Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Tvätta våtdräkt i maskin
-
Tvätta våtdräkt i maskin
Publicerad av stellan på 12 september, 2003 vid 12:57Någon som prövat köra sin våtdräkt på typ 40 grader i makin?
anonym-anvandare svarade 21 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Ahhh vad fan det är bara till att pissa i den lite då och då.. det håller 37 grader + att det ska ju vara nått av det renaste sägs det 🙂
-
Nä men prova och åtekomm med resultat
Ärligt talat tror jag inte det är en bra ide har dock inte provat.
Har du fläckar mm så prova att tvätta med vanlig handtvål och vatten brukar funka bra. -
Nej, inte våtdräkten, men ett par flippisar som luktade onödigt mycket fotsvett. Det tålde de utan problem. Enda nackdelen var väl att även fotsvettlukten tålde en 40-tvätt utan problem. Därefter satt jag alltså med ett par sandaler som luktade fotsvett med en liten, mycket svag antydan till tvättmedelsparfym. De luktade ändå så mycket att jag lika gärna kunde slänga dem, så jag slände dem. I en tvättmaskin inställd på 60 grader. Det funkade!
Grejen är att fotsvettsbakterier av naturliga själ gillar temperaturer på runt 37 grader, så slänger du in dem i 40 grader, så tycker de bara att det är som 37 grader fast lite extra varmt och gött.
Nån dag ska jag nog prova ett tvätta mina våtskor i maskin, tror jag. Återkommer med rapport 😉/Rasmus
-
Nä en våtdräkt skall inte tvättas i tvättmedel, däremot kan jag inte se några problem med att köra den i 30C utan tvättmedel.
Prova den absolut vanligaste vanligaste metoden. Fyll badkaret med varmt vatten och skölj av dräkten eller ta duschen.
/H
-
man ska väl överhuvudtaget inte använda varmvatten när man sköljer av den
-
Svar till:
Nej, inte våtdräkten, men ett par flippisar som luktade onödigt mycket fotsvett. Det tålde de utan problem. Enda nackdelen var väl att även fotsvettlukten tålde en 40-tvätt utan problem. Därefter satt jag alltså med ett par sandaler som luktade fotsvett med en liten, mycket svag antydan till tvättmedelsparfym. De luktade ändå så mycket att jag lika gärna kunde slänga dem, så jag slände dem. I en tvättmaskin inställd på 60 grader. Det funkade!
Grejen är att fotsvettsbakterier av naturliga själ gillar temperaturer på runt 37 grader, så slänger du in dem i 40 grader, så tycker de bara att det är som 37 grader fast lite extra varmt och gött.
Nån dag ska jag nog prova ett tvätta mina våtskor i maskin, tror jag. Återkommer med rapport 😉/Rasmus
[/ QUOTE ]
Frysen kan funka mot dålig lukt…
-
Hur fn skall man få in våtdräkten i frysfacket i kylskåpet då.
-
Det problemet har inte jag eftersom jag inte luktar lika illa på kroppen som om fötterna… *asg*
-
glöm inte stryka den efter åt bara. luktar den fortfarande äkel, finns det ofta dofttvålar på krogtoaletter man kan lägga i.
-
hehe lägg fan inte in våtdräkten i frysen!! visst funkar faktiskt skit bra för illaluktande skor men neoprenet gillar nog inte minusgrader, föreligger en klar risk att man för sprickor i dräkten då….
-
Vad man kan göra är att bara ratta in sköljprogrammet och köra den där ett tag. Detta kombinerat med ett lufttorkning borde ordna ”normala” kontamineringar.
-
Det finns ”antilukt” spray eller medel att köpa, och de funkar faktiskt. Spray för skor finns på typ intersport, och medel för våt/torrdräkter finns i dykshoper.
-
Vadå, varför göra det komplicerat. Hoppa upp på brädan och kör. Känner du lukten då så kör du helt enkelt för långsamt.
Annars så är det väl bara att gnida in hela v-dräkten m tvål, öppna dragkedjan i ryggen och bodydragga av bara helvete..
Henke B
Logga in för att svara.