Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Två hundkrokar?
-
Två hundkrokar?
Publicerad av smellslikeroses på 7 april, 2012 vid 16:51Har tänkt att köpa mig en hundkrok så att man kan starta och landa själv, det jag funderar över är om man ska använda sig av en eller två stycken, har läst att en del använder sig av två stycken samtidigt för att det ska bli säkrare, men hur fäster ni då kabinhaken? Går det ett rep från bägge till samma hake då eller?
squaredance svarade 12 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
Jula säljer en jordborr, som bör sitta fast bättre än vad hundkrokarna gör, kompisen har en liknande och den lossnar aldrig, även om det är sand och då räcker det nog med en istället för två, även om den är lite dyrare (200kr).
http://www.jula.se/jordborr-725020 -
Hej,
Det gäller att se upp när man använder hundkrok!
Om sanden är lös sitter de inte bra. Annars fungerar det oftast om det inte blåser mycket samt om det är en kitemodell som står på kant med lite drag./ch
-
Biltemas har funkat bra för mig. Kostar 15:-
http://biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Fortalt-och-vindskydd/Markspiral-47200/ -
Jag har sett följden av en hundkrok som lossnat vid landning i mycket vind. Av ren reflex och utan att tänka sig för snoddes ena styrlinan runt handen, och den näven blev inte vacker när rycket i linan kom.
Ska man nu vara ensam vid launch- landning, vilket många av oss säkert är ibland , så ska man nog se till att det man fäster chickenloppen i sitter fast ordentligt. Jordankaret jag tidigare länkade till, tror jag är säkrare än hundkrok.
Hundkrok kan man få att sitta skapligt om man använder tex en lång pinne etc, för att få mer kraft att vrida ner den ordentligt dom sista varven. Markera även era krokar tydligt, så att inte andra snubblar, skadar sig på dom, då dom kan vara svåra att se i sanden, sådant gynnar inte vårt rykte och dessutom är det lättare att se kroken när man ska landa. -
om du har två krokar fäster du ena i chickenloopen och andra i leashen (som i sin tur är kopplad till en lina som kan löpa, ala ”ohh-shit handle”.
-
viktor77
Gäst8 april, 2012 vid 11:25Biltemas hundkrok funkar bra. Jag har kört med den i allt från 6 till 18 m/s och skruvat ner den i jord, sand och snö. Den har böjt sig lite ett par gånger, men det har mest berott på att jag glömt dra depowern då det blåst lite extra. Koppla in kiten längst ner mot marken och inte i toppen av skruven, så håller det bra.
-
Det går att lyckas med allt! Har stått med kiten och jordankare un-hocked i 14 m/s. Har även rätat ut en leashkrok och knäckt en bom när kiten loopa när den satt fast i en stolpe… bommen träffade armbågen…
Jag har sedan dag 1 och kommer att fortsätta att självstarta och landa med hundkrok, leash, osv. Dock skall man vara medveten om riskerna. Det går jävligt snabbt när det väl händer… man kan snubba till lite, en kraftig vindby och sedan kan det kan gå riktigt illa…
Som vanligt se till att ni inte skadar någon annan än er själva bara… och hellst inte det heller!!!
-
Jag såg en slags trumma en gång, alltså ett överdimensionerat rör konstruerat som en borr så det var bara att borra ner den i backen. Såg ut som ett hemmabygga om jag minns rätt. Fundera lite över hur mycket bättre en sån skulle vara kontra en hundkrok. Den var ju stängd på toppen så det borde väl bli nå vakuum effekt, lite som att lyfta en uppochnervänd hink fylld med vatten.
Skulle ngt sånt kunna hålla en kite som vandrar uppåt?
-
Hundkrok funkar, men märk upp! inte roligt att se älder gubbar och tanter som snubblartill och sedan hytter med näven…..
-
Hundkrok funkar bra så länge inget oförutsett händer, den tål nog mycket kraft i sidled, men riskerar att lossna vid kraftigt drag uppåt. Man kan stabilisera kiten genom att sparka i lite sand på vingspetsen som är mot marken, när man ställt den i position för launchning. Jag brukar hålla handen på ena frontlinan för att stabilisera, när jag springer mellan kite och bom, eller bom och kite. Läste någonstans att man kan koppla leachen på frontlinan för samma effekt, men har ej testat det.
-
Thomas Stenqvist;685844 wrote:Hundkrok funkar, men märk upp! inte roligt att se älder gubbar och tanter som snubblartill och sedan hytter med näven…..
Bra där!
Har nästan snubblat på min egen krok några ggr.Hundkroken (1st) tycker jag är bra i lagom vind..annars undviker jag den.
Man kan ju kolla noga att den drar ordentligt innan man kör på..
Min är köpt på zooaffär 49:- tror jag -
Thomas Stenqvist;685844 wrote:Hundkrok funkar, men märk upp! inte roligt att se älder gubbar och tanter som snubblartill och sedan hytter med näven…..
+1 på den. Kroken är en nödlösning som ska användas när ingen annan finns där för att hjälpa till. Sjukt störigt när det är krokar överallt bara för att Bertil Enstöring och hans eremitpolare vägrar ta hjälp av andra surfare på stranden.
-
sourra;685879 wrote:+1 på den. Kroken är en nödlösning som ska användas när ingen annan finns där för att hjälpa till. Sjukt störigt när det är krokar överallt bara för att Bertil Enstöring och hans eremitpolare vägrar ta hjälp av andra surfare på stranden.
true, verkar som kurser med cabs lär ut eremitbeteendet
Logga in för att svara.