Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Twin uppgradering till quad
-
Twin uppgradering till quad
Publicerad av jonni på 13 juni, 2011 vid 07:31Har planer på att bygga om min Twin till en Quad undrar nu om det är någon som har några vassa förslag på boxar, fenor, fen placerin, vinklar m.m?
Eller finns redan någon där ute som har fräst ned två extra fenor?
Kommer egenskaperna att bli positiva?Bräda: Mistral Twinzer 76 2009
Hare bäst alla!
dude svarade 13 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Jag har gjort om några stycken, både singel till twin och twin till quad. Sätt i fenorna och ta en bild rakt från sidan och en vertikalt uppifrån och mejla mig eller posta här.
Ta också följande mått: bredd CC på befintliga boxar, bredden rail-rail i boxarna framkant, boxarnas framkant till tail, OFO, 2FO (dvs 60 cm).Mini-Tuttle eller Slotbox, bara att välja. 🙂
–S
-
Coolers!
Här får du måtten samt bilder på Twinzern:
CC boxar = 135mm
Rail-rail boxfr = 370mm
Frbox-tail = 373mm
OFO = 332mm
2FO = 461mm -
Enligt en teori som jag har så skulle det göra brädan bättre, mer lik den brädan som Tabou DaCurve Quad är i år. De har ju sagt att den brädan är mer som just denna bräda fast på speed – alltså bättre grepp och snabbare kant till kant – och det skulle kunna komma från att den har just fyra fenor i stället för två – som ger bättre grepp – och fenor som är kortare – vilket ger snabbare kant till kant.
Just när du sätter i fyra fenor i stället för två så får du också att brädan håller fast häcken i vattnet i bottensvängen bättre vilket ger dig en balanserad bottensväng.
I bottensvängen har jag alltid kännt att större singelfenade vågisar är svårare att få loss häcken och få ner railen där fram på, medan detta på mindre vågisar inte är ett så stort problem. På mindre twinfenade vågisar har jag känns det motsatta, alltså det är för lätt att få loss fästet från häcken och för lätt att lägga allt tryck på railen där fram så att jag helt enkelt sänker nosen och gör en kullerbytta. Detta hade jag speciellt problem med på min Evil Twin 74, alltså att tailen inte alls hölls fast i vattnet som den (onödigt mycket) görs av en singelfin.Enligt denna teori så tror jag att denna Mistral Twinzer 76 2009, som jag faktiskt testat och funderat över, kommer att fungera ypperligt med en quaduppsättning.
Och Svenne, här har jag ju faktiskt hittat varför jag nu också tror på quad på EvilTwinn74an! Skulle faktiskt vara grymt kul att testa nu! 😀
-
Det är inte alltid man vet vad man vill åstadkomma, men det kan vara värt att testa ändå. 🙂
Jag tror att du kan få till det. Om du använder MT-boxar är ingreppet relativt litet, med Slotbox självklart större håltagning fast med lite fenjusteringsmån som bonus. Om du kör med MT-boxar skulle nog följande funka:
Från tail till bakkant box: 335 mm.
Från rail apex (inte tucked under!) till centrum i bakkant: 50 mm.
Möjligtvis 1 grad Toe-in.
Använder du Slotbox kan du backa den 10 mm men behålla rail-måttet detsamma, dvs du behöver mäta in boxens placering 10 mm in i boxen. Om du förstår vad jag menar…Seså, kapa nu! 😉
-
dude;658878 wrote:…
Och Svenne, här har jag ju faktiskt hittat varför jag nu också tror på quad på EvilTwinn74an! Skulle faktiskt vara grymt kul att testa nu! 😀Klart den ska quaddas, du har ju redan kvaddat den. Fast nu får vi nog döpa om det till Evil Fin 74 istället. 🙂
-
Det lönar sig säkert att tillbringa ett par timmar med att läsa trådarna om quad konvertering och toe-in på http://www.boards.co.uk forum. Mycket djuplodande analyser!
-
Jag råkar ha två Tabou DaCurve… en twin (79) och en quad (91).
Jag skulle inte säga att quad är “snabbare kant till kant” än jämförbar twin, snarare tvärtom. Däremot ger quad en del andra intressanta fördelar, där mer grepp, stabilare bottensväng och bättre höjdtagning helt klart är tre. Men för lekfullhet på vågen, enkla riktningsförändringar och justeringar samt “snabbhet kant till kant” så röstar i alla fall jag för twin. Såpass mycket att jag snart kommer att testa min da curve 91 quad med två 17 twin fenor bara för att se vad skillnaden kan vara…
-
dr Masse;658926 wrote:Jag råkar ha två Tabou DaCurve… en twin (79) och en quad (91).
Jag skulle inte säga att quad är “snabbare kant till kant” än jämförbar twin, snarare tvärtom. Däremot ger quad en del andra intressanta fördelar, där mer grepp, stabilare bottensväng och bättre höjdtagning helt klart är tre. Men för lekfullhet på vågen, enkla riktningsförändringar och justeringar samt “snabbhet kant till kant” så röstar i alla fall jag för twin. Såpass mycket att jag snart kommer att testa min da curve 91 quad med två 17 twin fenor bara för att se vad skillnaden kan vara…
Du jämför väl inte två brädor med 15 % volymskillnad nu va?
-
Njäe, jag jämför min 91 liters quad med tre twin i samma storlek (RRD 90, Fanatic 93 och Starboard 86) och Witchcraft 89 och 92. Åsså jämför jag 79:an med Starboard 2010 quad IQ 81 samt 2011 JP SingleThruster 83. Har även kört RRD Twin 82 och 74.
Samtidigt så har jag rätt svårt att se hur exempelvis min 79 liters twin skulle bli “snabbare kant till kant” för att jag gjorde om den till quad. Däremot skulle en del andra egenskaper säkerligen förbättras, som grepp och höjdtagning. Men blir, som alltid, gladeligen motbevisad av verkligheten, det har hänt förr kan man lugnt säga! 😀
-
Vill bara härmed påpeka att jag skiter gladeligen i vad folk tror att de får ut av att bygga om sin bräda, och har inte brytt mig om det den här gången heller.
Kant till kant, höjdtagning eller inte är skit samma, skillnad blir det och hur det blir vet man efteråt. 🙂 -
Personligen skulle jag aldrig ta risken att “förstöra” en så modern bräda som du har.
Mycket osäkert om dess shpe fungerar i Quad setup samt om du “duktig” nog att genomföra ingreppet.
Du riskerar att förstöra din brädas värde.
Din Twin bräda är en bra bräda vad jag vet från tester.
Vill du verkligen gå över till Quad så skulle jag hellre rekomendera dig att sälja din Twin och köpa dig en “riktig” quad i så fall.
Personligen tycker att Twin bärdorna är ofta bättre i de flesta halvonshore förhållande man möter i sverige. Men smaken är som …. -
Tackar för Många kloka inlägg. Tror kanske att jag väntar en tid med ingreppet och istället test seglar lite quad-brädor för att verkligen känna efter om de har egenskaperna jag är ute efter. Twinen vill på tappa greppet vid hårdbelastning i gropig sjö”puckelpist”, kan åxå vara så att jag tenderar att segla för mycket med backre foten istället för att ligga på mera på den främre foten/masten. En annan hörnsten är höjdtagningen men det kanske är mera en känsla än verklighet. Hur mycket bättre är en quad på att ta höjd?
Sen om jag gör ingreppet så går det alltid att bara plugga hålen om det inte funkar, fölorar lite volym men en erfarenhet rikare.
-
Volym förlorar du inte…
Japp, en quad tar klart bättre höjd än en twin. Det är kanske framförallt enklare att “slöhöjda” med en quad, medans en twin kräver lite mer teknik och koncentration (två faktorer som gör att jag ofta hamnar långt ner i vind på twinbrädor, ah!). Dock kan man få en twin att ta bättre höjd genom att skjuta fram mastfoten en bit, peta i lite kraftfullare fenor, skjuta bak fenorna ett snäpp eller två samt se till att inte pressa på med bakfoten mot fenorna. Jag ser att du har ett par 165 LS i brädan, de är nog större än orginalfenorna i alla fall.
Ju mer det blåser, desto mindre blir höjdtagningsproblemet med twin.
Få brädor funkar bra att belasta hårt i gropig sjö, tycker jag.
-
Om du tycker att den är jobbig att segla när det är choppigt så kan du testa ett par mjukare fenor. Till exempel ett par gula 16 centimeters.
Logga in för att svara.