Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tveksam kvalitet på Simmers segel!?

• Tveksam kvalitet på Simmers segel!?

Publicerad av musmagneten på 10 juni, 2003 vid 10:46

Tja!

Är det bara jag som har problem med hållbarheten på Simmers segel. Köpte en Zero-Five för nåt år sen och efter bara ett par surf, blir inte så ofta i mälaren, blev monofilmen knögglig och veckig. Det verkar som övriga segeltillverkare använder en tjockare och mer hållbar monofilm. Aldrig mer Simmer säger jag bara…

anonym-anvandare svarade 21 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • maca

Medlem
    10 juni, 2003 vid 10:53

Hmmmmmm,
    Kan det vara ett inlägg från Uppsala mån tro?!
    Bara te å byta hela linjen till ett annat märke om det stör seglingen dvs!!! Eller är det så att det bara ser lite veckigt ut på stranden kanske….

• star

Medlem
    10 juni, 2003 vid 11:01

Har haft flertalet segellinjer från Simmer. Har aldrig haft problem eller hört “word-of-mouth” att någon annan reklamerat segel p g a dålig kvalite’. Kan däremot hålla med om att Simmer känns lite billigare samt har enklare detaljlösningar än t ex NP. Detta återspeglas dock i priset.

• ola-h

Medlem
    10 juni, 2003 vid 11:13

Jag tror nog inte heller att själva monofilmen är av sämre kvalitet. Givetvis kan det var olika tjocklekar i olika segel, men det är mer en vikt/styrka-kompromiss, inte så mycket en kvalitetsgrej.

Sedan, som Star skriver nedan, det finns många märken som är lite mer omsorsfullt sydda än Simmer och många som har mer genomarbetade detaljer när det gäller utseendet.

En sak till. Ett segel slits mycket även på land (uppriggning, nedriggning, runtblåsning) och till och med i påsen. Det är att rekomendera att man är mycket noggrann när man rullar seglen och dessutom gärna knyter ett snöre om så det inte rullar upp sig. Gaastras strap on är därför en fantastisk uppfinning Ett segel som inte är bra rullat och sedan ligger packat i en back med massa andra prylar på blir snabbt knyckligt. Betydligt mer så än vad som sker när seglet seglas på vattnet.

Jag har segel (Hot) från 2001 i lätt monofilm som både körts en hel del och legat och guppat på biltak. Ändå är monofilmen i superfint skick, troligen mycket tack vara att jag rullar och knyter ihop seglen ordentligt samt tvättar dem när jag får tillfälle.

• anonym-anvandare

Medlem
    10 juni, 2003 vid 11:53

Freestylesegel ÄR i princip vågsegel i ultravikt,
    ska du ha ett hållbart freestylesegel så köp ett vågsegel
    då kan du segla i vågor också.
    Freestylesegel går i princip på minimalvikt.
    //soulsurfer

• ola-h

Medlem
    10 juni, 2003 vid 12:34

Njae, det tycker jag inte riktigt stämmer. I alla fall inte alltid. Det där om vikten stämmer förståss. Freestylesegel, speciellt de mer dedicerade prylarna, är superlätta. Däremot kan de vara ganska annorlunda från ett vågsegel i känslan. Mao, det är inte säkert att ett vågsegel är riktigt bra till freestyle (även om det förståss funkar hyfsat OK).

De segel (Hot Psyclone) jag kört marknadsfördes från början som vågsegel och nu som freestyle. De är superlätta men ändå starka. Till exempel vägde 5.6:an 2001 2,6 kilo vilket är mindre än ett NP Zone 3.3 (nu är de paradoxalt nog lite tyngre på grund av en “revsäker” mastficka och lite andra detaljer). Ändå har jag blivit rejält spolad på både Diamond Head och Maui i masthögt utan problem. Det finns alltså lätta segel som inte går sönder bara man tittar på dem. Däremot bör man som sagt ta extra väl om hand om dessa på land och dessutom klarar de inte UV-strålning mm lika bra som mer rejäla prylar.

• musmagneten

Medlem
    12 juni, 2003 vid 09:14

Personligen tycker jag att North verkar stå för de mest gedigna segelkonstruktionerna. Bra hållbarhet och clean graphics. Är inte förvånad att fler och fler ur eliten går ifrån Simmers “lågbudget” segel.

En fråga: Är det sant att RDM masterna är på väg bort pga dålig hållbarhet. Rykten från Maui säger nämligen att proffsen gått tillbaka till de tjockare masterna igen. Sant?

• ola-h

Medlem
    12 juni, 2003 vid 09:53

Jag har inte varit på Maui i år, men jag har mycket svårt att tänka mig att RDM är på väg bort. Fiberspar vet jag har haft problem med sin RDM och vissa andra “halv RDM” har inte heller hållt bra, verkar det som. De riktiga helsmala och erkänt fungerande RDMerna (Nolimitz, Powerex, Gulftech etc) är dock mycket starkare än traditionella master, det är ju det som är hela poängen.

Förra året på Maui såg jag INGEN kraschad RMD, trots att ca hälften av alla seglade med dem. Dock MÅNGA, MÅNGA kraschade traditionella “hållbara” vågmaster (alá FS Tidal Wave, NP X5 etc).

• ola-h

Medlem
    12 juni, 2003 vid 09:57

North är välsydda, men tyvärr rätt tunga. Det tycker jag går bort. Jag har ju lite kontakt med Hot och skall inte göra smygreklam, men jag tycker Hot har de bästa kombinationerna av starkt och lätt. Deras lättsegel är starka och deras starksegel rätt lätta.

• mag

Medlem
    12 juni, 2003 vid 11:08

Simmer = budget ???
    Jag har seglat Simmers fina vågsegel i 8 år och aldrig haft problem med kvaliteten (Onshore & WaveComp). Trots att jag använt dem mycket, haft dem riggade i solsken på stranden, kört stora vågor och åkt tvättmaskin, hamnat på revet mm. Men man bör nog vara rädd om alla segel framförallt inte rigga på asfalt/grus, rulla dem och inte spänna fast dem med spännremmar på taket, skölja dem då och då, torka dem ordentligt och rigga ner dem så de inte ligger i solen. Ingen plast gillar solsken! ´

Apropå att veckad monofilm så kan man vika ett helt nytt segel, oavsett märke. Beror troliegen mer på ägaren än filmen, även om självklart alla freestylesegel har extra tunn och lätt film.

/Magnus

Fast

• anonym-anvandare

Medlem
    12 juni, 2003 vid 11:38

Jag är allt för involverad i branschen för att vilja rangordna olika segels kvalite. Vad gäller skinnys/RDMs vill jag dock med kraft dementera att de skulle vara på väg bort. Det är precis tvärt om, de erövrar nya marknader och dominerar där de funnits sedan tidigare. Flera hyrverk på Maui har helt slutat med treditionell diameter till vågsegel då de helt enkelt går av så mycket enklare än skinny/RDM-master. Av de kända märkena har dock FS haft problem med sin RDM, dessutom har det sista åren dykt upp en rad budget-skinnys med billigare och i bland mindre kol. Huruvida dessa lever upp till de erkända skinny-masternas prestanda vad gäller böj och hållbarhet kan jag inte säga generellt, däremot finns det bra exempel bland dessa på riktigt dåliga master. Mitt råd: Ska du köpa en skinny/RDM, välj ett erkänt fabrikat. Har du ej råd med dessa – fortsätt köra på det du har!

Jesper B

PS: Jag är väl lite partisk även vad gäller RDM eftersom jag säljer två erkända fabrikat. Har dock inga problem att även rekomendera andra fabrikat som Powerex, Ezzy (förra året tillverkade av Powerex och i år av Nolimitz) och Zimmer (tillverkade av Powerex). Det finns säker fler bra men det ligger bortom min kunskap.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tveksam kvalitet på Simmers segel!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.