Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?
Taggad: freestyle, twinser, våg, våg freestyle
-
Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?
snaffe svarade 14 år, 6 månader sedan 59 Medlemmar · 351 Svar
-
Lästips:
I senaste tyska Surf, septembernumret, så görs intervjuer med Wave Champions Leauge, dvs Wave världsmästare,
8st, genom åren. En av frågorna är om de använder/förblir Single-seglare eller gillar fler fenor. Svaren är lite skiftande men intressanta och inte speciellt förvånande. Läs och gör din egen tolkning, du hittar säkert din egen inställning här!PS
Håll hårt i din Single
Undrar om frågan kunde väljas bort då jag inte ser att Goya fått den?
-
Omöjlgt att uttala sig från en bild som denna men “helt nya” är kanske lite en tolkningsfråga. Precis som Fanatic känns det som om grundkonceptet är ganska likt (understatement) Quatro-twinissarna som ju har rätt många år på nacken nu.. I Fanatics fall tweakat mot speed med inverted V och djupare konkaviteter, i Goyas fall kan jag bara gissa men de brukar vara snäppet rakare än std-Quatro. I Goya-fallet är det ju dessutom samma shaper (Ketih T). Så sådär “helt ny” är det kanske inte. Däremot är det nog superbra grejor och visst är det nytt med två fenor i kombination med Goya-stickers på däcket. /JB
-
Ser ut som en mer harmonisk outline än Keiths vanliga “rak-mellan-stropparna”-variant. Men iofs rätt lik din Levi-bräda i outlinen Jeppe (som duck gissningsvis har 3ggr så mycket rocker).
Poppo, du har väl en på G. Skulle vara kul att testa vid tillfälle (du kan ju få testa en fyrfening…).
-
Ja det är ju lite knepigt att prata om Quatro som en shape när de har så många varianter på samma tema. Huvuddragen med rätt smal häck och fetare nose är ju dock där… Jämför man den med dina dasslocksoutlinestarboards (vars breda häckar borde passa quad perfekt) eller med sista generationernas lite knubbiga singelbrädor av allehanda shapers, så tycker jag defentivt att alla olika tänkbara Keith-twinissar har rätt mycket gemensamt, då även med goya-varianten… /JB
-
Ola_H – Inga problem! Har dock inte fått hem den än.
Jesper_B – Med “helt ny” menade jag att det är först nu Goya släpper en twin som produktion. Din lille ordmärkare! 😉Båda ni gubbs kan sjuuukt mycket mer än mig om shaper odyl, jag ser bara fram mot att gå loss med denna! 🙂
-
Tycker de ser riktigt fina ut. De där och Quatro Tempo har något väldigt attraktivt över sig, gillar den där formen skarpt.
Skall bli kul att se dig gå loss med en sådan där, Poppo!
-
såja pojkar, ni är ju inte helt tappade bakom vagnar ni heller!
googlade upp några fler bilder, dessa på 74:an som jag fö tänkte köra:
-
Ola H.;575255 wrote:Du får väl gå loss med en så’n här då, Masse:
Vad är det för shapeideer som ska testas med den där skapelsen?
-
Svenne;575073 wrote:Jävlar vad snygga! Vettigt pris också. 🙂
Hmmm…isf måste nåt va riktigt fel på bilden jag får upp här. Kan iofs ha nåt me nät cencuren här nere o göra?? Om de nu INTE är nån förvrängning på min bild så hoppas jag verkligen att du inte kommer stå för grafiken på på custombyggena ni har på gång!
-
Det är alltid samma – att hitta rätt kompromiss mellan fart, sväng, kontroll, planing etc etc etc och dessutom få en känsla i brädan som den som skall ha brädan gillar.
Shapemässigt har den en rätt snabb rocker med planaste punkten rätt långt bak och i övrigt rätt så “middle of the road”. Lite Quatroinspirerad, men helt annorlunda i deckshape, rails och relativt äldre Quatros även finjusterad i outlinen med mindre kurva i mitten men lite mer mellan stropparna för att det skall funka med den snabbare rockern (även om de nya och Goyan verkar vara mer lika i outlinen, faktiskt).
229*55.5, 33.7 OFO
Logga in för att svara.