Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tuttle / Deep Tuttle
-
Det är många tuttle-boxar som är ett genomgående “rör”. Det är inte
meningen att fenan ska gå hela vägen. skruva bara i fenan så den
passar och ligger an ordentligt mot alla väggar och försök inte
tvinga den djupara även om det skulle gå med lite våld. -
Väldigt många custombyggare använder tuttle även till vågbrädor.
För mig skulle alla andra system gärna kunna försvinna!!! -
Näe då doktorn, det behövs nog mer än så för att tituleras
klantarsle.Typ åka iväg med brädan på taket och glömma att strappa fast den
(jag har gjort det en gång, sedan dess har jag kört buss).Till problemet:
Prova att mosa i lite epoxy folie i stället för aluminium, det
verkar var aningen stabilare.Har kört med det både på väst och ost kusten och det verkar mer
hanterbart än alu.MVH///J.S.
-
Men om man skall få in en original tuttlebox måste trota allt häcken ha en viss tjocklek så det fungerar inte på alla designer eftersom häckarna helt enkelt är för tunna.
Själv kör jag med tre små fenor och skulle gärna ha den typ av “mini-tuttle” som bl.a. syntes på de gamla RRD 55:orna med möjlighet att köra både twin och single. Jag tror att det går att bygga in den typer av boxar både lättare och starkare än US. Eftersom jag själv behöver tre boxar (säkert 400 gram styck inklusive förstärkningar i US-utförande men under 150 för mini-tuttle) och dessutom regelbundet låter mina fenor (och fenkassetter) agera vapen i min fight med de stora undervattniska stenarna i Åsa skulle “mini-tuttle” vara ett lyft.
Fotnot: Min kamp mot stenarna har hittillls endast utfallit med nederlag för mig och mina fenor. Den höga förekomsten av frakturer på fenboxarna har dock inneburit ett ekonomiskt uppsving för fenboxläkarna i trakten.
Ola H.
-
“Typ åka iväg med brädan på taket och glömma att strappa fast den
(jag har gjort det en gång, sedan dess har jag kört buss).”Jo det var faktiskt rätt klantigt:-) De enda grejorna jag har gjort är dels att inte tänka på att vinden kanske kan slita tag i riggen när jag gick iväg för att dra på mig våtdräkten (den studsade trettio meter uppför grusvägen vid Görväln… Inte ett dugg kul…) och att ha glömt att ta av fenfodralet när jag stack ut… Fast den sista var ganska lätt åtgärdad:-)
/Robin
-
Annars kan man ju göra som jag gjorde en gång – åka iväg med två delbara master och endast använda spännremmar längst fram och liksom lite nonchalant så där glämma de längst bak. Listigt.
I första vänstersvängen hör jag ett hyfsat “bankelibankelibankelBANK!” från passagerarsidan och ser hur mina carbonmaster släpas i asfalten och slår frenetiskt mot bildörren…
Slutresultat – repor i såväl tak som sida på mammsens bil, en mast som gick av direkt vid nästa användingstillfälle, perplexa medtrafikanter och en dr Masse som närmast gick upp i limningen.
DETTA är väl värt titeln “da Klantskalle of da Konf”, eller vad säger du? 😉
Surfa På!
-
Jag hade en osannolik tur en gång. Hade en 5.5 kgs Drops slalombräda på taket, när jag som tur var stannade efter 1 km för att tanka och upptäckte att jag glömt spänna fast den. Tror ni jag hoppade högt av glädje när den låg kvar eller.
-
Tror säkert att du hoppade av lycka, dock är det ju panschisvarning på att köra som du verkar gjort. Jobbar du som på körskola eller?
/Steve McQueen -
Åfan jag körde med en surfpartner på taket utan remmar i 180 knyck och den låg kvar, hur fan kan det komma sig ?
Doug Hunt -
Bara för att den är så tung att du hade behövt krocka för att den skulle flytta på sig…
/Robin
-
Nja, OK Masse det är väl gränsfall då!
Men jag har knobbat vindrutan på en av mina bussar då jag var
tvungen att tvärnita framför en pensionär som körde runt med en 5,5kilos
Drops på taket.;-)Näe, Jag skojjar bara(Linsurf är nog en mycket ansvars tagande trafikant).
Men det var faktiskt en P som inte visste hur man kör bil(eller har glömt hur),
Och vid häftig inbromsning så kom en mast farande som en sentinel raket
från skuffen och följdaktligen så petade den hål i rutan.Slå det…..
MVH///J.S.
Log in to reply.