Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?
Taggad: freestyle, twinser, våg, våg freestyle
-
Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?
snaffe svarade 14 år, 6 månader sedan 59 Medlemmar · 351 Svar
-
Ola H.;575413 wrote:229*55.5, 33.7 OFO
Hmm, som min 77-liters Moo då. Med andra ord perfekt!
-
Här kommer an annan variant som skall bli en Quad. Den kommer bli grym, tror jag. Ungefär lika mycket rocker som Starboards Quad76, men en helt annan typ av rocker. Dessutom konkav genom hela istället för Quad 76:ans “v som blir konkav i tailen”. Lite smalare än Q76:an också. 76 liter, 223*56, 34.8 OFO. Railen/decket skall modifieras lite, så den hamnar nog snarare ned mot 75 liter.
-
Verkligen bra att du lägger upp bilderna Ola, för man kan ju tydligt se mm skillnaderna på dom.
-
Det är som vi alltid har sagt – surfslusken känner igen en bra “shape” när han ser den.
På millimetern.
-
surfslusken;575848 wrote:Verkligen bra att du lägger upp bilderna Ola, för man kan ju tydligt se mm skillnaderna på dom.
Jag förstår att ditt tränade möbelsnickaröga enkelt ser skillnaderna. Vi kanske kan ha en pristävling i vem som bäst lyckas beskriva dem? Eller inte….
Allvarligt talat så har dessa två rätt olika outline och även om resten var samma skulle de kännas olika att segla. Men jag håller med om att det ibland är svårt att se skillnad med blotta ögat. Det är just därför som jag har speciella “visualiseringsprogram” som på ett mycket mer direkt (eller är det mer indirekt?) sätt beskriver kurvorna.
-
Ola, ser inte nosarna lite väl upphockade ut? Dvs rätt rakt och sedan lite väl mycket hockeyklubbestuk? Eller är det bara jag som är ovan att titta på sådana här bilder? /JB
-
Det är rätt svårt att se och dessutom är det nästan mer däckets form än själva rockern som verkar avgöra hur man (eller i alla fall jag) upplever “hooken”. De här brädorna har ganska platt däck vilket gör att de ser tunna ut i profil och då blir det liksom mer hook på ovansidan jämfört med en tjock och bullig sak där kurvan på ovansidan liksom går rakare mot nosen.
Den första postade brädan skull jag säga har rätt normal “hook”. Den andra är lite mer hookad beroende på att den är rätt kort. Den är diock fortfarande på ett tidigt projektstadium. Jag funderar bland annat just på om jag skall fixa lite mer rockern i nosen, men som det är nu utgår det från brädor jag faktiskt kört och som funkat.
Men om man t ex jämför med en Quatro så har du rätt. En av de saker som i princip alla Quatros verkar ha gemensamt är att det är rätt mycket kurva under mastfoten med sedan relativt sett lite mindre kurva framåt. Lite anti-hook, alltså. Personligen tycker jag detta har sina poänger på brädor med mycket rocker, men är inte helförtjust i det på brädor som skall vara lite “snabbare”. De görs då ofta istället väldigt raka bak, men med bibehållen kurva under mastfoten.
DU kanske saknar dagarna när man själv sågade urkilar och hookade till sina nosar. Det var tider det.
-
Ingen vind på länge nu…det blir till att spåna bräddesign en vecka till här hemma.
Spännande desigenr Ola.
/Magnus -
DU kanske saknar dagarna när man själv sågade urkilar och hookade till sina nosar. Det var tider det.
Visst fasen var det tider det, funderar på att hocka till nåt bara för att ha nåt att göra.
Det räcker liksom inte med tv gamla bussar, nästan färdig shapeverkstad, tre ombyggnadsprojekt i huset, tre ungar på tre olika föräldrakooperativa skolor, surf, vindsurf, hotsailsmaui och sist och kanske minst ett jobb…
Nej jag tror jag tar fram nån planka och hockar till.
Mer seriöst: Kort bräda behöver mindre nosrocker. Mina Sebastiantwinnisar är extremtjocka i nosen (och ser därför lite extra raka ut) men har ändå inte speciellt mycket nosrocker, funkar fint i tighta halvdumpande Torövågor…
Mina två ören skulle klart vara att sänka ner hocken lite.
/JB
-
Var lite försiktiga med för mkt bandy-hook bara. Kan ge konstiga effekter framförallt i kombination med bred nos. Med mkt rail i vattnet, mkt framfotstryck samt mkt kant, i t.ex en bottensväng får man plötsligt en jäkla massa nosrocker i vattnet och därmed en instabilitet i svängen. Hörde en teamseglare som klagade just på detta. Hans planka hade kort/bred nos med en hel del “hook”. Han hade hellre haft en lite längre och smalare nos med mindre hook.
Dessutom är kort nos med mkt hook jävligt fult. 😉Så här ska det se ut när det är perfekt 🙂 :
-
Du har säkert rätt, Jesper. En del av det hela ligger dock antagligen i själva bilden eftersom rockerkurvan till i alla fall den första brädan bygger på en från en verklig bräda som inte ser särskilt hookad ut i verkliga livet.
-
Olas hook framstår ju som rena strykbrädan om man jämför me gubben Boukes Witchcraf vattenskidor. Just anknäbben är ju ett av hans många trademarks.
-
Jesper_B;575861 wrote:Eller snarare bandyklubbestuk? /JB
Stockholmare som snackar bandy….
C
-
CharlieB;576157 wrote:Stockholmare som snackar bandy….
C
http://www.bandysverige.se/news_show_bandyn-tredje-publiksport-i-stockholm.html?id=2461374
Logga in för att svara.