Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?
Taggad: freestyle, twinser, våg, våg freestyle
-
Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?
snaffe svarade 14 år, 6 månader sedan 59 Medlemmar · 351 Svar
-
Två fenor är ju helt ute och tre är något av en udda fågel men med fyra fenor blir det fantasiskt, har jag hört på stranden….
Det finns alternativ till två tre och fyra fenor!
Exocet U-surf är en kanonbräda och har fantastiska egenskaper i synnerhet vad gäller vågridning där det endast behövs en fena. Kort bred tunna kanter och snygg outline ger en shyst surfkänsla där man lätt kan få ned mycket kant i svängen.
Just de tunna kanterna var en riktigt grym upplevelse eftersom det är så lätt att få ned kanten utan risk att brädan blir orolig.
-
Mystiskt det där med kanter. Kanterna på min lilla twin är tjocka som en stångkorv, men inte blir brädan orolig trots det, ens när Åsa går av på mitten. Kanske för att dom är vassa trots tjockleken? Det är så många faktorer som spelar in så det är svårt att veta vad som är vad.
U-surf ser faktiskt ut som en kul liten skateboard. Det gick ju ett rykte för ett år sedan om att den skulle komma som twin, var det bara bovint bajs? -
surfmeister;582441 wrote:Skulle absolut vilja testa Goyan. Hur ter sig T81 i mkt vind? Jag väger ca 74 kg och har kikat en del på Quatro Tempo 76 som har en bredd på 56cm och och är ca 35 bred i tailen. Mao mkt lik Goya T81. Goya T74 känns lite liten och framförallt är jag rädd att den kommer sjunka igenom för lätt i “normala” förhållanden. Vill primärt använda brädan för 4.0-5.3 segling och Quatro 76 känns “rätt” då den har liknande dimensioner som min Evo74 (56, 36.4). Hoppas på lite vind så jag får möjlighet att testa!
Du kan prova min 81:a. Säg till då du ser mig på stranden bara. Tror inte du behöver en mindre, inte ens i hårdvind och då menar jag 20 m/s i medel. Jag var ute med den i de förhållandena nyligen och blev verkligen förvånad. Den bara greppade ännu bättre och kändes inte ens jobbig i luften.
//Gurra
-
jag vet ju inte vad surfmeister väger in på, men med mina 68kg var Goya Twinfin 74:an ‘all good’ från marginell 5,3 vind (iaf med torö-knuff i vågen).
men j-vlar vilket sweetspot den hade med 4,7 (och med säkerhet nedåt, har bara inte provat!) så mkt kvar att plocka ur den plankan, har inte ens börjat…
– men i marginella förhållanden är det aldrig fel med lite extra volym!
-
poppo;582464 wrote:jag vet ju inte vad surfmeister väger in på, men med mina 68kg var Goya Twinfin 74:an ‘all good’ från marginell 5,3 vind (iaf med torö-knuff i vågen).
men j-vlar vilket sweetspot den hade med 4,7 (och med säkerhet nedåt, har bara inte provat!) så mkt kvar att plocka ur den plankan, har inte ens börjat…
– men i marginella förhållanden är det aldrig fel med lite extra volym!
Tror att surfmeister trillar in på 76-78 kilo, ungefär… :tongue:
Vilken på sätt och vis innebär att 81an blir för honom vad 74:an är för dig, fast det är ju så mycket mer än volym som styr en brädas egenskaper.
Själv skulle jag vilja ha en minsta twin/quad med ca 56 bredd och volym som min kroppsvikt – 76-79 liter, typ. Och då har ju en Quatro Tempo minst sagt mumsiga mått. Misstänker att surfmästaren har liknande tankar som mig… Och en största som motsvarar min vikt +10 liter, där min nuvarande twin i stort sett är. Fick jag drömma skulle min stora vågis vara exakt som den jag har nu, fast med en minimal bantningskur som skulle slipa av en gnutta bredd och därmed en anings volym och skapa en 59 bred RRD Twin 88… :tongue:
Men även Goya 89 och 81 känns ju som en oerhört fin Sverige kombo för i stort sett all vågsegling… eller Fanatic 79 och 86…. eller Quatro 76 och 92… själv hade jag hoppats på att RRD till 2010 skulle peta in en twin mellan dagens 74 och 82… eller så tar man sina brädtankar till Boardcorner och startar fräsen…
Ja, jädrar vad teori det blev här. Sugen på att segla igen är jag! 😀
-
Impact;582443 wrote:Två fenor är ju helt ute och tre är något av en udda fågel men med fyra fenor blir det fantasiskt, har jag hört på stranden….
Det finns alternativ till två tre och fyra fenor!
Exocet U-surf är en kanonbräda och har fantastiska egenskaper i synnerhet vad gäller vågridning där det endast behövs en fena. Kort bred tunna kanter och snygg outline ger en shyst surfkänsla där man lätt kan få ned mycket kant i svängen.
Just de tunna kanterna var en riktigt grym upplevelse eftersom det är så lätt att få ned kanten utan risk att brädan blir orolig.
Den ser väldigt surfig ut U-surf, vilken storlek kör du, 76 an skulle vara kul att testa en halvbra dag i Åsa när lilla vågisen inte riktigt passar. Var har du köpt den?
-
Väger ca 74-75kg beroende på McDonalds-besök innan surf eller ej…..
-
gurra1978;582455 wrote:Du kan prova min 81:a. Säg till då du ser mig på stranden bara. Tror inte du behöver en mindre, inte ens i hårdvind och då menar jag 20 m/s i medel. Jag var ute med den i de förhållandena nyligen och blev verkligen förvånad. Den bara greppade ännu bättre och kändes inte ens jobbig i luften.
//Gurra
Testar gärna! Dock ser vindprognosen rätt dålig ut den närmaste tiden 🙁
-
Kanske en kombo vore Goya 74 + Quatro Tempo Twin/Quad 84……luktar väldigt nice! Samma brädfader och grunddesign, wow låter bra!
Surfmeister väger 74 kg idag, 84 kg med våtdräkten fylld med vatten…..dags att köpa ny? Med ny våtdräkt vore det väl nice kombo, eller hur?
-
Doc;582444 wrote:Mystiskt det där med kanter. Kanterna på min lilla twin är tjocka som en stångkorv, men inte blir brädan orolig trots det, ens när Åsa går av på mitten. Kanske för att dom är vassa trots tjockleken? Det är så många faktorer som spelar in så det är svårt att veta vad som är vad.
U-surf ser faktiskt ut som en kul liten skateboard. Det gick ju ett rykte för ett år sedan om att den skulle komma som twin, var det bara bovint bajs?Den kmmer inte som twin men Exocet har tagit fram en trifin som heter 3x wave. Jag tror inte heller att brädan behöver bli mer orolig av tjocka kanter men jag tror att det är enklare att använda mer kant i svängen om den är tunn. Ex har jag för mig att för liten fena gör det svårt att få ned kanten och en större hjälper till att få ned kanten.
-
surfpunk;582510 wrote:Den ser väldigt surfig ut U-surf, vilken storlek kör du, 76 an skulle vara kul att testa en halvbra dag i Åsa när lilla vågisen inte riktigt passar. Var har du köpt den?
Jag kör 68an som har måtten 225×56 denna funkar för mig bra med <5.0. Är också sugen på 76an,kanske till nästa säsong. Om du ser mig i ÅSa så säg till om test(finns så vitt jag endast en U-surf där).
Numera är det http://www.konanordic.com som säljer dem.
-
Impact;582570 wrote:Den kmmer inte som twin men Exocet har tagit fram en trifin som heter 3x wave. Jag tror inte heller att brädan behöver bli mer orolig av tjocka kanter men jag tror att det är enklare att använda mer kant i svängen om den är tunn. Ex har jag för mig att för liten fena gör det svårt att få ned kanten och en större hjälper till att få ned kanten.
…och outline, och hur railen ser ut längs med, och var apex ligger, och däckkonkavitet och framför allt hur surfaren surfar.
-
Svenne;582587 wrote:…och outline, och hur railen ser ut längs med, och var apex ligger, och däckkonkavitet och framför allt hur surfaren surfar.
Ja ja Svenne!
-
Impact;582571 wrote:Jag kör 68an som har måtten 225×56 denna funkar för mig bra med <5.0. Är också sugen på 76an,kanske till nästa säsong. Om du ser mig i ÅSa så säg till om test(finns så vitt jag endast en U-surf där).
Numera är det http://www.konanordic.com som säljer dem.
Fastnade just för outlinen på U-surf, den ser rätt annorlunda ut, har läst en del tester på nätet där dom säger att den är väldigt mycket surfstyle med kvicka svängar ned för vågen men att den inte är så bra på djupa/kraftfulla bottomturns, är det så du uppfattar den? Har du seglat någon annan bräda som jämförelse, typ rrd wavetwin eller liknande? Dom klagar på att fotstrapsen är alldeles för breda för normala fötter. Hade tänkt en 76a som ett lättvinds(upp till 5.5) komplement till min lilla vågis på 66L så man kan mjölka ur det sista ur vågorna. Sen att dom släpper en trifin wave är lite motsägelsefullt då det enligt tidigare skulle vara onödigt med mer än en fena, skit samma den ser skön ut, brukar vara ett bra tecken!
-
Kan inte så mycket om vågsurfing men jag träffade Josh Angulo på surffestivalen i Makkum i helgen. Han hade just blivit världsmästare på Sylt med EN fena.
Har skrivit ett litet reportage om min resa till Holland på Speedforumet.
[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=69869″]En Vikingaresa till “the country of Cheeseheads” – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
Logga in för att svara.