Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tuttles förnamn?
-
Tuttles förnamn?
Publicerad av andersbq på 8 augusti, 2007 vid 19:49Är det någon som kommer ihåg vad gubben Tuttle heter i förnamn (han som uppfann Tuttleboxen) ? Har för mig att han konkurrerade med Guy Lilljegren med att göra fina courseracingbrädor till WC-seglarna för typ 20 år sedan. Tror han höll till i Kalifornien.
Knatte svarade 17 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Aha tack, då så, nu slipper jag fördriva denna stitlje med att fundera på denna viktiga existentiella fråga!
-
Hette han inte Deep Tuttle? 😛
(eller var det ett gammalt rockband?) -
Nej, Deep Tuttle var ju hans fru. Varifrån tror ni annars Mini Tuttle kommer ifrån.
-
1985 With Larry Tuttle developed the Tuttle box, fin box of choice among racers.
1986 With Larry Tuttle developed “pointer” fins, the first spinout-resistant, highly efficient racing fins. This basic design won the pro worlds in ’86 through ’89.
-
@simpa89 403874 wrote:
1985 With Larry Tuttle developed the Tuttle box, fin box of choice among racers.
1986 With Larry Tuttle developed “pointer” fins, the first spinout-resistant, highly efficient racing fins. This basic design won the pro worlds in ’86 through ’89.
Jag tror minsann att du har plockat bort ”Ken Winner” före eller efter årtalen.
Han ska oxå ha en liten guldstjärna i detta sammanhang 😉 -
Larry Tuttle developed the famous Tuttle box in 1985, and was very much inspired and assisted by Ken Winner. Ken Winner is known for his inventive style both on and off the water. He performed the first Carve jibe in 1980, much to others admiration.
Är jag förlåten….?
-
De är bra, det här är folkbildning på fin nivå!
Viktigt för alla nya i sporten som tror att namnet har något med sköldpaddor att göra.Och anledningen till att jag började fundera var att jag läste Knattes FAQ för nybörjare, där han skriver att genomgående boxar kom 1994… Kännde att det inte riktigt kan ha varit sant.
-
@andersbq 404013 wrote:
Viktigt för alla nya i sporten som tror att namnet har något med sköldpaddor att göra.Och anledningen till att jag började fundera var att jag läste Knattes FAQ för nybörjare, där han skriver att genomgående boxar kom 1994… Kännde att det inte riktigt kan ha varit sant.
svar på tal
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=404020 -
Knatte
Gäst9 augusti, 2007 vid 14:54@andersbq 404013 wrote:
Ha, ha Anders 🙂 Vilket djupgrävande reportage från dig! Visst har du rätt att Tuttlebox fanns på Custom och tävlingsbrädor långt innan början av 90-talet.
Men tror inte att du kunde köpa en sådan bräda som var massproducerad innan 90-talet.
Jag tror (inte 100% säker) att Tigas Corse racer ”racing var bland de första vanliga brädor som hade genomgående fenbox. Dock Tiga box
Jag hade själv en sådan bräda och då var genomgående box en nyhet som var okänd…. Kan varit omkring 89-90 kanske??
…….Efter ha lusläst gamla surfsport, så vet jag numera att de första standardbrädorna med genomgående box var Tiga och Guy’s brädor. Detta var 90. Omkring -91/-92 så började flera tillverkare F2, Mistral montera in Powerbox och Fanatic och senare Bic valde montera in trimboxar i sina brädor!!
Logga in för att svara.