Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?
Taggad: freestyle, twinser, våg, våg freestyle
-
Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?
snaffe svarade 14 år, 6 månader sedan 59 Medlemmar · 351 Svar
-
Mag;557037 wrote:LarsK:
Jag menade inte att jag fick hålla igen. Jag fick bara ta i mindre för att uppnå samma effekt, dvs en snäv sväng! 🙂
/MagnusAha, jo jag förstår fördelarna med en sån lös och slajdig känsla, framför allt i bra vågor, vinkel och lagom tryck i riggen. Blir en väldig “frihet” på vågen.
Dock har min CA SCW en mer “kontrollerad frihet”, med rejäl och kontinuerlig rocker kan man skära runt den i toppsvängen så den nästan slår knut på sej själv, utan att plötsligt tappa greppet. Och bottensvängen skär den runt lika kontrollerat och med bra grepp när man tajtar till det sista upp mot läppen. Så vill jag att en planka ska bete sej. Effektiva skär i vida eller tajta radier utan fartförlust. Om den har en, två, tre eller fyra fenor spelar mindre roll. Men det funkar ju utmärkt med endast en fena så varför krångla till det med flera stycken? 😉 -
Lars_K;557134 wrote:Aha, jo jag förstår fördelarna med en sån lös och slajdig känsla…
Förutom i ett speciellt fall av “typ-toppsväng” (flack ingångsvinkel på flack våg) tycker jag inte det är en mer slajdig känsla i twin fin. In många typer av toppsvängar är det snarare tvärtom, att man kan gå på mer radikalt utan att behöva hålla igen för att undvika att tappa greppet eller att brädan skär fast. Just förmågan att kunna attackera utan att behöva bekymra sig för hur brädan reagerar är som jag ser det det bästa med twin fins – och ju brantare våg desto mer tydlig blir denna känsla.
-
svennebanan;557129 wrote:Exocet kör tri fin:
http://www.exocet-original.com/products/3X.aspVet att Perez har testat det under hela förra året, men nu är det ute så.
Finns nu att beställa för den som är sugen… -
Lars_K;557134 wrote:Aha, jo jag förstår fördelarna med en sån lös och slajdig känsla, framför allt i bra vågor, vinkel och lagom tryck i riggen. Blir en väldig “frihet” på vågen.
Dock har min CA SCW en mer “kontrollerad frihet”, med rejäl och kontinuerlig rocker kan man skära runt den i toppsvängen så den nästan slår knut på sej själv, utan att plötsligt tappa greppet. Och bottensvängen skär den runt lika kontrollerat och med bra grepp när man tajtar till det sista upp mot läppen. Så vill jag att en planka ska bete sej. Effektiva skär i vida eller tajta radier utan fartförlust. Om den har en, två, tre eller fyra fenor spelar mindre roll. Men det funkar ju utmärkt med endast en fena så varför krångla till det med flera stycken? 😉Jag ser twinfins som stödhjul. Ibland får jag för mig att jag är riktigt OK på att surfa vågor 🙂
-
Ola H.;557204 wrote:Förutom i ett speciellt fall av “typ-toppsväng” (flack ingångsvinkel på flack våg) tycker jag inte det är en mer slajdig känsla i twin fin.
Just en sån toppsväng är väldigt vanlig här hemma i sketvågorna. Man kommer in i toppsvängen, lite dåligt tajmat-för tidigt, eller att vågen “dog ut”, med en jävvla massa fart och tryck i seglet för det blåser pung. Då vill man att brädan ska hugga tag när man sätter i hälarna. Slajdar den ur i det läget åker man på en festlig faceplant.
Men det är klart att det måste ligga något i alla (över-?) entusiastiska saker man läst om twinfins. Något speciellt måste det ju vara med 2st fenor, även om brädans shape i övrigt säkert har störst betydelse. Jag kommer att plocka fram min twin igen. Den gick riktigt fint i Gislövs med lagom tryck, cleana vågor och bra vinkel. I mera stök och tryck litar jag helt klart mer på min singlefin. -
Doc;557212 wrote:Jag ser twinfins som stödhjul. Ibland får jag för mig att jag är riktigt OK på att surfa vågor 🙂
Vad är quads då? En rullator? Kan en sleten gobbe som jag gott behöva! :santa:
-
Hehe!
Jag vet inte. Men mer drive och skär låter i teorin bra. För mig faller det dock på en punkt – det bygger på att man är kapabel att utnyttja den egenskapen. Det är twinfinbrädornas fantastiskt förlåtande egenskaper som är den största fördelen för en medelklass-surfare som undertecknad. Innan jag ger mig på en quad ska jag nog provsegla för att se hur det känns. -
Doc, hur menar du med “förlåtande”? Som jag fattat det är din stora twin ganska bred och tjock i häcken, dvs mycket som en “stubby”. Det ger ju väldigt förlåtande egenskaper, tex i sega vågor när det gäller att hålla farten uppe. Många twinfins ser helt annorlunda ut, tex Ola_P:s Quatro Custom twin är en helt annan bräda. Mkt smalare, extremt mkt rocker, tunna rails etc. Lär inte vara “förlåtande” i sega vågor. Dock lär den ju svänga som en gud, men kräver mer av seglaren. Det jag försöker säja är att det är inte antalet fenor som avgör, utan brädans shape i övrigt. Precis som för “stubbies”, “klassiska” och “twinfins” finns det stor variation inom resp kategori. Det gäller att hitta en shape som ger de egenskaper man gillar helt enkelt!
-
Har du alldeles rätt i. Jag har predikat bottenform framför antal fenor länge nu, men twinfin tillför något speciellt. Min 88a påminner en hel del om min gamla WaveCult 84a i outline och rockerkurva. Skillnaden är att min twin har kanske halva svängradien. Där jag tidigare hade för utdragen linje eller skar fast med railen för att jag försökte svänga snävare när jag hade dåligt tryck i grejorna så flyter allt nu bara på. Jag får utan vidare in 4 svängar med planing där jag tidigare fick max en cutback och sedan sjönk igenom. Visst har jag kanske blivit lite bättre surfare också, men framförallt slipper jag tänka på brädan och kan hålla mig koncentrerad på att titta på vågen och vart jag vill, brädan följer liksom bara med. Den snävare cutbacken utan att tappa planing är snudd på magisk!
På min 77a är skillnaden inte lika extrem, kanske mest för att jag specifikt beställde den för att palla mycket vind, så den är lite mer klassisk i måtten, med lite mer V i pintail, men även den svänger oerhört mycket snävare än motsvarande singelfena och det blir mycket lättare att hitta precis rätt sektion på vågen. Som relativt medioker vågseglare är ju den största utmaningen placeringen på vågen och att hamna rätt i slutet av bottensvängen när man ska gå över i cutbacken. Där missade jag nästan alltid innan jag bytte bräda. Nu har jag i alla fall en hyfsad träffrekvens 🙂 -
Lars_K;557232 wrote:Just en sån toppsväng är väldigt vanlig här hemma i sketvågorna. Man kommer in i toppsvängen, lite dåligt tajmat-för tidigt, eller att vågen “dog ut”, med en jävvla massa fart och tryck i seglet för det blåser pung. Då vill man att brädan ska hugga tag när man sätter i hälarna. Slajdar den ur i det läget åker man på en festlig faceplant.
Ja, du har helt rätt och även i fina Maui-vågor händer det ofta att man hamnar i den typen av sväng. Och sitter man och kollar på amatörer på Hookipa kan man rätt väl prognostisera vilka som har twin fin genom att kolla hur ofta de slajdar ut i just den sortens sväng. Här hemma händer det ofta för att det är svårt att tajma sektionen om man samtidigt skall försöka ha lite driv och fart i svängen. Så som du säger hamnar man lätt långt ute på skudran. Som här:
eller här:
[img]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=36712&d=1214252606[/img]
Man kan dock säga att med en twin är det snäppet enklare att komma rätt eftersom man kommer in i svängen fortare.
Fast det är ju inte så att det inte går att göra en helt OK sväng av den här typen på twin. Det krävs bara ett uns mer medvetenhet:
Det är som vanligt. Varje bräda har vissa saker som den gör enklare och vissa som den gör svårare. Men med lite vilja går det mesta att göra på vilken bräda som helst. Och självklart är det ingen fel på single fins. Jag är helt säkert på att många av de bästa brädorna även i fortsättningen kommer vara enfeningar.
-
Bra och illustrativa bilder där Ola. De första bilderna visar hur mkt du får ta i för att kanta din breda stubby, en klassisk bräda med smalare outline hade gjort det klart enklare!
Sista typen av “roundhouse” cutback gör jag med min singlefin också, tack vare rejält med tailrocker. Skar runt riktigt fint senast i Haverdal. Men möjligtvis görs detta med mindre ansträngning med en mera loose twinser. Möjligtvis… 😉 -
Nu är ju i och för sig “den breda stubbyn” på de två första bilderna 52.5cm, men din klassiska singefin kanske är ännu smalare?
-
Ska satsa hårt på att hålla singelfin traditionen uppe. Som jag har räknat kommer jag vara inne år 2015-20017 ca…
C
-
Ola H.;557451 wrote:Nu är ju i och för sig “den breda stubbyn” på de två första bilderna 52.5cm, men din klassiska singefin kanske är ännu smalare?
Tailmåttet är mer intressant. Är det din 62 liters EVO? OFO ca 34? Hade du kört en klassisk med motsvarande volym/storlek hade du haft en smalare tail och tunnare rails att kanta och skära runt! Tex minsta Acid 68L med OFO 32 cm för dej som verkar föredra Starboard. 😉
Min klassiska är 56 bred och 34 OFO (samma som din EVO 62!) och är på 79 liter. Men så väger jag dryga 80 kg också, 10 kg mer än du?? Hade gärna haft en klassisk 70 litare också för max kontroll i hårdvind, typ 53 i bredd och OFO ca 32. Hade väl motsvarat en 60-65 liters med 50cm i bredd och 30cm OFO för dej!
Logga in för att svara.