Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?
Taggad: freestyle, twinser, våg, våg freestyle
-
Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?
snaffe svarade 14 år, 6 månader sedan 59 Medlemmar · 351 Svar
-
Inom vågsurfingen byggdes den första stubbien 1967 ca så någon nyhet är det ju inte direkt. Under 80-talet satte man ju rigg och stroppar på allt möjligt ffa på Hawaii så det är säkert gjort förut men kanske inte i kommersiellt syfte.
Har någon kvar den gamla Funsport där det var ett reportage om nån kille som seglade en gul “Spoon” med en mastkamera som var så tung att den behövde en stötdämpare i mastfoten?
Brädan var kort, bred och hade ingen volym alls, bara en botten med fenor, som en kite-twintip. Snacka om stubby. -
Inget är väl någonsin HELT nytt, men man får nog säga att EVO-brädorna var tämligen nyskapande och trendsättande, även om stubbiekonceptet sedan breddats och många märken numer har sin egen tolkning av vad en bräda i denna klass skall vara bra på. Man kan ju tänka sig att detsamma händer med t ex twin fins. Men liksom med stubbiekonceptet blir det nog svårt att få marknaden att inse hur stora skillnaderna kan vara mellan olika brädor som klumpats ihop i samma klass. Och antalet fenor är säkert en ännu större “förväntningslikriktare” eftersom det är så lätt att räkna fenor…
När det gäller stubbies så seglade jag min första EVO för nästan exakt 6 år sedan, när jag fick min första EVO 74. 2004 var första årsmodellen. Här är ett klipp från en av mina första EVO-sessioner någonsin som både illustrerar brädans förmåga att få och hålla fart även utan tryck i seglet, förmåga att svänga vertikalt mot vågen och förmågan att vara stabil i vitvattnet. http://ncm.gu.se/media/ola/wave-snap3.mov
-
Och som bekant så var AHD först på marknaden med stubbies år 2003 med Attitude-Wave brädorna!
http://www.a-h-d.com/boards/windsurf/2003/attitude-wave/
Hah! 🙂
-
Fast som bekant så var ju det en helt annan typ av bräda när det begav sig, baserad på en snabb rocker, egentligen mer lik dagens freestylevågisar. En av EVOns karakteristiker var (är) ju rätt mycket rocker och så såg också de flesta “kopiorna” från de andra stora märkena ut första året. Så man kan nog inte säga att AHD startade trenden. Men många märken har ju låtit sina “stubbies” glida mer åt snabb planing och “krispig” känsla i små vågor på bekostnad av kontroll och användningsområdets storlek. Så visst, retrospektivt kan man helt klart se Attitude wave som en slags stubbie på samma sätt som man kan säga att HiFly var först med att i modern tid köra twinsers (även om de inte hade ett dyft med starten av den nya twin fin trenden att göra).
-
Haha, vilken dynga! Lite mer eller mindre rocker hit eller dit är inte värre än skillnader inom resp brädklass idag. Attitude-Wave marknadsfördes som en kort/bred vågbräda för euro-förhållanden precis som EVO. Att man valde att inte ha lika mkt rocker handlade mer om en tuning. Precis som olika stubbies idag är tunade med mer eller mindre rocker. Olika preferenser hos shapern! Och nog fan gick det finfint att rida vågor med Attituden. Snabb och lättplanad var den iofs med sin sparsmakade rocker, men svängde gjorde den! =)
Menmen, vi har ju haft den här menlösa diskussionen innan och med dej som Starboard-represenant och mej som tjurskalle lär det väl inte ändra på något den här gången heller! 🙂
-
Doc;556780 wrote:Har någon kvar den gamla Funsport där det var ett reportage om nån kille som seglade en gul “Spoon” med en mastkamera som var så tung att den behövde en stötdämpare i mastfoten?
Brädan var kort, bred och hade ingen volym alls, bara en botten med fenor, som en kite-twintip. Snacka om stubby.Det låter väldigt mycket som George Greenough. Han har både vind- och vågsurfat på en enorm massa konstiga skapelser som i vissa fall ingen annan än han kunnat surfa på.
Greenough uppfann ju också rdm-masterna nån gång under 80-talet och tillverkade sina egna i kolfiber. Sen brann de upp och då orkade han inte göra nya utan vände sig till en firma som hette NoLimitz och bad dem tillverka en bunt nya master åt honom. Resten är historia. 🙂
-
Lars_K;556814 wrote:Haha, vilken dynga! Lite mer eller mindre rocker hit eller dit är inte värre än skillnader inom resp brädklass idag. Attitude-Wave marknadsfördes som en kort/bred vågbräda för euro-förhållanden precis som EVO. Att man valde att inte ha lika mkt rocker handlade mer om en tuning. Precis som olika stubbies idag är tunade med mer eller mindre rocker. Olika preferenser hos shapern! Och nog fan gick det finfint att rida vågor med Attituden. Snabb och lättplanad var den iofs med sin sparsmakade rocker, men svängde gjorde den! =)
Ja men ta och kolla på en fsw, typ SB Kode 86 eller Fanatic Freewave86 så skall du se att de är både kortare och bredare än Attitude 84:an. Och dessa freestylevågisar svänger de med. Men de är långt ifrån den typ av ren vågbräda för (bland annat) sega vågor som EVOn. Visst kan man kalla attitudens fsw-rocker för “tuning”, men rent historiskt skulle jag snarare säg att den är den “felande länken” mallan moderna fsw och gamla tidens power wave/euro wave, där själva grundtanken är att en eurobräda måste vara snabb. EVOn har en helt annan bakgrund och utvecklades i själva verket från den fish du själv seglar, dvs först och främst för att kunna rida vågor när det går lite långsamt. Scott McK skrev i ett mail feb 2003: “My favourite board at the moment is the new fish I’ve been working on.
Truely groundbreaking. I’ve been using it in everything.All the good things about the last fish, except that they actually work (Really Good)now. I don’t think you’ll be disappointed.”Att sen den så kallade marknaden bara kan klara av att skilja på brädor med hjälp av basala kvantifikatorer som längd och bredd är en annan femma.
Lars_K;556814 wrote:Menmen, vi har ju haft den här menlösa diskussionen innan och med dej som Starboard-represenant och mej som tjurskalle lär det väl inte ändra på något den här gången heller! 🙂Haha. Jag vet. Men jag tänkte vi kunde hålla på ett tag till så här i solstingens tid. Mina Quads är i alla fall på flyget nu, någonstans mellan Bangkok och Dubai. SÅ nu är det bara att hoppas att det fortsätter vara vindstilla så jag kan koncentrera mig på att mäta upp rockerkurvorna ordentligt…
-
Om en “stubbie” måste vara “fish” för att räknas kan man ju debattera i evighet…
Kul med dina quads och 30 fenor att hålla reda på lär ju passa dej som fenfetischist perfekt. Och att sätta quadfins i massproduktion är mej veterligen Starboard iallafall först med. Hatten av för det! 🙂
-
Lars_K;556802 wrote:Och som bekant så var AHD först på marknaden med stubbies år 2003 med Attitude-Wave brädorna!
http://www.a-h-d.com/boards/windsurf/2003/attitude-wave/
Hah! 🙂
Näst först.
Starfish kom 2002, och hade dessutom flera fenor 🙂 -
Lars K: Prova att inte ta i så mycket i toppsvängen nästa gång. Jag hade det problemet i början också, speciellt med den lilla Quatron och 15cm fenor. Jag måste tänka till fortfarande och inte bara trycka till som på mina gamla singel (PureAcid, AB+ m fl) annars slajdar fenan ut direkt. Speciellt svårt är det om jag har mycket drag i seglet. Så en viss omställning i seglingsteknik krävs, i alla fall när man vill svänga snävt på vågen. I bottensvängen är det bara fördelar med twin, tycker jag.
/Magnus
-
Doc, Starfish skiljer sej väldigt mkt från EVOn. Jag har en sån själv. Mkt bredare OFO, swallow, thrusters, bananrocker etc. EVOn är ingen “Fish” som jag ser det, den är alltför allround och snabb.
Mag, jo, jag märkte att jag fick “hålla igen” mkt i seglingen. Jag gillar inte att hålla igen. Man måste ju kunna lita på att brädan håller linjen när man drar på i svängarna! =) -
Det må så vara, men visst är Starfishen en stubby. Hade gärna haft en sådan själv för slö onshore, men begagnatmarknaden rosas inte direkt. Folk gillar dom kanske för mycket trots att dom är lite out of date?
F.ö. tycker jag att den första inkarnationen av Evo suger. Tvålkopp! På den borde man nog ha behållit thrusters för att ge lite mer stabilitet och driv. -
Starboard fish fanns redan 2000, kanske tidigare. En intressant bräda historiskt sätt är också Starboard Play från 2001, 232*57.5, 85 liter. Jag var grymt sugen på en sådan när det begav sig, men vågade inte.
-
LarsK:
Jag menade inte att jag fick hålla igen. Jag fick bara ta i mindre för att uppnå samma effekt, dvs en snäv sväng! 🙂
/Magnus
Logga in för att svara.