Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

• knodden

Medlem
    15 april, 2008 vid 18:18
    Mats_O;458353 wrote:
    Vari menar du att likheten mellan en SUP och 80-talets Windsurfer och Windglider ligger? En SUP är ju en stor surfbräda (utan segel) som man paddlar med paddel istället för med händerna, och en Windsurfer var väl ändå en tidig windsurfingbräda. Förstår inte liknelsen. Kanske testade du att surfa vågor med paddel, utan segel, på din Windglider. Då skulle jag rekommendera dig att testa en modern SUP, det lär vara milsvid skillnad i surfegenskaper mellan dessa. Kanonkul är det iallafall tycker jag, och skiter i om det är en fluga eller inte.

Vad gäller twinsens vara eller icke vara så är mitt tips, testa om du har möjlighet, mig hjälpte det enormt i framförallt toppsvängen. Riktigt skojigt, sen skiter jag blankt i om det är en trend, ett säljknep aller annat, och jag struntar egentligen också i vad Kauli säger, då min segling är ljusår från hans. Mina tankar runt twin-fin, och SUP, baserar jag till 100% på egna tester. Det blir roligast då.

Vi testade faktiskt just detta när det inte blåste nog mycket – att paddla brädorna med lång paddel alltså – en del av oss hade “singelpaddel” och en del “dubbelpaddel”. Men det var inte något som riktigt slog igenom kan man säga – det blev mer vattenskidor som gällde när vinden inte riktigt ville blåsa i. 😉

I övrigt tycker jag Ditt resonemang är helt rätt – Att tänka självständigt och hoppa på det som känns vettigt för mig själv när jag väl skall göra mina investeringar!

• mats_o

Medlem
    15 april, 2008 vid 18:26

@Knodden 458678 wrote:

Vi testade faktiskt just detta när det inte blåste nog mycket – att paddla brädorna med lång paddel alltså – en del av oss hade “singelpaddel” och en del “dubbelpaddel”. Men det var inte något som riktigt slog igenom kan man säga – det blev mer vattenskidor som gällde när vinden inte riktigt ville blåsa i. 😉

I övrigt tycker jag Ditt resonemang är helt rätt – Att tänka självständigt och hoppa på det som känns vettigt för mig själv när jag väl skall göra mina investeringar!

Så här kul är det med SUP idag, jag och Ola H för några veckor sedan.

• dude

Medlem
    15 april, 2008 vid 19:26
    Knodden;458667 wrote:
    …jag är … ute efter … själva fenomenet Twin – oavsett tidsepok. … De allra flesta av oss känner förmodligen ingen skillnad överhuvudtaget – beroende på att vi inte seglar i de förhållanden som Twin är avsett att användas i … Större skillnad gör troligen brädans bottenform, scoop, fentrim, mm.

Själv tror jag att twin ger en betydlig försämring i kursstabilitet, fart, och acceleration vilket i sig skulle vara förödande för mina möjligheterna att över huvud taget ta mig ut vilken halvstor eller större dag som helst på Torö stenstrand. — Det är kanske därför som många rekommenderar att välja en bräda med några liter mer i volym för att få lite bättre acceleration. — Så för mig är det självklart att det kommer kännas en del skillnad att köra en twin. Det jag hoppas på, är att svängarna på vågen ger mer känsla och möjlighet för spelrum.

Till slut handlar det nog om ifall det negativa är överkomligt jämfört med det positiva.

Just den här vågskålen, mer sväng på vågen kontra fart acceleration, fart och kursstabilitet har vart på tapeten förut här. Var det inte Staffan Bolminger som sa att han är allt för hög fart och höga hopp o allt det där, medan då Ola Helenius skulle va allt för upplevelse på vågen o att svänga så vertikalt upp mot läppen möjligt.

På något sätt tycker jag hela vågbrädsmarknaden har flyttat sig mer åt tajtare svängande brädor jämfört mer några år bakåt i tiden – de e kortare, bredare, …

• mag

Medlem
    15 april, 2008 vid 19:33

Jag har inte märkt några problem med varken fart, kurs eller acceleration. Men jag gasar kanske inte järnet jämt, men märkbart är det i alla fall inte i min värld… Men ska du mest hoppa o segla onshore är valet lätt, singelfena.

/Magnus

• knodden

Medlem
    15 april, 2008 vid 21:54
    Mats_O;458679 wrote:
    Så här kul är det med SUP idag, jag och Ola H för några veckor sedan.

Ser gôtt ut – även om det saknas något…..

Segel!!! 😀

• ola-h

Medlem
    16 april, 2008 vid 06:54

@Knodden 458733 wrote:

Ser gôtt ut – även om det saknas något…..

Segel!!! 😀

Kanske beroende på att det även saknas vind.

• koa

Medlem
    16 april, 2008 vid 08:10

Scott Mckerser körde “3-fenat” på photoshootet igår…på Hookipa..

• koa

Medlem
    16 april, 2008 vid 08:14

Scott Mckerser windsurfade “3-fenat” på photoshootet igår…på Hookipa..

• ola-h

Medlem
    16 april, 2008 vid 10:02

@Koa 458786 wrote:

Scott Mckerser windsurfade “3-fenat” på photoshootet igår…på Hookipa..

Det måste varit en 2010:a. Internationella vindsurfingvågbrädesfentrendskonsortiet har bestämt att antalet fenor på vågbrädorna från och med 2007 års modell skall följa formeln

f=2+sin(pi/2*(n-2008)) där n är årsmodellen och f är antalet fenor.

Med andra ord kommer fenantalet ges av sekvensen 1, 2, 3, 2, 1, 2, 3, 2, 1, 2, 3, 2, 1…

1 fena 2008, 2 fenor 2009, 3 fenor 2010…

• dude

Medlem
    16 april, 2008 vid 10:16
    Mag;458699 wrote:
    Jag har inte märkt några problem med varken fart, kurs eller acceleration. Men jag gasar kanske inte järnet jämt, men märkbart är det i alla fall inte i min värld… Men ska du mest hoppa o segla onshore är valet lätt, singelfena.

/Magnus

Magnus, du talar motsatser här – först säger du att du inte känner några som helst skillnader mellan singel och twin och sen säger du att valet är lätt för att hoppa och segla onshore. Okay, jag förstår att du inte vill erkänna några nackdelar, eller att åtminstone nackdelarna inte är tillräckligt betydelsefulla. Kan jag anta att du menar att det handlar om en skillnad i känsla när du säger att singel är “bättre” för hopp och onshore?

• ola-h

Medlem
    16 april, 2008 vid 10:55

Jag kan inte föra Magnus talan, men självklart är single fin oslagbart när det gäller “speed” och driv i raktframseglingen. Extremfallet är ju en rak, smal och tunn slalomfena, men för vågsegling gör vi vissa kompromisser för at få bättre kontroll och svängbarhet. Jag skulle säga att en twin fin bräda huvudsakligen planar lika tidigt och tar minst lika bra höjd som _motsvarande_ singel fin, (lite beroende på seglarens kompetens). Den praktiska skillnaden i ren speed tror jag också är försumbar. Däremot så blir det inte riktigt samma känsla av driv från fenan. Man kan säga att twin fins vill svänga mer och därför inte riktigt blir lika naturliga när man laddar på fart rakt fram. Men detta är förstås oerhört beroende på resten av shapen. Det är enkelt att plocka ut en twin och en single där twin-brädan har mer “rakt-fram-driv” än en singelbrädan. En av de Starbord protos jag körde på Maui var extrem snabb och lättplanande och nästan “freestylevågig” i känslan rakt fram. Betydligt drivigare på det sätet än t ex en EVO (singlefin).

Och det är lite så jag ser det. Fenbestyckningen är EN shapedetalj bland många andra. Den kan användas till att göra en redan extrem vågridningsshape ännu extremare. Men man kan också tänka tvärtom och använda det faktum att twin gör brädan “mer loose” till att göra resten av shapen “snabbare” och få till en ny typ av allroundkompromiss.

Så igen, innan man vet exakt vilken bräda man pratar om går det inte att säga verkan bu eller bä för en given seglare.

Om det är _enbart_ hopp och onshore som är på agendan så finns ju ingen anledning att inkorporera en i grunden svänginriktad innovation. Då finns det redan singlefinbrädor som i princip är helt optimala. Men när jag seglar i Apleviken så tycker jag mig se många seglare som både vill rida bra och hoppa. För dessa kan det mycket väl vara så att någon viss twinfinbräda blir intressant.

• dude

Medlem
    16 april, 2008 vid 12:23

Tack Ola. Ett steg närmare vad twin egentligen är! 🙂

• mag

Medlem
    16 april, 2008 vid 19:19

Jag har även små fenor på mina singelvågbrädor (ofta under 20cm) vilket ev gör att jag inte upplever skillnaden. Men skulle jag ha ambitionen hoppa tokhögt en dag så sätter jag nog helst på en 22-24 cm för att kunna trycka på, få grepp rakt fram och rigga större. Och tar en freestylewavebräda. En twin har tendes att släppa lättare, precis som en liten singelfena om du inte passar dig, vilket inte precis gynnar toppfart och hopphöjd. Man köper twin om man vill svänga, mer, roligare, snävare, bättre(?), snabbare etc etc.

Vad vill du? It´s up to you!
    /Magnus

• rrd

Medlem
    17 april, 2008 vid 14:40

5-Fin proto för serietillverkning. Vågbräda med fem fenor.

Inhandlad i samma byggnad som Quatro på Maui för några år sedan.
    Lite reducerat pris pga proto, killen som gjort den berättade om sina bakomliggande tankar. Handgjord/shapad i exklusivt träslag med känsla för surfing.

Kanske lite för många fenor för det konstnärliga men funktionaliteten ökar.

Den okunnige betraktaren ser inget men den invigde ser det underliggande budskapet.

Någon som har en liknande? Har jag fenrekord?

//Magnus

• ola-h

Medlem
    17 april, 2008 vid 15:01

Extremt innovativt att ha fenorna på tvären. Eller är det bara brädan som är väldigt kort i förhållande till bredden?

Sida 6 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.