Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Tvätta våtdräkten??
-
Tvätta våtdräkten??
Publicerad av anonym-anvandare på 27 oktober, 2000 vid 16:10Nån som vet nåt bra medel att tvätta våtdräkten med??? Vill ha bort den extremt äckliga lukten!!!Tacksam för svar!
Mvh.Mickeanonym-anvandare svarade 23 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Tvålflingor i ljummet vatten. Använd ej för varmt vatten då limningarna kan gå upp.
-
man kan tvätta den i tvättmaskinen. Utan tvättmedel!
om du använder tvättmedel kommer det att börja klia utav bara helvete. -
Har kört min i maskin med lite klorin. Speciellt skorna, som luktade sanslöst illa trots god fotvård, har blivit mer trevliga.
-
mmmm gummi och klorin det är ju en jättebra blandning och sen kör man den i tvättmaskin ooooo va skönt….aaaaaaaaa va göttt!!! Puckstång de luxe mmmmmmmm
-
Är du känslig så kör typ såpa eller y3 i badkaret annars fungerar det att köra i tvättmaskin som fintvätt.
-
Mina skor var värst. Testade med lite klorin. det gick bort men kom tillbaka tyvär.
-
Ge fan i att kissa i dräkten bara! Inte ge näring till svamparna…
-
Komigen nu !! Det finns väl inget finare än att smyga ner i källaren och dofta på neopren blandat med sina egna kroppsvätskor ! Vilka minnen som dyker upp ojojoj.
Den enda behandling jag råder till är en hink vatten med några droppar silikonolja så att inte grejerna torkar ut. -
Silicon olja!!??? I så fall tror du Rhodorsil 47 V100 skulle kunna funka?
Eller vad använder du? -
Mtp era problem verkar det bara vara avfettning som gäller…och gno riktigt ordentlig gärna med en sån där svamp som man tar bort flugor på bilens vindruta med.
Kom igen nu…neopren, saltvatten och lite svett – det är ju en del av imagen. Hur tror ni mina segel luktade efter att en liter Elefantbärslikör surnat i segelpåsen? Och ni gnmäller över att våtdräkten luktar surf… -
Nu har vi ju inte haj i våra vatten men efter att ha kommit hem från Australien, där det skrivits många spaltmeter om haj denna höst, kan jag förmedla att ett av tipsen för att undvika haj var att inte pissa i våtdräkten då det finns blod i urinet…. Hajen kan känna av en droppe blod i en olympisk simbassäng…. Risken är ju dock minimal och knappast något man behöver fundera över. Här i Sverige har vi ju inga farliga hajar så har man den läggningen är det är bara att pissa på och fortsätta segla i illaluktande våtdräkt.
Annars brukar handtvätt i badkaret fungera men det går nog bra att köra fintvätt/ylle i maskinen, centrifugen kan du nog hoppa över om du är orolig att den ska ta skada.
Logga in för att svara.