Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Twinfin för svenska förhållanden
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Twinfin för svenska förhållanden
doc svarade 16 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 22 Svar
-
Tröga vågor men stundom riktigt bra vinkel i Apel idag, gubbhögt på yttre brotten, bra tryck i 5.0, vissa körde 4.2 och äntligen fick jag testa brädan down the line. Fantastiskt! Dagens sista våg fångade jag på yttersta brottet, nära norra udden och red den ända in till stranden. Magiskt.
Mer intressant är att jag testade assymetrisk placering av fenorna. Cutback-fenan långt fram och bottomturn-fenan långt bak. Funkar klockrent. När det var lite skvalpigt pga att vinden vred lugnade bottensvängen ner sig lite med fenan långt bak. På väg ut kändes det lättare att ta höjd och skära upp på vågen i hoppen. Med bra sideshorevinkel funkade det fint på väg in men i cross-on, när man går lite parallellt med vågen innan man börjar rida den kändes det lite fladdrigt och tåfenan kom nära kanten och hade en liten tendens att suga luft. Ingen spinout, men kan kunde känna hur det ryckte lite.
Flyttade därefter fram bägge fenorna hela vägen och konstaterade att det krävde mer press på framfoten på väg ut men att jag fortfarande tog bättre höjd än alla andra och svängvilligheten på väg in var sagolik! Finns risk att fenorna stannar där framme för gott. Jag kom till och med runt till vattenstart i en wave 360, vilket aldrig en s fallit mig in att försöka förut.Alla ni som fastnat i utvecklingen – testa en twinfin! Det kanske inte alls passar, kanske rentav känns kass, men jag unnar alla den nytändning som jag fått efter att jag fick min nya bräda. Till hösten blir det en twin till, första mailet om shape gick iväg igår. Dags att börja fundera på grafiken…
-
Intressant läsning! Jag ska definitivt testa assymetrisk placering av fenorna på min quatro nästa gång. Har tänkt på massa gånger men sen har det aldrig blivit av att jag provat. Hur många centimeter skiljde det mellan fenorna när du testade?
-
Jag satte cutbackfenan längst fram och bottomturnfenan längst bak, bara för att verkligen känna skillnad. Med bottomturnfenan mitt i boxen kunde jag fortfarande ana lite skillnad, men definitivt inte så stor. Kul experiment. För att vinna något tycker jag att det krävs bra tryck i vågen, lite chop eller hög fart på brädan. Där kan det annars kännas lite nervöst i bottensvängen om man är överriggad och har fenorna långt fram.
Schysst Marley-grafik, men jag är kanske ingen Reggae-kille.
Kanske en variant på Kiss Dynasty-omslaget, med posteriserat vitt-svart-silver-rött. -
Ok, rätt långt mellan alltså. Jag får helt enkelt testa. Hittils har jag alltid kört med fenorna nästan allra längst bak, just för att få lite lugnare gång och bättre höjdtagning. Brädan svänger bra ändå… Men nästa gång ska cutbackfenan framåt!
-
Jag har kört med fenorna mitt i boxen men igår avslutade jag som sagt med fenorna allra längst fram, dvs mitt under bakfoten. Jag tog fortfarande tokig höjd, men bara med medvetet tryck på framfoten. Med fenorna längst bak tycker jag man får lite för mycket air conditioning, dvs spinouttendens, då fenorna har lättare att suga luft från kanten. Får mig att undra hur Fanatics twin funkar. Deras boxar sitter ännu närmre kanten än mina.
-
Hur mycket luft fenorna får beror nog inte bara på hur nära kanten boxarna sitter. Hur kanten ser ut och, kanske framförallt, bottenkurvan är lär nog påverka mer huruvida brädan “suger luft”. Tror jag.
-
Dom lär ju ha testat en hel del innan dom bestämde sig, så nå’t jätteproblem kan det ju knappast vara. Jag har ju inga problem heller, det känns bara när man går på hälkant på vågen för att ta höjd, och samtidigt är lite överriggad. Och som sagt, spinout får jag inte. Faktiskt mindre spinoutproblem än på mina singelfenor när jag tänker över saken…
Logga in för att svara.