Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?
koa svarade 15 år, 9 månader sedan 40 Medlemmar · 202 Svar
-
Jag tror det är brädan som är på tvären!
Oxå mycket nydanande med den ljusa nåtade “touchen” – lite segelskepps-känsla över det hela!
Träfenor – hmmm?!
-
Såg faktiskt en bild på en Mistral tri-fin med 2009 grafik nyss….
-
Som sagt, tri-fin (thruster) är för 2010… (allvarligt talat tror jag att det faktiskt kan dyka upp då, fast inte i första hand som uppföljare till twin-brädorna utan snarare på brädor för lite segare vågor).
-
Oregistrerad
Gäst17 april, 2008 vid 20:24Eftersom detta är en sån teoretisk tråd kan ni kanske svara på detta.
Är det stor skillnad på tight sväng med en twinfin och en singelfin men väldigt kort sådan? Nu kan jag inga längder på twin men säg att man har två fenor på 20 cm och singel på 15. Vilken svänger bäst? Är fenornas placering och vinkel mer viktigt än totalarean i vattnet?
Skulle en bräda som i teorin kan placera sin position i sidled under färd svänga bättre? Låt mig förklara. Segla rakt fram = fenan i mitten. Skarp högersväng = fenan så långt ut mot brädans högerkant alt vänsterkant.
-
Sega vågor? – Surf i Jello alltså!
Apropå segt – Kallt vatten är faktiskt trögare än varmt!
Tidigt på våren innan vattentemperaturen kommit upp ordentligt är det generellt mindre vågor än när temperaturen stigit en bit – detta givet förstås samma förhållanden i övrigt.
Ja – jag vet att denna info inte ens var i utkanten av ämnet, men ändå!
-
@Oregistrerad 459107 wrote:
Eftersom detta är en sån teoretisk tråd kan ni kanske svara på detta.
Är det stor skillnad på tight sväng med en twinfin och en singelfin men väldigt kort sådan? Nu kan jag inga längder på twin men säg att man har två fenor på 20 cm och singel på 15. Vilken svänger bäst? Är fenornas placering och vinkel mer viktigt än totalarean i vattnet?
Skulle en bräda som i teorin kan placera sin position i sidled under färd svänga bättre? Låt mig förklara. Segla rakt fram = fenan i mitten. Skarp högersväng = fenan så långt ut mot brädans högerkant alt vänsterkant.
2*20 vs 1*15 är lite väl orättvist, men i princip tror jag att det är fenornas placering som är det viktigaste. Djupet gör också en del, men jag tror placeringen är viktigare när det gäller de egenskaper som framhävs mest när det gäller twin fin. Inte bara att de sitter längre ut mot kanten utan också att de sitter längre fram, mer under foten.
-
Tyska Surf magasinet skulle göra en djupdykning i ämnet Twin fin´s i maj nummret! De brukar ju vara ganska seriösa i sina utvärderingar, iaf när det inte gäller att jämföra olika märken!
En intressant notering var notisen om vad som kommer mera i maj nummret . ” Sverige…Tre blonda världscup seglande skönheter visar sina hemma spots”
Kul med lite svensk reklam… -
Ja det är ju denna info som finns angiven i trådens inledning…
För den intresserade stavas för övrigt orden: finns, maj, numret, notisen och tre…prickar används
-
@RRD 459173 wrote:
Ja det är ju denna info som finns angiven i trådens inledning…
För den intresserade stavas för övrigt orden: finns, maj, numret, notisen och tre…prickar används
Det skulle dock kunna vara så att Twin fins syftar på dubbelfenor och inte på [… ämnet Twin finns i …]. Detta skulle dessutom göra att det var en korrekt mening.
-
Självklart är det så!
Det är dessutom helt rätt att göra lite extra reklam för denna intressanta info i majnumret som ges ut den 23 april.
Men frågan är hur bra bedömningar och tester tyska Surf egentligen gör?
Min känsla är att tyskarna håller sig mer till tekniska mätningar och exakta fakta. Det känns väldigt teknokratiskt. De skriver och formulerar sig dessutom lite lustigt i sina texter, mycket udda jämförelser och liknelser. Jag saknar mycket de upplevda känslor som de engelska och amerikanska tidningarna använder sig av. I och för sig kan detta bero på det tyska språket men jag tror inte det. Jag har läst tyska biltidningar mm och kan inte känna igen mönstret här.
-
@RRD 459173 wrote:
Ja det är ju denna info som finns angiven i trådens inledning…
För den intresserade stavas för övrigt orden: finns, maj, numret, notisen och tre…prickar används
Fan va tråkigt en del människor måste ha här i livet!!!!
Kan inte rå för mina problem med damp & AD/HD osv. säkert glömt något handikapp eller var det bara att jag hade lite väl brådis innan mötet i morse. Ber så hemskt mycket om ursäkt “RRD” om jag stört ditt ordnings sinne!!! -
Tester är ju tester och de har sina givna begränsningar. Men jag tycker nog att SURFs beskrivningar ofta är helt OK. Inom en testgrupp skapas det ofta vissa “ideal” som kan göra att bedömningarna blir lite speciella och “smala” men så är det ju med alla tidningars testgruppen och jag tycker nog SURF står sig bra.
Skall man ta fram sin lite skeptiska sida är de ju värt att komma ihåg att en “hype” som twin fin är något som tillverkarna vill tjäna pengar på, men också något som tidskrifterna vill tjäna pengar på. Det blir lika viktigt för tidskrifterna att “positionera sig rätt” som det är för tillverkarna. Så vem i hela världen skall man lita på…
-
Frågan är vilken storlek på en Twin Fin man ska ha.
I det fall man har två vågbrädor, tex en 70 l och en 75 l, en för vind -4,7 och en för 4,7-5,3. Den mindre gäller mer för sideshore. En Twin Fin ska man ju välja lite större volymmässigt. Ska man ersätta 70 l eller 75 l?
Eller är det tom så att den har ett så snävt intervall för en viss typ av vågor o sideshore att det är en kompletterande bräda det är fråga om? Är detta overkill…
Kommer Twin Fins att lanseras som ett alternativ i sin brädklass där samma bräda finns med Single, fast men lite annan shape. Eller kommer det att vara endast Twin Fin som gäller?
Proffsen verkar ju använda Twin Fin i de mer perfekta förhållandena (se lite skrivet om Robbie Swift längre upp i denna tråd). Eller är det så om man som seglare är extremt inriktad på vågsegling och speciellt cutbacken så tar detta över och Twin Fin ger så mycket mer.
Den minsta brädan ska ju kunna ta mycket vind tom ner till 3,8. Det är ju ofta i mer vind som vågorna blir större, i den större brädans intervall, 4,7-5,3 blir det ju mindre vågor.
Det är nog 75an som ska ersättas i så fall. Om den nu ska ersättas…
Fast om bara vinden kommer om någon vecka, det ser nästan ut att bli rekord i långt seglingsuppehåll på västkusten, så är det som vanligt helt oöverträffat kul att få lite vågsegling med sin inseglade grejer. Men det är ju alltid kul att testa något nytt…
-
Apropå tri-fins, är det ingen som har provat Witchcraft-brädorna (Fuerteventura märke)? Dom har ju kört med tre fenor i evigheter. Ska funka riktigt bra säger localsen där. Dom tar höjd väldigt bra + har bra fart och samtidigt väldigt svängiga.
Irie Man
-
RRD Wave Twin 2009 15/04/2008
Newly arrived in the RRD team, Alex Mussolini took advantage of the PWA event in Cape Verde to show off some new boards with brand new decos, all fitted out as twinzers…
A little bit of research later and it appears that the Italians too are getting very interested in the subject of twinzers and should be releasing a brand new range of their own this summer called the Wave Twin !
Comprising 4 models at 66, 74, 82 and 90 litres, the RRD Wave Twin series should eventually be a series of 5, with the final model going by the name of the Litewind, a 99 litre version dedicated to light wind riding !
And profiting from this unexpected release, RRD could also be on the verge of re-vamping their original logo to give it a more 2008 feel…
Source : RRD International
Logga in för att svara.