratt och instrumentpanel, vilket inte hade nån större effekt utöver att jag slapp ett irriterande skrapande ljud när jag vrider på ratten.
Jag har inte tillgång till multimeter, oscilloskop och vad man kan tänkas ha nytta av men jag vet hur man använder den sortens prylar. Vilka verktyg är användbara när man felsöker elen i bilar?
Log in to reply.