Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

  • oscar

    Medlem
    9 april, 2008 vid 12:00

    Jag tycker dom är ascoola. Men växte ju upp under 80-talet så….lite twisted sisters över dom haha

  • charlieb

    Medlem
    10 april, 2008 vid 09:51

    @Oscar 457288 wrote:

    Jag tycker dom är ascoola. Men växte ju upp under 80-talet så….lite twisted sisters över dom haha

    Instämmer fullt ut!

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 april, 2008 vid 01:55
  • dude

    Medlem
    11 april, 2008 vid 06:24

    AHD Seal är väl både twin eller tri-fin?
    http://www.a-h-d.com/boards/windsurf/2008/seal/?ahdid=fhntvj1qh2lsba4np80e0nnb13
    2008 Seal windsurf boards

  • poppo

    Medlem
    11 april, 2008 vid 07:30

    @dude 457671 wrote:

    AHD Seal är väl både twin eller tri-fin?
    http://www.a-h-d.com/boards/windsurf/2008/seal/?ahdid=fhntvj1qh2lsba4np80e0nnb13
    2008 Seal windsurf boards

    Snarare trifin eller single:

    “Tuned in tri fins the board is explosive, expressing itself in movement demanding action and more action.”
    “Tuned in single fin the Seal becomes a compact board offering the largest possible range of use.”

  • jesper_b

    Medlem
    11 april, 2008 vid 08:56

    AHD-sälen är inte twin. Nästan säker på att den är “2+1” dvs en vanlig us-box för bakfenan och någon annan mindre fenbox (typ fcs, futures, lockbox eller liknande) för side-bit fenorna. “Thruster” är på samma sätt std-benämningen för tre fenor av liknande storlek och fästen (antingen laminerade eller surffenbox). Tri-fin är nog AHDs eget begrepp eller om det kanske är mer etablerat inom vindsurfing, inte vet jag. Kanske kanske är det us-box även på sidfenorna…

    Jag var nära att prova 88an härommånaden. En kompis till mig (Glenn på hotsailsmaui) har gjort grafiken (i mitt tycke ovanligt fin för att vara i vindsurfindustrin) och fick ett gäng brädor som betalning. Han menade dock att den var hur kul som helst i typ ingen vind alls och i lite slöare Kanahavågor. När vi snackade lite om denna bräda och jämförde med twins trodde vi dock att Keith T (Quatro-shapern) bara skulle garva om han kollade in AHD-sälen.

    De var ju synd att jag inte provade den, men jag hade ju en magisk twin som skulle användas…

    Jesper B

  • dr-masse

    Medlem
    11 april, 2008 vid 09:11

    Från directwind.com

    seal1.jpg

  • dr-masse

    Medlem
    11 april, 2008 vid 11:06

    På tal om twin-fins, och lite annat, så tyckte jag att detta var en rätt intressant intervju med Kauli

    http://www.boardseekermag.com/special_features/interviews-with-windsurfers/Kauli-Seadi-063.htm

  • dude

    Medlem
    11 april, 2008 vid 15:01

    Det vore intressant om vi breddade resonemanget och fick lite input från de här “tri-fin”brädorna också. Det verkar ju som att dessa även har något liknande att ge.

    Simpelt sett kan det handla om att ha fena som är mindre djup och närmare railen för att få mer grepp för tajtare svängar på vågen.

    Av vad de säger skulle jag gärna ha en Seal 88:a eller 102:a för vågor och den försvinnande sidvinden vi brukar få på Torö. Men jag har ingen lust att köpa nya brädor bara för att testa en efter en. Så tät är jag inte!

  • knodden

    Medlem
    12 april, 2008 vid 19:41

    Som sagt – kring det där med twin får man en känsla av “been there done that”!

    Jag tycker Detta är lite typiskt såna tillverkare som exempelvis Star Board. De har så j-a bråttom att hitta nyheter som de kan kränga på folk hela tiden! Ta det här med SUP exempelvis: År 1980 höll vi på med såna brädor (Windsurfer och Windglider) – och det funkade inte då heller!!!

    Själv kommer jag att avvakta tills det kommer VERKLIGA nyheter som man snabbt kan hoppa på!

  • mag

    Medlem
    13 april, 2008 vid 18:41

    Frågar du de bästa seglarna i världen som kör vågridning i sidvind så håller de inte med dig en sekund! De kör inte twin fin pga sina brädsponsorer!

    Frågar du mig som gillar vågridning i bra förhållanden så håller jag inte med dig alls.

    Men varför helt enkelt inte prova? gillar du det inte så är det ju bara bra (du slipper köpa ny bräda! 😉 )

    Om man gillar att hoppa mycket eller köra fort och svänga lite här och där, som 75% av seglingen på normalstränderna i Sverige) så skulle jag klart rekommendera en helt vanlig vågbräda. I denna typ av segling har nämligen twin-fin troligen inga fördelar, enligt mig. Men kör du Sverige/Danmark/Europa runt i jakt på sidvind och fina vågor kommer det hela i helt annan dager, då är fördelarna betydligt fler. Jag blir lycklig bara jag tänker på svängegenskaperna på mina twin-fins!!! 🙂

    Vill du hoppa på en verklig nyhet så är det väl kitesurfing, eller?
    /Magnus

  • dude

    Medlem
    13 april, 2008 vid 20:00
    Knodden;457987 wrote:
    Som sagt – kring det där med twin får man en känsla av “been there done that”!

    Jag tycker Detta är lite typiskt såna tillverkare som exempelvis Star Board. De har så j-a bråttom att hitta nyheter som de kan kränga på folk hela tiden! Ta det här med SUP exempelvis: År 1980 höll vi på med såna brädor (Windsurfer och Windglider) – och det funkade inte då heller!!!

    Själv kommer jag att avvakta tills det kommer VERKLIGA nyheter som man snabbt kan hoppa på!

    Så talar en sann pessimist – eller rättare sagt, någon som är bränd av gamla erfarenheter. I och för sig ingenting konstigt det, bara lite trist.

    Man skulle alternativt snarare kunna säga att Starboard är en föregångare. (Ta till exempel Starboards Evo som började trenden med snävare svängar på vågen. Tänka sig är det nog den trenden som lett till flerfenakoncepten idag. Jag har inte så bra koll på hur man förklarar begreppen eller koncepten så det är lite svårt att sätta det i ord men om jag väljer att se det så att kortare o bredare vågisar gör att man har närmare kontakt med främre railen så har man till exempel större möjlighet att förlita sig på främre railen i de mer kontrollerade slajder/spin-out:er som flerfensbrädor ger. )

    Inte får man vara så enfaldig och tro att det räcker att förändra en parameter och hålla de andra konstanta för att genomgå en revolution! …eller nåt sånt 🙂

  • dude

    Medlem
    13 april, 2008 vid 20:08
    Knodden;457987 wrote:
    Som sagt – kring det där med twin får man en känsla av “been there done that”!

    Jag tycker Detta är lite typiskt såna tillverkare som exempelvis Star Board. De har så j-a bråttom att hitta nyheter som de kan kränga på folk hela tiden! Ta det här med SUP exempelvis: År 1980 höll vi på med såna brädor (Windsurfer och Windglider) – och det funkade inte då heller!!!

    Själv kommer jag att avvakta tills det kommer VERKLIGA nyheter som man snabbt kan hoppa på!

    Är det möjligtvis ett skämt? Du är så anti att det skulle lika gärna kunna vara ett ironiskt skämt – som jag i så fall skulle ha gått på :tongue:
    (Skulle ju vara typiskt om de var Surfslusken i förklädnad, haha!)

  • knodden

    Medlem
    13 april, 2008 vid 20:37
    dude;458171 wrote:
    Så talar en sann pessimist – eller rättare sagt, någon som är bränd av gamla erfarenheter.

    Man skulle alternativt snarare kunna säga att Starboard är en föregångare. (Ta till exempel Starboards Evo som började trenden med snävare svängar på vågen. Tänka sig är det nog den trenden som lett till flerfenakoncepten idag.

    Inte då – Jag är en boren optimist – har till och med seglat den klassen! 😉 Bränd av gamla erfarenheter är jag inte heller – men till skillnad från vissa andra en aning rutinerad när det gäller att sålla bland varje säsongs nyheter.

    Jag menar att innan en nyhet blir etablerad och slår igenom på bredden så är det bara en fluga, som möjligen passar ett fåtal experter eller bara i vissa förhållanden. Om flugan lever vidare och utvecklas – som exempelvis Wide Board-konceptet för några år sedan – då är det dax att hoppa på för det stora flertalet användare. Vad som verkar hända nu med Twin, är att man från tillverkarnas/försäljarnas sida rekommenderar det till i stort sett alla användare – i alla förhållanden. Då anser jag att vi hamnat en aning snett.

    Twin är som nämnts tidigare ingen nyhet – jag minns att jag såg bilder i surftidningar på tidigt 80-tal, där storfräsarna på Hawaii körde på “Twin” eller “Mittfena + Thrusters” i extrema vågförhållanden – på assymetriska brädor förstås. Men det var just det: Konceptet passade i de förhållandena – inte för vanlig enkel Free-Ride som de flesta av oss körde/kör i Sverige.

    Vad gäller Starboard som föregångare, så håller jag givetvis med. Men – de går ibland ett par steg för långt. Och måste backa tillbaka igen.

    Precis som de flesta andra företag är de ute efter att göra oss kunder nöjda. Men de måste också löpande leverera nyheter så att vi kommer tillbaka igen och igen och igen – och spenderar pengar. Annars går deras verksamhet inte ihop.

    Det är här min poäng ligger: För oss konsumenter (=fattiga surfare?) gäller det att då vara lite kritiska och ifrågasättande och inte i alla lägen svälja betet för fort. Detta givet att man har en ändlig summa pengar förstås. Annars är det väl bara att öppna plånboken och köpa en bräda av varje sort ?!:smirk:

  • ola-h

    Medlem
    13 april, 2008 vid 21:20

    Efter att Kauli “kom ut” med sina twin fin har antagligen de flesta shapers/märken också passat på att testa thrusters/tri-fin igen. Jag vet att Keith T gjort det. Starboard var länge inriktade på att gå den vägen och gjorde en hel del prototyper innan de slutligen lade ned det projektet och valde twin istället. Man kan undra varför?

    Twin och thrusters verkar till synes vara rätt lika, men personligen tror jag att det finns några väldigt centrala skillnader som har att göra med att en av de viktiga egenskaperna hos twin är att det INTE finns någon fena bak i mitten. Som jag “förstår” twin är det alltså snarare avsaknaden av centrumfena än existensen av sidofenor som gör den stora skillnaden och ger twin fin brädor dess (viktigaste) karaktär.

    Nu tror jag iofs själv att det finns många fördelar med thrusters också och att twinvågen förhoppningsvis öppnar vågseglares sinnen lite så de vågar experimentera lite mer och att thrusters därmed dras med lite. Men i princip tror jag att thruster i princip funkar precis tvärt om relativt twin.

    När det gäller AHD-sälen så har jag inte seglat den men jag tror det är en rätt intressant bräda fast också rätt specialiserad.

Sida 4 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.